ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Barcelona musical als ulls del món

15/2/2020 |

 

Torna el Barcelona Obertura Spring Festival

Per segon any consecutiu, el març ens emplaça a la cita musical de la temporada, juntament amb el Concurs Internacional de Músic Maria Canals. Iniciativa de Barcelona Global i els tres principals equipaments del país, el Liceu, L’Auditori i el Palau de la Música, el Barcelona Obertura Spring Festival torna carregat de grans noms i, sobretot, molta música de qualitat amb joves emergents que es podran escoltar en llocs emblemàtics i de forma gratuïta, dins de la programació de l’Obertura City+.

Alba Ventura
Començar és molt fàcil, el complicat és continuar. Després de l’èxit de convocatòria i ressò internacional que va tenir l’any passat, el Barcelona Obertura Spring Festival torna, entre l’11 i el 30 de març, reforçat per una major cohesió entre les tres cases amfitriones, el Liceu, el Palau de la Música i L’Auditori, on s’ha presentat l’edició 2020 en roda de premsa amb l’assistència de Robert Brufau, el seu director, que ha remarcat que és un “projecte singular per la fotografia que presenta de Barcelona”. El president de Barcelona Obertura, Ramon Agenjo, ha donat un missatge optimista i ha asseverat: “El segle XIX era el segle dels imperis; el XX, el dels Estats, i el XXI, el de les ciutats. La cultura és el que fa que una ciutat sigui un referent o no, més justa i més lliure, amb igualtat d’oportunitats i amb millor benestar social”. Per la seva banda, el director general del Gran Teatre del Liceu, Valentí Oviedo, ha remarcat l’impacte internacional de produir una òpera de la besnéta de Wagner, mentre que el director general del Palau de la Musica Catalana, Joan Oller, s’ha mostrat prudent i ha recordat que aquest “és un projecte a llarg termini”. L’artífex del projecte, el director de Barcelona Obertura, Victor Medem, ha posat èmfasi en la projecció internacional de Barcelona i el fet que aquesta internacionalització ha de revertir en la nostra ciutat. Ha remarcat la importància del festival de ciutat, el City +, que “inunda Barcelona de música”, amb la incorporació d’espais com la Sagrada Família. Finalment, la presidenta del Concurs Maria Canals i membre del patronat de la Sagrada Família, Mariona Carulla, ha manifestat que “és una satisfacció que el Concurs Maria Canals i Barcelona Obertura acostin Beethoven a la ciutadania a través de joves talents i en llocs poc habituals on escoltar música”. També eren presents a l’acte el tinent d’Alcaldia de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat de l’Ajuntament de Barcelona, Joan Subirats, i el regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé, que han remarcat la importància de la promoció internacional del talent local.

Complicat, complicat, tampoc ho és, això de continuar, si comptes amb noms com Lang Lang, Valery Gergiev, Katharina Wagner, Philippe Herreweghe, Arabella Steinbacher o Klaus Florian Vogt, i tot un reguitzell més de primeres espases. L’estrena de Lohengrin, el 19 de març, ens sorprendrà al Liceu amb la posada en escena de la besnéta del compositor i directora dels Bayreuth Festpiele, fet que no promet gran cosa però, com a mínim, atrau les masses. Qui serà fiable és el mestre Josep Pons, que posarà en solfa la romàntica partitura de Wagner, amb veus com la de Klaus Florian Vogt al Gran Teatre del Liceu.

Philippe Herreweghe
Philippe Herreweghe i Collegium Vocale Gent ens ofereixen dos monstres bachians de la tradició coral, com la Passió segons Sant Joan, dijous 19 de març, i la Passió segons Sant Mateu, dilluns 30 de març i, de la mà del pianista més mediàtic de tots, sonaran les Goldberg Variations. El carisma de Lang Lang, que ha arrasat a la taquilla, deixarà ben satisfet el públic català. A més, dins de la temporada del Palau de la Música, hi podem escoltar un altre Bach, en aquest cas vist per Salvador Mas i l’Orquestra Simfònica Camera Musicae, amb el cor Lieder Càmera, en un concert que es completa amb el més hegemònic dels compositors clàssics: la Gran Missa de Mozart.

L’Auditori ens reserva Valery Gergiev, que dirigirà la monumental i evocadora Alpina, de Richard Strauss, conjuntament amb l’OBC i l’Orquestra Simfònica del Mariinsky, en dos concerts el 28 i 29 de març, en els quals també hi participa el pianista Seong-Jin-Cho. Aquest cop, amb el lideratge d’Ibercàmera, Gergiev ens durà, el 30 de març, el Requiem de Verdi, l’oratori-òpera que atrau per la seva capacitat dramàtica. Ho farà amb l’orquestra del Mariinsky i el Cor Ibercamera, dirigit per Mireia Barrera. Però també hi haurà sonoritats impressionistes, refinat divertiment, llenguatges fronterers entre l’avui i l’ahir, reptes als quals s’enfronta el mestre Lawrence Foster en el seu retorn amb l’OBC per dirigir Montsalvatge, Szymanowski i Txaikovski el cap de setmana del 20 de març a L’Auditori, amb obres clau del repertori simfònic i amb una perla: el violí d’Arabella Steinbacher. Finalment, la violinista Nicola Benedetti, el cellista Leonard Elschenbrioch i el piano d’Alexei Grynyuk interpretaran, dins el cicle de cambra, Schumann, Rihm i Brahms, diumenge 29 de març a la Sala 2.


Obertura City +: el festival de ciutat

Lluny de la fastuositat de les llums de les grans sales engalanades hi ha tot un món sonor per descobrir. Barcelona Obertura, a través de la seva programació que acosta la música a la ciutadania, l’Obertura City+, ens transporta a èpoques i espais diferents de tota la ciutat per gaudir de músiques especials de la mà d’artistes que estan a un pas de debutar en les grans cases –o que ja fa temps que hi han debutat però volen treure la seva vessant més urbana. Un total de 30 concerts es distribueixen pels 10 distrisctes, amb la novetat que, enguany, la Sagrada Família se suma al projecte que compta ja amb 23 espais diferents.

Del sorprenent esclat de creativitat i talent que en va resultar l’any passat, l’equip de Barcelona Obertura ha digerit l’èxit i ha dibuixat tres eixos temàtics. El primer, vol retre homenatge a un compositor o compositora amb una integral de les seves obres (ja sigui tot l’opus o per gèneres o instruments), el segon, tracta d’endinsar-nos a l’univers d’un compositor del nostre patrimoni musical i, el tercer, vol la internacionalització sota el nom de “Fusió Europa”. Enguany, concretament, ens trobem amb la integral de les 32 sonates per a piano de Beethoven, l’Univers Robert Gerhard i una Fusió Europa molt eclèctica. Un total de 150 músics, entre els quals es troba Alba Ventura, Noelia Rodiles, Fahmi Alqhai, Aron Quartet, Marta Puig, Josep-Ramon Olivé o Barcelona Ars Nova, ens oferiran autèntiques perles totalment recomanables. Ja podeu posar a punt les vostres agendes.

Les 32 sonates per a piano de Beethoven es podran escoltar el cap de setmana del 14 i el 15 de març en diversos equipaments de Montjuïc, com el MNAC, la Fundació Miró, el CaixaForum i la Fundació Mies van der Rohe, a més del Conservatori del Liceu. Seran 10 concerts amb 10 pianistes talentosos i joves –i la gran majoria catalans, amb un 50% de participació femenina-, des de Maria Canyigueral a Marc Serra i Juan Barahona, o Marta Puig, Noelia Rodiles, Alba Ventura, Eudald Buch, Mario Mora, Victor Braojos o Lyr Williams, que interpretaran la integral d’aquest corpus després de 50 anys sense tocar-se sencer a Catalunya. Aquest cicle és iniciativa conjunta entre el Concurs Internacional de Música Maria Canals i Barcelona Obertura.

Schönberg, Webern, Britten, Pedrell, Granados, Cassadó, Homs, Korngold, Schubert, Toldrà, o Magrané estan units en un mateix eix concèntric, l’Univers Robert Gerhard. Tots ells, i més encara, són compositors afins a la seva estètica (no podem obviar els membres de la Zweite Wiener Schule) o potser tan sols amics, admirats o admiradors del mestre de Valls. Un home que no era d’enlloc i, potser per això, era de tot arreu. Cal que els catalans ens el fem més nostre que mai, ara que se celebra el 50è aniversari de la seva mort a l’exili.

Finalment, Fusió Europa, que aplega concerts de compositors i intèrprets d’arreu del continent, intenta posar una mirada fresca a la tradició enquistada que hem rebut. El Quartour Hanson, l’Aron Quartet, Fahmi Alqhai –que actuarà a la Presó Model-, els Barcelona Clarinet Players o formacions de cambra del Liceu i L’Auditori ens faran d’ambaixadors de diversos racons d’Europa.

Barcelona, capital mundial de la clàssica

Aquest festival consolida l’estratègia de Barcelona Obertura per promocionar internacionalment la programació de música clàssica de la ciutat i posicionar Barcelona com a destí mundial de viatges musicals i culturals, escollint el bo i millor de la programació a la capital catalana. L’estratègia té un eix comunicatiu regular que ha organitzat 15 press trips i visites de representants de premsa internacional d’on han sorgit més de quaranta articles en mitjans generalistes i especialitzats en turisme i clàssica, fonamentalment d’Alemanya, Itàlia, França i Regne Unit. A més, s’han efectuat presentacions internacionals a ciutats europees com Londres, Munich o París, i s’ha estat present en roadshows turístics a Àsia, Estats Units i Canadà, organitzats per l’Agència Catalana de Turisme i Barcelona Turisme. A més, s’han dut a terme campanyes publicitàries amb alt grau de retorn a publicacions especialitzades i diverses institucions de prestigi. Recordem que l’edició passada, Núvol, conjuntament amb Barcelona Clàssica, va editar una revista en paper per aquest fi. Finalment, cal recordar que les agències de viatges culturals i les entitats privades han esdevingut partners habituals.  

Aina Vega i Rofes
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet