ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Un Auditori amb vuit directores i un nou cor

5/6/2020 |

 

L’equipament reforça la presència femenina en la nova temporada, que veurà néixer un cor dirigit per Xavier Pastrana i la Biennal de Quartets

L’Auditori recorrerà a l’‘streaming’ si la Covid-19 frustra una temporada presencial
Amb la incer­tesa ine­vi­ta­ble que com­porta, en temps de pandèmia, pre­sen­tar qual­se­vol pro­grama de con­certs, L’Audi­tori des­tapa avui la seva tem­po­rada 2020/21, que, de moment, pre­veu rea­lit­zar ínte­gra­ment de manera pre­sen­cial, però que, tan­ma­teix, amaga un pla B, amb un munt de pro­pos­tes en stre­a­ming, per si, final­ment, els con­certs in situ no són pos­si­bles per la crisi sanitària. “Hau­rem de tenir els dos esce­na­ris pre­pa­rats”, assu­meix Robert Bru­fau, direc­tor de L’Audi­tori, que, més enllà del fet artístic, haurà enguany de tenir en compte pos­si­bles mesu­res com la distància d’almenys dos metres entre músics, les reduc­ci­ons a un terç o a la mei­tat de la capa­ci­tat i la pro­hi­bició de fer des­can­sos durant els con­certs.

Si l’evo­lució de la Covid-19 no ho impe­deix, però, la 2020/21 a L’Audi­tori, que estrena imatge i logo­tip (amb la incor­po­ració de la paraula Bar­ce­lona) per acom­pa­nyar un pro­jecte artístic for­mu­lat amb una pre­visió de tres anys, serà una tem­po­rada amb vuit direc­to­res con­vi­da­des per diri­gir, per pri­mer cop, l’OBC –Marta Gar­do­linska, Zoi Tsoka­nou, Gie­dre Šlekyte, Ruth Rein­hardt, Anja Bih­la­ma­ier, Elim Chan, Shiyeon Sung i Law­rence Equil­bey–, i una major presència de cre­a­do­res i com­po­si­to­res en tots els cicles de L’Audi­tori. “Fa temps que, en el nos­tre sec­tor, hi ha un debat viu al vol­tant de la igual­tat de gènere en els esce­na­ris”, explica Bru­fau. “Hi ha ter­renys, com el dels solis­tes, en què aquesta igual­tat s’acon­se­gueix fàcil­ment i de forma natu­ral, però n’hi ha d’altres en què és més deli­cat. L’Audi­tori, en aquest sen­tit, volem apor­tar-hi un gra­net de sorra i ser un incen­tiu per fer créixer aques­tes estadísti­ques.”

Un nou Fes­ti­val Mozart

La nova tem­po­rada de L’Audi­tori, d’altra banda, mar­carà l’inici de tres nous pro­jec­tes. El pri­mer és una Bien­nal Inter­na­ci­o­nal de Quar­tets que neix, segons Bru­fau, amb “la volun­tat d’esde­ve­nir un fes­ti­val euro­peu de referència” i que, durant qua­tre dies (17, 18, 19 i 20 de setem­bre), ofe­rirà deu con­certs amb deu quar­tets, la mei­tat dels quals cata­lans (inclòs el Quar­tet Casals, co-comis­sari del pro­jecte). D’altra banda, el Fes­ti­val Mozart Nits d’Estiu, també nou d’aquesta tem­po­rada, es pre­veu per al mes de juliol de l’any vinent i inclourà tres batu­tes exper­tes en la inter­pre­tació amb cri­te­ris històrics: Lau­rence Equil­bey, Jonat­han Cohen i Andrea Mar­con. Final­ment, el nou cor de L’Audi­tori, fruit, cele­bra Bru­fau, “de la madu­resa d’un sec­tor que fa molts anys que fa una feina extra­or­dinària en el ter­reny dels cors ama­teurs i que ha fet pos­si­ble la cre­ació de cors pro­fes­si­o­nals amb músics tots d’aquí”, es podrà veure qua­tre cops durant la tem­po­rada (un a cap­pe­lla i en tres pro­duc­ci­ons simfòniques corals, una de les quals La Pesta de Robetr Ger­hard), cons­tarà de 24 can­tai­res i estarà diri­git per Xavier Pas­trana.

Adès i Miller, con­vi­dats

Hi haurà dos com­po­si­tors con­vi­dats: Tho­mas Adès (Lon­dres, 1971) i Cas­san­dra Miller (Metc­ho­sin, Canadà, 1974), dos dels autors més con­so­li­dats de l’actu­a­li­tat. A Adès, segons lamenta Bru­fau, no se li ha fet justícia la ciu­tat de Bar­ce­lona, on ha estat poc inter­pre­tat. Miller, per la seva banda, defuig deli­be­ra­da­ment la idea de cre­ació del no-res, una qüestió sobre la qual, aquesta tem­po­rada, es refle­xi­o­narà per mitjà d’obres basa­des en altres obres o frag­ments musi­cals. Tres con­cep­tes (cre­ació, amor-odi i mort o retorn) arti­cu­la­ran tota la pro­gra­mació de l’equi­pa­ment entre el setem­bre de 2020 i el juliol de 2023, en el marc d’una pro­gra­mació en forma de tri­lo­gia que, per pri­mera vegada, unirà totes les pro­pos­tes artísti­ques de l’equi­pa­ment.

Nuno Coelho, Matt­hias Pintsc­her, Ludo­vic Mor­lot, Nacho de Paz, Dun­can Ward, Fran­cesc Prat, Josep Caballé Domènech i Vas­sily Petrenko, entre d’altres, diri­gi­ran l’OBC, que, un any més, tindrà Kazushi Ono com a batuta titu­lar i Jan Willem de Vri­end com a prin­ci­pal direc­tor con­vi­dat. Els pia­nis­tes Pierre-Lau­rent Aimard, Katia Buni­a­tish­vili i Josep Colom, les sopra­nos Iréne The­o­rin, Dorot­hea Rösch­mann i Núria Rial, el baríton Ian Bos­tridge, els vio­li­nis­tes Vik­to­ria Mullova, Pinc­has Zuker­man i Leti­cia Moreno, el viola Antoine Tames­tit, els vio­lon­cel·lis­tes Narek Hakh­na­zaryan i Sol Gabetta i el flau­tista Emma­nuel Pahud són alguns dels solis­tes que es podran veure aquests pròxims mesos a L’Audi­tori. I el cicle d’Orques­tres Inter­na­ci­o­nals, coproduït amb Ibercàmera i BCN Clàssics, s’obrirà al setem­bre amb la Cin­quena de Txaikovski inter­pre­tada per la Fil­harmònica de Munic diri­gida per Ger­giev i i amb Janine Jan­sen fent bri­llar el Con­cert per a violí de Sibe­lius.

El patri­moni musi­cal català, final­ment, que­darà repre­sen­tat amb una com­me­mo­ració del cin­quan­te­nari de la mort del com­po­si­tor vallenc Robert Ger­hard, així com amb la pro­gra­mació de 58 obres d’autors com ara Joan Cere­rols, Fer­ran Sor, Car­les Baguer, Joan Manén, Gas­par Cas­sadó, Juli Gar­reta, Ricard Lamote de Grig­non i Edu­ard Toldrà.

Les entra­des per a tota la tem­po­rada, de moment, només estan dis­po­ni­bles per a abo­nats, als quals no els les cobra­ran fins que, al setem­bre, quan també es posin a la venda la resta de loca­li­tats, es cla­ri­fi­qui si la nova tem­po­rada es pot dur a terme tal com ha estat pre­vista. “Volem evi­tar l’allau de devo­lu­ci­ons que hi ha hagut aquests mesos a L’Audi­tori i en el món cul­tu­ral en gene­ral”, explica Bru­fau.

Del Hagen Quartett a Courtney Barnett
Entre les diferents programacions de L’Auditori destaca, un any més, la Temporada de Cambra, que presenta un quartet històric europeu, el Hagen Quartett, en plena celebració del seu 40è aniversari, així com unes Variacions Diabelli de Beethoven amb Daniel Barenboim. La temporada d’Antiga es proposa de valorar obres d’autores de gran rellevància però que han estat silenciades per la història. Les Sessions, enguany més enllà del jazz, tindran entre els seus protagonistes Joana Gomila, Alba Molina i Lluc Casares. La Banda Municipal centrarà el Retrat d’Artista en el suís Franco Cesarini i el cicle Sit Back rebrà músics com Lina i Refree, Nico Roig i Courtney Barnet 

GUILLEM VIDAL
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet