ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El calaix de luxe del Palau

27/9/2019 |

 

El Palau de la Música té un calaix de luxe: l’Hivernacle. Aquest calaix recull les activitats complementàries del programa mare de l’auditori. Enguany, el leitmotiv de la temporada és la Transformació, noció que impregna una gran part de les propostes. De fet, un fragment de Les metamorfosis d’Ovidi (“cantar les formes mudades en cossos mai no vistos”) obre el llibret d’aquesta programació paral·lela. Darío Fernández, coordinador de l’Hivernacle, veu la cultura com un poema continu “que sempre s’interroga i muda”. Una força “humana i transformadora”. Les fotografies metamòrfiques de la sèrie Trauma de Joan Fontcuberta (un dels artistes convidats aquest curs) il·lustren el llibre programàtic general.

Braç addicional, l’Hivernacle es permet ampliar permanentment els horitzons. Així, es manifesta en “fruits i flors diverses”. Conferències de pensadors, sessions amb compositors, recitals poètics, diàlegs amb fotografia, projeccions, exposicions, audicions musicals, clubs de lectura o visites a tallers i biblioteques. Fernández assenyala que la finalitat de tot plegat, més enllà de “millorar les respostes”, és “plantejar noves preguntes: transformar(-se)”.

Mathias Enard, Bill Viola o Blanca Llum Vidal
Aquesta temporada, les Conferències, un acostament divulgatiu al fet artístic i musical, acullen la paraula de Victòria Cirlot, Jordi Savall, Joan Magrané, Chantal Maillard, entre d’altres. Tots ells estan convidats a reflexionar sobre “com la cultura transforma la història, les societats i, en definitiva, a cadascun de nosaltres”. Cirlot va inaugurar ahir les xerrades amb un estudi sobre els místics i els mites que conformen la cultura occidental. Més endavant, el 2 d’octubre, Savall conversarà amb l’escriptor francès Mathias Enard (Boussole) en un diàleg que funcionarà com un cant a les influències culturals de la Mediterrània. Magrané, un dels compositors convidats aquesta temporada, ens descobrirà –l’any vinent ja– com la poesia ha influït i transformat les seves composicions. Maillard, per la seva part, farà una lectura d’obra pròpia (poesia i assaig) que ens ajudarà a entendre el concepte de transformació des de la vessant cosmològica.

Les conferències, però, no acaben aquí. Abans de l’inici dels concerts també hi haurà les habituals ponències introductòries, que ens serveixen per conèixer els secrets d’un compositor o el context històric d’una obra. Carlos Calderón ens desgranarà la Novena de Mahler, Jaume Radigales donarà les claus de Les estacions de Haydn, Pep Gorgori ens introduirà Joyce DiDonato o Sílvia Pujalte abordarà les adaptacions musicals clàssiques que ha generat l’obra de Shakespeare. Beethoven, però, serà el compositor que més atenció s’endugui. Calderón, novament, serà l’encarregat de conduir una bateria de quatre conferències sobre el compositor de Bonn. El crític Luis Gago desvetllarà els ets i uts de Fidelio –l’única òpera de Beethoven– i tractarà també la vinculació entre el pianista i Goya.

Els Itineraris són una altra de les propostes potents de la programació de l’Hivernacle. El Palau planteja tres mirades al voltant dels concerts i trobades prèvies (dins i fora del Palau). Aquests itineraris són la passarel·la que ens portarà a la clàssica, a la música projectada entre els segles XX i XXI i a la connexió amb literatura. Un dels passejos («Orígens Clàssics») consistirà en un recorregut concertístic que anirà des del Barroc a l’esclat romàntic (de Bach a Beethoven). Un altre itinerari –«Temps moderns», a càrrec de Pere Andreu Jariod– inclourà peces representatives del París avantguardista i de l’Europa d’entreguerres. El tercer dels recorreguts quedarà encaixat en una celebració: la fundació de la Biblioteca Pública Arús compleix enguany els 125 anys. En aquest espai de lectura i estudi, quatre obres literàries (obres de Josep Roth, Thomas Bernhard, Michel Bernard i Mario Cuenca Sandoval) seran analitzades per versats (Joan Safont i Raül Garrigasait) o pels mateixos autors (Bernard i Cuenca Sandoval). Quatre concerts al Palau seran la rèplica a les xerrades.

Tampoc podem oblidar les activitats relacionades amb els artistes convidats enguany. Activitats on queda palès el caràcter interdisciplinari del Palau, que busca incansablement la hibridació de la música amb la poesia, la fotografia, les arts plàstiques o el pensament. Bill Viola, l’altre artista plàstic convidat, enriquirà l’Hivernacle amb quatre projeccions (videoart) durant el mes de novembre. Projeccions que seran presentades per crítics d’art, artivistes, periodistes o directors de fundació (en aquest cas, Carles Guerra, director de la Fundació Antoni Tàpies). Fora de l’Hivernacle, el 4 de desembre se celebrarà la triple Nit Bill Viola (al Palau, a La Pedrera i al Liceu).

L’encreuament entre els artistes convidats quedarà completat amb els diàlegs entre Joan Fontcuberta i Blanc Llum Vidal (poeta convidada) i entre aquesta última i Joan Magrané. Dos diàlegs que transcorreran pels camps del desig, la matèria, el cos i la bellesa. A més a més, Llum Vidal i Magrané seran els creadors protagonistes del cap de setmana que el Palau ens proposa passar a Capmany. Una pausa a l’Empordà, una estada creativa, que permetrà allunyar-se de la ciutat per “gaudir de recitals, actuacions musicals, debats i visites culturals”. Una última proposta referent als artistes convidats és Elegia per a un temps renascut. Durant la matinada de l’últim cap de setmana d’octubre, l’auditori vol aprofitar l’endarreriment horari (a les 3, les busques passaran novament a les 2) per “navegar” pels llimbs del temps. Ho farem de la mà de William Basinski, mestre de la «música ambient», que omplirà aquesta hora volàtil amb una obra performativa en què participaran les artistes visuals Evelina Domnitch i Dmitry Gelfand.

Gerard E. Mur
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet