ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La música clàssica desafia el coronavirus a Catalunya

20/5/2020 |

 

Els cicles de BCN Clàssics i de l'Orquestra Camera Musicae mostren interessants programacions per al curs 2020-21 malgrat la pandèmia mentre Ibercamera presenta cartell sense concretar dates

La clàssica continuarà sonant malgrat l’amenaça de la Covid-19. Igual com el Palau de la Música, que ja va presentar els seus cicles per a la temporada que ve en ple confinament, també BCN Clàssics aposta per una potent programació que prioritza grans solistes per sobre dels conjunts a la tardor-hivern, amb pianistes com ara Evgeni Kissin i Daniel Barenboim, mentre deixa per a la primavera-estiu destacades orquestres: la Simfònica de Ràdio Viena interpretarà la ‘Simfonia Leningrad’ de Xostakovitx i la del Concertgebouw, obres de Brahms i Schumann amb l’efervescent pianista Yuja Wang.

Estàs llegint un contingut elaborat per la redacció d'El Periódico en el seu compromís per proporcionar informació de qualitat i estar prop dels seus lectors en aquesta crisi sense precedents al nostre país. Si t'agrada, et convidem a registrar-te. No té cap cost i et permetrà rebre informació de qualitat a través de nostra newsletter. Gràcies.

L’Orquestra Camera Musicae també desafia l’amenaça de la pandèmia convidant la temporada vinent primeres figures, com la pianista portuguesa Maria João Pires i el violoncel·lista letó Mistxa Maiski per commemorar amb magnificència el 15è aniversari de la formació tarragonina.

Per la seva banda, Ibercamera ha anunciat la seva intenció de seguir endavant malgrat la Covid-19, però el seu director, Josep Maria Prat, només ha donat a conèixer el cartell sense posar dates ni entrades a la venda, a l’espera de saber com i quan podran tornar a fer-se concerts. «La idea és presentar la temporada al juny», ha destacat. L’Auditori, centre públic on més concerts es fan a l’any a Barcelona, també presentarà a principis del mes que ve la seva temporada. Aleshores haurien d’estar més clares les pautes de com organitzar els intèrprets i el públic per evitar contagis. Aquesta setmana l’Inaem (Institut Nacional de les Arts Escèniques i de la Música) ha posat en marxa dues taules de treball amb representants del món del teatre, la dansa, la música i el circ per determinar els protocols per a la desescalada en teatres i auditoris. Tot i que tots volen recuperar la normalitat al més aviat possible, ningú vol córrer riscos.

Més solistes i menys orquestres a BCN Clàssics

Molts programadors miren a l’Àsia. «Els primers països a patir i superar el coronavirus ja estan recuperant l’activitat», diu Llorens Caballero, responsable de BCN Clàssics. La seva temporada compta amb dos recitals de piano i un concert protagonitzat per l’orquestra de cambra Els Virtuosos de Moscou. De l’1 de desembre al 9 de març no programen res. A més de les orquestres ja esmentades, la resta de la temporada es completa amb música de cambra a càrrec del cèlebre violonchelisa Jo-Jo Ma i la pianista Katrhryn Scott, amb obres de Falla, Messiaen, Janacek entre d’altres, i un recital del pianista Arcadi Volodos dedicat a Brahms i Schubert. «La Xina i Corea del Sud van dos mesos davant nostre en l’organització de concerts. Allà els solistes actuen amb el 50% de l’aforament de la sala. Estem estudiant fórmules per acomodar el públic amb la distància reglamentària entre els espectadors», explica Caballero. Una opció que estudia és oferir concerts de 60 minuts i oferir dues sessions amb un descans més llarg de l’habitual.

BCN Clàssics, que ha retornat els diners dels concerts anul·lats aquesta temporada per la pandèmia, està satisfeta amb la venda d’entrades per al curs vinent. «Hi ha ganes d’assistir a concerts i els músics també necessiten el contacte amb el públic». Caballero sap que la seguretat serà un factor clau, però no imagina una de simfònica o un cor amb els músics a metre i mig de distància entre ells. Impossible escoltar una simfonia de Mahler en aquestes circumstàncies. Veurem què passa aquest mes de juny, quan algunes sales espanyoles reobrin. «És important recuperar els hàbits, però cal tornar a les sales de concerts amb garanties».

Precaució a Ibercamera
«Podem explicar qui vindrà, tot i que esperem anunciar les dates definitives i els preus quan sapiguem més sobre com seran els concerts en el futur», ha assegurat Josep Maria Prat, ànima d’Ibercamera. El Palau de la Música i l’orquestra OCM sí que han posat a la venda les seves temporades.

Sobre el paper, el curs 2020-21 d’Ibercamera comptarà amb primeres espases de la clàssica interpretant grans obres del repertori al Palau i a l’Auditori. Si les mesures anticoronavirus ho permeten, el públic podrà disfrutar amb batutes com ara János Kovács, Teodor Currentzis i Valeri Gergiev, formacions com la Simfònica de Tòquio, l’Orquestra de cambra de Viena, l’Orquestra Simfònica de Stuttgart, la Filharmònica de Munic, la Staatskapelle de Weimar i l’Orquestra de la Ràdio d’Hongria. També comptarà amb pianistes de la talla de Maurizio Pollini i Daniïl Trifonov i violinistes com ara Fumiaki Miura i Janine Jansen. «Tots tenen compromesa la seva actuació i volen venir», ha assenyalat Prat. De moment, ell prefereix esperar a veure com evoluciona la pandèmia abans de posar a la venda entrades i abonaments per disfrutar d’obres com ‘La creació’, de Haydn; la ‘Sisena simfonia’ i ‘La cançó de la Terra’, de Mahler; el ‘Concert per a violí’, de Sibelius; la ‘Simfonia núm. 29’, de Mozart, i la ‘Cinquena’ de Txaikovski.

Més enllà de la situació a les fronteres i la possibilitat de volar, en temps de coronavirus, l’última paraula quant a la celebració de concerts a Catalunya la tenen les autoritats sanitàries, la Conselleria de Cultura i de l’Ajuntament de Barcelona. «Ells diran quan es podran reobrir les sales i en quines condicions es podran fer els concerts», apunta Prat, que espera superar la incertesa actual per posar a la venda els seus concerts.

Camera Musicae va a més amb Pires, Maiski i Pogorelitx
L’Orquestra Camera Musicae (OCM) que dirigeix Tomàs Grau amb un cicle al Palau de la Música de Barcelona ja consolidat, celebrarà el seu 15è aniversari amb artites com els pianistes Maria João Pires, Ivo Pogorelitx, el violoncel·lista Mistxa Maiski i la violinista Midori. També destaquen batutes com ara Andrea Marcon, Salvador Mas i Simon Halsey. Aquest últim, especialista en música coral, dirigirà ‘La Passió segons Sant Mateu’ amb les veus de l’Orfeó Català i del Cor Infantil del Orfeó Català amb una l’OCM ampliada amb solistes de la Filharmònica de Berlín. «El concert commemorarà el centenari de l’estrena de l’obra de Bach a Espanya», va destacar Grau.

El director espera que la seva feina, juntament amb les primeres figures, contribueixi a «donar-hi més projecció internacional». Les entrades s’han posat a la venda malgrat la incertesa actual que envolta la celebració de concerts i espectacles. «La gent es pot asseure més separada en un auditori, però els músics han d’assajar i tocar junts», afirma Grau amb ganes de tirar endavant. «Haurem de fer tests abans dels assajos per evitar contagis». L’OCM començarà fort: obriran temporada a finals de setembre amb la la ‘Novena’ de Beethoven culminant la integral simfònica iniciada fa diversos anys. A més de l’esmentat concert, Grau també dirigirà, entre d’altres, la ‘Tràgica’ de Schubert i la ‘Consagració de la primavera’, de Stravinski, obra trencadora en la seva època convertida en referent de la música simfònica de principis del segle XX.

Ara només falta que el coronavirus deixi de ser una amenaça per a l’ésser humà i la cultura per poder disfrutar de nou de la música clàssica en directe. 

Marta Cervera
El Periódico de Catalunya

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet