ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Un “animal polític”

11/2/2020 |

 

Sir John Eliot Gardiner aborda des de diumenge fins divendres la integral de les nou simfonies de Beethoven, al Palau de la Música.

Ahir, l’endemà d’haver ofert la pri­mera de les cinc ses­si­ons i just abans d’un assaig, la qual cosa va impe­dir-li con­tes­tar les pre­gun­tes de la premsa, Sir John Eliot Gar­di­ner va com­parèixer per deta­llar les carac­terísti­ques de la inte­gral de les nou sim­fo­nies de Ludwig van Beet­ho­ven que, fins diven­dres, diri­geix al Palau de la Música, al cap­da­vant de l’Orc­hes­tre Révolu­ti­on­naire et Roman­ti­que i en el marc d’una gira amb només cinc dates mun­di­als: Bar­ce­lona, Nova York, Chi­cago, Lon­dres i Ate­nes.

“Moment clau”, segons Joan Oller, direc­tor del Palau, de la Tem­po­rada 2019/20, la comesa del direc­tor britànic s’ins­criu en els actes del 250è ani­ver­sari del com­po­si­tor de Bonn i ser­veix per rei­vin­di­car-lo, també, com a “ani­mal polític”. “És fas­ci­nant com les sim­fo­nies 3 i 5 reflec­tei­xen les tur­bulències polítiques del moment”, indi­cava Gar­di­ner després de recor­dar el seu debut al Palau, “l’any 1983 o 1984”, amb una Missa de Rèquiem en re menor de Mozart. “És com l’art de Goya, de qui era con­tem­po­rani. Beet­ho­ven era un ani­mal polític que va anar can­vi­ant de pelatge. Pot­ser pel fet d’haver cres­cut a Bonn tenia una cul­tura influïda pels filòsofs. Va estar temp­tat d’anar a París... i sort que no ho va fer, perquè hau­ria aca­bat gui­llo­ti­nat.”

Gar­di­ner va afir­mar que, a Beet­ho­ven, no li calen ani­ver­sa­ris per ser inter­pre­tat, però que la com­me­mo­ració dels 250 anys del seu nai­xe­ment pot ser una opor­tu­ni­tat per “com­pro­var si la seva inter­pre­tació con­ti­nua vigent, i, amb Beet­ho­ven, és evi­dent que sí”. El direc­tor, que aporta a les sim­fo­nies una visió his­to­ri­cista, amb ins­tru­ments d’època, es fa acom­pa­nyar també pel Cor de Cam­bra del Palau, que es posa a les ordres de Gar­di­ner per pri­mer cop, i del Mon­te­verdi Choir, amb el qual assa­java la Novena l’endemà que Boris John­son anunciés la sepa­ració de Gran Bre­ta­nya de la resta d’Europa. “Deploro aquesta decisió fatídica, em causa molt de dolor”, va con­fes­sar.

La inte­gral Beet­ho­ven de Gar­di­ner i l’Orc­hes­tre Révolu­ti­on­naire et Roman­ti­que (“amb músics de catorze naci­o­na­li­tats dife­rents!”, va pre­ci­sar el direc­tor) té gai­rebé les entra­des exhau­ri­des i arriba tres anys després que el veneçolà Gus­tavo Duda­mel assumís al mateix repte, també amb gran èxit de públic, amb l’Orquesta Sinfónica Simón Bolívar. 

GUILLEM VIDAL
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet