ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Temporada 2020-2021 del Palau de la Música Catalana. #TriaLaTevaPerspectiva

17/4/2020 |

 

L’excel·lència, amb la recerca permanent per presentar sempre la màxima qualitat d’intèrprets i repertori; la presentació de nous referents, amb artistes amb personalitat pròpia que generen un interès especial a l’escena internacional i amb qui es teixiran noves complicitats; la centralitat entorn l’obra de J.S. Bach, amb una immersió des de perspectives variades; l’exploració de les fronteres musicals, on la música clàssica i la contemporània es contrasten amb altres músiques, formats o expressions artístiques; i els projectes històrics dels cors marquen la nova temporada 2020-21 del Palau de la Música Catalana. “Perspectives” és el lema d’una temporada amb 135 concerts que proposa a l’oient explorar nous espais de frontera amb pluralitat de visions i versions de la música.

La temporada 2020-21 del Palau de la Música Catalana presenta els nous referents de la direcció orquestral i de la interpretació, així com grans orquestres i formacions i intèrprets que omplen una temporada marcadament simfònica i en què J. S. Bach i el centenari de l’estrena de la seva Passió segons sant Mateu a l’Estat espanyol amb l’Orfeó Català també vertebren la programació. Els cors de l’Orfeó Català i el Cor de Cambra faran història protagonitzant projectes emblemàtics amb col·laboracions internacionals que suposen grans reptes artístics.

Se celebraran els 25 anys d’El Primer Palau, amb la presència excepcional de més d’una vintena de músics solistes i formacions de cambra que han format part d’El Primer Palau en la seva història, i els 30 anys del Cor de Cambra. Es commemoraran el centenari del traspàs de Camille Saint-Saëns o el cinquantenari de la mort de Robert Gerhard, Igor Stravinsky i Joan Manén, la música dels quals s’escoltarà a la programació de la temporada. També, el Palau s’avançarà a la commemoració del cinquantenari de la mort d’Eduard Toldrà (2022) amb la programació de la seva única òpera, El giravolt de maig. Kaija Saariaho i Marc Timón seran els compositors convidats. Alba G. Corral serà l’artista visual convidada, Irene Solà la narradora convidada i es mostrarà una retrospectiva del cineasta Pere Portabella.

Per tal de presentar la nova temporada s’ha creat la minisuite www.palaumusica.cat/perspectives, que explica el projecte artístic del curs musical 2020-21 del Palau de la Música Catalana en format digital.

 

Nous referents i formacions destacades

El rus Kirill Petrenko amb la Filharmònica de Berlín presentarà un programa amb la Simfonia núm. 25 i l’Exsultate, jubilate de Mozart i la Simfonia núm. 1 de Txaikovski. La canadenca Barbara Hannigan dirigirà la Filharmònica de Munic i també serà la soprano solista de l’obra Djamila Boupacha de Luigi Nono, en el programa que també inclourà la Simfonia núm. 49 de Haydn i la Simfonia núm. 4 de Mahler, en què la soprano també actuarà com a solista. El grec Teodor Currentzis dirigirà amb el seu grup, Musica Aeterna, la Simfonia núm. 6 de Txaikovski i l’“Adagio” de la Simfonia núm. 10 de Mahler. El finlandès Santtu-Matias Rouvali dirigirà la Simfònica de Göteborg, amb Truls Mørk com a solista del Concert per a violoncel de Dvořák en el que serà el concert inaugural de la temporada, el dia 19 d’octubre. El francès François-Xavier Roth actuarà amb el seu conjunt, Les Siècles, en la seva primera col·laboració amb l’Orfeó Català, amb el qual interpretaran la Suite núm. 2 de Daphnis et Chloé de Ravel.

El romanès Cristian Măcelaru, al capdavant de la Simfònica de la WDR de Colònia, dirigirà el poema simfònic per a violoncel, viola i orquestra Don Quixote de Richard Strauss, que tindrà com a solistes Amanda Forsyth (violoncel) i Pinchas Zukerman (viola). A més, el Palau presentarà per segona vegada el francès Raphaël Pichon i el seu Ensemble Pygmalion, que oferiran la Passió segons sant Mateu de Bach.


Pel que fa als intèrprets solistes que destaquen en el panorama internacional per la seva singularitat, debutaran al Palau la violinista noruega Mari Samuelsen, el tenor Javier Camarenai la soprano Katharina Konradi.

Tornaran al Palau el contratenor polonès Jakub Józef Orliński, l’organista Iveta, que actuarà amb el Cor de Noies de l’Orfeó Català i el referent de l’orgue a l’Estat espanyol, Juan de la Rubia, que participarà en sis programes durant la temporada, tot destacant la Simfonia núm. 3 amb orgue de Saint-Saëns, sota la direcció de Roth, i la interpretació del Via Crucis de Liszt, amb Helgelbrock i el Balthasar Neumann Chor. També tornaran al Palau els pianistes Khatia Buniatishvili, en dues ocasions (amb orquestra i com a solista), Valentina Lisitsa, Víkingur Ólafsson, els germans Lucas i Arthur Jussen, Javier Perianes i Alba Ventura, i també el Quartet Casals, que enceta una relació artística amb el Palau que abastarà tres temporades.

Grans noms que completen la temporada

John Eliot Gardiner tornarà amb la Passió segons sant Joan de Bach amb les seves formacions, English Baroque Soloists i Monteverdi Choir. El retorn del mític director rus Yuri Termirkànov amb la Filharmònica de Sant Petersburg propiciarà el debut de l’Orfeó Català sota la seva batuta per cantar les “Danses polovtsianes” d’El príncep Igor de Borodín. Destaca la doble participació de l’alemany Thomas Hengelbrock, primerament amb el seu Balthasar Neumann Chor per oferir el Via Crucis de Liszt i després amb les seves dues formacions, Balthasar Neumann Chor und Orchester, per interpretar Un rèquiem alemany de Brahms. El Palau convidarà el reconegut Peter Phillips, director i fundador dels Tallis Scholars, per interpretar un programa que inclourà el motet a 40 veus Spem in alium de Thomas Tallis en què també participarà el Cor Jove de l’Orfeó Català, en la que serà la primera col·laboració del Cor amb aquest director.

Un dels plats forts de la temporada serà la integral de les quatre Simfonies de Robert Schumann dirigides per Daniele Gatti al capdavant de la Mahler Chamber Orchestra, ofertes en dos dies consecutius. Jordi Savall, seguint la invitació del Palau per interpretar per primera vegada obres del gran repertori, la propera temporada dirigirà La Creació de Haydn amb els seus conjunts Le Concert des Nations i La Capella Reial de Catalunya. També el català Antoni Ros Marbà dirigirà l’òpera catalana El giravolt de maig d’Eduard Toldrà amb l’OBC, en una nova presència de l’orquestra a la temporada del Palau.

Amb referència als grans solistes, la temporada comptarà novament amb Elisabeth Leonskaja per al Concert per a piano núm. 4 de Beethoven, sota la batuta de l’asturià Pablo González al capdavant de la Filharmònica de Dresden. El ja esmentat Pinchas Zukerman, en col·laboració amb la WDR de Colònia, interpretarà el Concert per a violí núm. 3 de Mozart i participarà en el Don Quixote d’Strauss. L’italià Giuliano Carmignola també tindrà una doble participació, en solitari per oferir Partites de Bach i dirigint des del violí la Venice Baroque. La reconeguda soprano alemanya Anja Kampe actuarà amb l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu, amb Josep Pons a la batuta, interpretant un programa eminentment operístic de Wagner i Ligeti. El tenor polonès Piotr Beczala tornarà per segona vegada al Palau amb un recital d’àries d’òpera i cançons i, per la seva part, l’escenari modernista acollirà l’actuació de la mezzosoprano nord-americana especialitzada en música barroca Vivica Genaux. I per catorzena vegada consecutiva Grigory Sokolov atendrà la seva cita anual davant un públic fidel, mentre que András Schiff, igualment artista predilecte al Palau, oferirà un programa amb obres de Beethoven i Bach, tot unint així els dos eixos de la temporada present i futura, respectivament.

Perspectives sobre Johann Sebastian Bach

L’any que es va inaugurar el Palau de la Música Catalana, el 1908, l’Orfeó Català n’interpretava per primer cop el Magnificat, que en aquesta nova temporada el Cor de Cambra del Palau oferirà al costat de Vespres d’Arnadí per recordar aquella fita, en un concert en què també s’escoltarà la darrera creació per a cor de Kaija Saariaho, compositora convidada. El 1911 arribava el torn de la Missa en Si menor, un gran pas endavant que també es rememorarà en un concert dirigit per Xavier Puig i novament amb el Cor de Cambra, i que serà, a més a més, la celebració del trentè aniversari de la formació coral.

La gran fita de l’Orfeó Català va ser l’estrena a l’Estat espanyol de la Passió segons sant Mateu el 27 de febrer de 1921 al Palau de la Música Catalana. L’any vinent es commemoraran els 100 anys de l’esdeveniment i per celebrar-ho s’ha programat en dues sessions consecutives, el 27 i 28 de febrer de 2021, novament protagonitzat per l’Orfeó Català, i dirigit per Simon Halsey, amb el Cor Infantil de l’Orfeó Català, l’Orquestra Simfònica Camera Musicae i solistes de la Filharmònica de Berlín.

Bach serà, més que mai i des de moltes perspectives, protagonista excepcional la temporada 2020-21 del Palau. Per això el Palau ha volgut donar una més alta dimensió al cicle Bach ampliant-lo i convertint-lo en dues propostes paral·leles: Bach Lovers, per als amants de la interpretació fidel de Bach, i Bach Fools, per als qui tinguin ganes d’experimentar noves perspectives sobre l’obra del geni. D’una banda, Bach Lovers presentarà a més de les cites ja esmentades amb el Cor de Cambra, Carmignola, Gardiner i Pichon, dos concerts més: la integral de Concerts de Brandenburg amb Café Zimmermann i la cita anual amb Benjamin Alard, ja la desena participació en les temporades del Palau amb la interpretació de la integral de la obra per a teclat de Bach.


Quant a Bach Fools, el cicle inclourà, a més de la Passió segons sant Mateu amb l’Orfeó, els llibres I i II d’El clave ben temperat, a càrrec d’Evgeni Koroliov i Piotr Anderszewski, respectivament; a més, un recital amb l’organista Olivier Latry, un concert amb el llaütista Thomas Dunford, i L’art de la fuga amb Phantasm i el clavecinista Kenneth Weis.

Amb aquesta voluntat d’eixamplar els horitzons interpretatius, i dins del cicle de nova creació Palau Fronteres, el Palau proposa tres sessions de l’espectacle What will have been del Circa Contemporary Circus, amb música de Bach, una producció expressament dissenyada per al Palau de la cantant israeliana Noa basada en el seu treball Letters to Bach, i així mateix, a petició del Palau, Juan de la Rubia i Marco Mezquida, virtuosos de la improvisació, es trobaran per elaborar i compartir amb el públic una vetllada única amb el títol Bach and forward, inspirada en formes i temes de Bach. Finalment, destaca en aquest apartat dedicat a Bach la segona col·laboració del director Christoph Siebert amb el Cor de Cambra del Palau amb un programa titulat Abans i després de Bach. A més d’aquests concerts relacionats amb Bach, el cicle Palau Fronteres presenta Max Richter, músic i compositor, amb les seves obres Infra i The blue notebooks; tres concerts amb obres de Kaija Saariaho i un amb obra de Marc Timón; la violinista Mari Samuelsen; l’òpera de cambra d’Alberto García Demestres Mariana en sombras, i el concert Temps perdut per a un art inútil, en el conegut com “concert del canvi d’hora”, amb el músic Carles Viarnès; aquestes dues darreres produccions amb projeccions visuals d’Alba G. Corral.

Artistes convidats

El Palau, temple dedicat eminentment a la música, segueix ampliant la seva relació amb artistes de diverses disciplines perquè posin en relació la seva creativitat amb la programació del Palau i amb el propi edifici. Amb un interès especial a traçar noves vies de comunicació i interacció amb el públic, el Palau ha buscat perfils artístics amb els quals treballar en projectes específics i de nova creació, tot permetent de descobrir noves perspectives creatives, tant en l’àmbit musical, com digital, plàstic i literari. Així, pel seu reconeixement internacional com una de les grans compositores del present, i la connexió entre el seu univers musical i el Palau, la finlandesa fincada a París Kaija Saahariaho serà la compositora convidada de la temporada vinent.

De la seva obra se n’oferirà l’estrena a l’Estat espanyol de Reconnaissance (Rusty mirror madrigal), amb el Cor de Cambra; Ciel d’hiver, per a orquestra, i “D’Om le Vrai Sens”, concert per a clarinet amb Kari Krikku, a càrrec de la Real Orquesta Sinfónica de Sevilla, sota la direcció d’Ernest Martínez Izquierdo, gran coneixedor de l’obra de la finlandesa. I el Concert per a violoncel, amb Anssi Karttunen i l’Orquestra Simfònica de l’ESMUC, Terra memòria i Nymphéa, per a quartet de corda i electrònica, seran interpretades pel Quartet Meta4. El plat fort de la retrospectiva de Saariaho serà la nova producció del Palau de la Música Catalana, conjuntament amb el Bunka Kaikan de Tòquio i Tampere Hall de Finlàndia, d’una versió escenificada de l’òpera Only the sound remains, amb direcció escènica d’Alexis Barrière. Per completar la seva residència i apropar la seva obra al gran públic, el Petit Palau acollirà tres sessions gratuïtes i en projecció continuada de la instal·lació audiovisual Nox Borealis amb la música de Lichtbogen de Saariaho. Així mateix, i en el marc de l’Hivernacle, la compositora participarà en una taula rodona sobre la seva creació i s’hi oferiran dues activitats al voltant de la seva òpera Only the sound remains.

La versatilitat i l’heterogeneïtat del seu extens catàleg, que abasta des de la sardana a la música per a cinema, amb una profusa producció de música coral i l’estret lligam amb la família de l’Orfeó Català són els motius pels quals Marc Timón serà també compositor convidat. Del músic empordanès s’estrenaran diversos encàrrecs: una obra coral sobre textos de Greta Thunberg amb el Cor Mitjans de l’Orfeó Català i el Cor Infantil de Palau Vincles (el Projecte Social del Palau) i l’Orquestra Simfònica del Vallès; una altra obra coral sobre textos d’Irene Solà, amb el Cor de Noies de l’Orfeó Català i l’OSV; una cantata amb tots els cors de l’Escola Coral, i una obra simfònica d’homenatge a John Williams, amb l’OSV, en un concert amb altres bandes sonores de Timón que també suposarà l’estrena europea de l’Scherzo per a piano i orquestra del compositor americà John Williams, amb la reconeguda pianista Gloria Cheng i amb Timón com a director. En relació amb la revisitació de l’obra de Timón, novament se n’interpretarà el Poema èpic de Nadal, que ha esdevingut un hit del Concert de Sant Esteve; la sardana Coses de Palamós, amb la Cobla Sant Jordi-Ciutat de Barcelona, dirigida pel mateix Timón, i un concert amb música de cambra seva per celebrar el 25è aniversari del cicle El Primer Palau.

Fent un pas endavant en la relació amb els artistes convidats, el Palau ha encarregat a la visualista Alba G. Corral la imatge de la temporada, una sèrie amb el títol Perspectives que il·lustra el Llibre de la temporada i el minisuite. A banda del concert Temps perdut per a un art inútil, les seves creacions digitals dialogaran en els concerts de Juan de la Rubia i Marco Mezquida i del 25è aniversari d’El Primer Palau, i serviran d’escenografia per a l’òpera Mariana en sombras de García Demestres. El Palau dedicarà una exposició a la seva obra i una instal·lació visual, i l’artista participarà en una xerrada sobre creativitat, activisme artístic i l’espectacle en viu a l’era digital, en el marc de l’Hivernacle.

També s’estableix una relació més estreta i bilateral amb l’escriptora Irene Solà, incorporada com a narradora convidada. La seva interrelació amb la programació cristal·litzarà en una obra simfonicocoral musicada per Marc Timón. Finalment, en una nova col·laboració amb Marc Timón, Solà protagonitzarà la conferència inaugural de l’itinerari Lletraferits i una performance amb Laia Estruch al voltant dels recursos expressius de la veu i l’art de l’storytelling, ambdues activitats pertanyents a l’Hivernacle.

El capítol d’artistes convidats es clourà amb el veterà cineasta Pere Portabella, l’obra del qual, íntimament relacionada amb la música, mereix una retrospectiva amb les projeccions d’El silenci abans de Bach i Pont de Varsòvia, i amb col·loquis posteriors. El públic tindrà, a més, l’ocasió de dialogar amb el mateix Portabella en una altra trobada al Petit Palau.

Concerts Familiars al Palau

El Palau de la Música Catalana ofereix des de fa divuit temporades el cicle Concerts Familiars al Palau per facilitar l’experiència musical compartida entre grans i menuts, tot creant un moment lúdic en un entorn irrepetible. Amb la nova temporada s’estrenarà l’espectacle Meravellós Mahler! –posposat aquesta temporada 2019-20. També hi tornaran els espectacles Twinkle, Twinkle Baby’s Star, Colors i més colors, Big Bang Beethoven, Flamenkat, Les músiques del món i Jazz en viu… Swing!, entre d’altres.

L’Hivernacle

L’Hivernacle, que engloba el conjunt d’activitats paral·leles a la programació de concerts del Palau, com a complement i enriquiment del públic, torna a presentar tres itineraris per ampliar l’experiència del concert: Obertura, d’iniciació a la clàssica; Lletraferits, vinculant música i literatura, i un nou itinerari, Il·lustrades, que relliga l’experiència de concert amb un taller creatiu amb la col·laboració de quatre de les il·lustradores més inspirades del país: Mariona Cabassa, Amaia Arrazola, Gemma Capdevila i Ina Hristova.

D’altra banda, atès l’èxit creixent de públic, es torna a apostar per la plataforma de divulgació i pensament en format de conferència de tres propostes diferents per tal d’oferir eines d’interpretació del fet artístic i musical: conferències al voltant dels eixos programàtics de la temporada musical, com les que oferirà Joan Vives o Carlos Calderón; al voltant del fil conductor Perspectives, amb personalitats destacades de diferents àmbits artístics i de pensament, com Marta Peirano, Colm Tóibín, Pere Gimferrer, Alicia Kopf i Pedro G. Romero, i també activitats amb els artistes convidats de la temporada: Kaija Saariaho, Marc Timón, Alba G. Corral, Irene Solà i Pere Portabella.

Col·laboracions i altres cicles

La temporada del Palau inclourà coproduccions amb l’Orquestra Simfònica del Vallès (cicle Simfònics al Palau) i el cicle ECHO Rising Stars (amb l’European Concert Hall Organisation). També hi haurà col·laboracions específiques del Palau amb altres entitats culturals: Fundació Victoria de los Ángeles, Fundació Pau Casals, Associació Franz Schubert i Centro Nacional de Difusión Musical, Festival Grec, Associació Joan Manén, Orquestra Simfònica Camera Musicae, ESMUC i Bachcelona.

La temporada del Palau s’organitza a través de cicles de concerts: Palau 100, Palau Bach Lovers, Palau Bach Fools, Palau Grans Veus, Palau Cambra, Palau Cambra Lied, Palau Piano, Palau Fronteres, Tardes al Palau, El Primer Palau, La Casa dels Cants, ECHO Rising Stars, Simfònics al Palau, Vespres Barrocs al Palau, Estiu al Palau i els cicles Escoles al Palau i Concerts Familiars al Palau.

La renovació d’abonaments, la venda de nous abonaments i la venda als col·lectius prioritaris comença el 17 d’abril. La venda d’entrades, itineraris i packs a mida per al públic en general s’inicia el 27 d’abril.

Podeu trobar informació més detallada de la temprada i veure el vídeo promocional de la programació en aquest enllaç.

Podeu consultar aquí el Llibre de Temporada 2020-21.

Podeu consultar aquí la programació del Palau de la Música Catalana. 


Revista Musical Catalana

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet