ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'Auditori es reinventa

12/6/2020 |

 

L’Auditori presenta una temporada jove, digital i equitativa entre nous projectes i reinvencions

“Després de la tempesta, no arriba la calma. Arriba el moment de retrobar-nos amb la música.” Així anunciava L’Auditori la seva nova temporada, que s’inicia el proper setembre en un ambient no exempt de preguntes encara per resoldre: Quan i com? Quina serà la realitat? Sense renunciar a res, L’Auditori presenta una programació ambiciosa i plena de novetats que alhora s’adhereix a projectes ja encaminats i amb perspectiva. Amb tot, la nova temporada suposa l’inici d’un nou projecte artístic que es desenvoluparà en un període de tres anys vista, el primer dels quals, la temporada 2020-2021, integrarà un total de 210 produccions, tres projectes nous i molts compromisos que situen la institució com a un reflex de la diversitat musical i les necessitats contemporànies del segle XXI.

La temporada 2020-2021 inicia un procés de gènesi articulat en forma de trilogia dissenyada a partir d’un relat artístic que, per primera vegada, uneix totes les programacions de la casa. El primer tram d’aquest viatge es centra en la Creació, abordada des de la creació divina de les religions monoteistes o la idea de la creació artística, fruit de la necessitat humana. Obres com La creació de Haydn o In Seven Days, de Thomas Adès – un dels compositors convidats que ens portarà també aquesta nova temporada –, es podran escoltar en aquest nou camí que emprèn L’Auditori i que continuarà amb la temporada 2021-2022 sota “Amor i odi” i la temporada 2022-2023, que culminarà la sèrie amb “Mort o retorn”. La segona compositora convidada serà Cassandra Miller, artista canadenca que defuig deliberadament la idea de creació del no-res, basant la seva producció en una constant de projeccions sonores d’ecos i ombres, fragments i referències d’obres que dilueix fins a fer-les imperceptibles, aportant una nova perspectiva a un concepte molt ampli.

A més del fitxatge de la compositora, L’Auditori aposta pel talent femení en l’àmbit de la direcció, convidant vuit directores al capdavant de l’OBC: Marta Gardolińska, Zoi Tsokanou, Giedrė Šlekytė, Ruth Reinhardt, Anja Bihlamaier, Elim Chan, Shiyeon Sung i Lawrence Equilbey. Tal i com comenta Robert Brufau, director de L’Auditori, la presència equitativa en el sector musical és encara un repte complicat d’assumir, especialment pel que fa als àmbits de la direcció i la composició, on les dones encara no representen el 30% del mercat. L’Auditori s’erigeix, així, com un espai per donar veu i protagonisme al talent, que no entén en qüestions de gènere, a més de donar pas a la creació des de totes les dimensions, com ara amb l’aposta per la promoció de béns culturals actuals.

Des de Jordi Cervelló, Raquel García-Tomás i Núria Giménez Comas, entre altres, la temporada estarà plena d’estrenes d’obres tant d’autors de trajectòria consolidada com d’encàrrecs més específics. I és que l’aposta pel patrimoni musical és un altre tret distintiu d’aquesta nova temporada que s’inaugura amb la commemoració del cinquantè aniversari de la mort de Robert Gerhard, un dels compositors més destacats del segle XX. L’obra del compositor no faltarà dins d’una prometedora programació, però tampoc serà l’únic, ja que s’hi sumaran un total de 58 obres de patrimoni musical català. A més a més, l’OBC escamparà pel territori les músiques interpretades per l’Orquestra Pau Casals, també de celebració aquest any pel seu centenari.

Més enllà de celebracions i commemoracions, la temporada s’estrenarà – si així ho permeten les circumstàncies – de la millor manera possible. L’Auditori acollirà la primera Biennal Internacional de Quartets de Barcelona, una trobada de quatre dies amb algunes de les formacions més destacades de l’actualitat, i que vindrà acompanyada de concerts, classes magistrals i xerrades. El Quartet Casals encapçalarà el projecte en una reivindicació de Joseph Haydn com un dels pilars fonamentals del gènere, tot i que compositors com Josep Cervelló, Luis Codera Puzo o Octavi Rumbau – entre altres – hi estaran també presents amb estrenes absolutes o revisions conscients d’obres passades.

Com tot el que comença acaba, la temporada tancarà amb el naixement del festival Mozart Nits d’Estiu, un altre nou projecte que allargarà una mica més l’activitat fins al juliol de 2021. De la mà de l’OBC, el festival iniciarà un recorregut des dels mestres catalans de la simfonia com Baguer o Sor fins a Haydn, per explorar l’obra del compositor de Salzburg. Acompanyada de solistes tan brillants com Veronika Eberle, Andreas Ottensamer o Albert Cano Smit, l’OBC es posarà sota les batutes expertes de la interpretació amb criteris històrics de directors com Laurence Equilbey, Andrea Marcon o Jonathan Cohen.

Per acabar d’arrodonir una temporada ben plena de novetats, L’Auditori anuncià també el naixement del Cor de L’Auditori, una formació professional que dirigirà Xavier Pastrana i que participarà en quatre concerts de la temporada, una molt bona notícia que, segons Brufau, demostra la maduresa d’un sector que fa molt bona feina. El món coral porta molts anys treballant en una direcció que ha donat molt bons resultats, fins i tot també en escoles de música i cors amateurs, que han eclosionat en una educació que garanteix que la formació estigui complerta al cent per cent per cantants de casa.

Si més no, tots aquests projectes s’emmarcaran, a més a més, dins d’una sèrie de compromisos i reptes que L’Auditori assumeix com a institució sempre mirant de cara al futur. En primer lloc, es compromet amb la sostenibilitat reduint a la meitat la generació de paper, a més de fer una aposta clara per la digitalització amb el nou espai virtual ‘L’Auditori Digital’. Aquesta última mesura, s’ha vist inevitablement accelerada a causa de la crisi sanitària actual, que ha tancat sales i cancel·lat concerts fins a nou avís. La situació és encara incerta, de manera que tota una programació tan detallada depèn de l’evolució de la Covid-19 de cara a setembre. I és precisament el setembre el moment que ha establert la direcció de L’Auditori per confirmar totes les reserves d’abonaments que es vulguin fer per assistir als concerts programats, quan es preveu que es puguin resoldre les condicions per obrir seguint aquesta ‘nova normalitat’. L’Auditori ha preparat una programació alternativa amb més de 40 produccions en streaming si les restriccions sanitàries son desfavorables per poder dur a terme la temporada prevista, una iniciativa que es reforçarà amb l’esmentada i creixent digitalització de la institució.

Accedint a la nova plataforma – auditoridigital.cat –, L’Auditori mantindrà la idea del ritual de concert, oferint estrenes en directe i amb una reformulació de les tarifes que s’ajustaran a totes les necessitats i totes les circumstàncies possibles. Tal i com comenta Brufau, la Covid-19 ha reinventat els projectes digitals que ja estaven en marxa, i que ja s’han convertit en la principal via en cas que les restriccions no disminueixin. Aquesta digitalització es recolzarà també amb la creació d’un nou segell discogràfic propi per a la institució, que s’aliniarà en les necessitats de la temporada per enregistrar encàrrecs i concerts en estrena que s’hagin programat. Així, tota l’activitat es retransmetrà paral·lelament des L’Auditori Digital a partir de la seva plataforma de streaming.

Un altre repte que es proposa des de la direcció de L’Auditori és el de portar més públic jove a les seves sales. A partir d’un tema tan ampli com ho és la Creació, els projectes artístics es fan més atractius per a les noves generacions que permeten continuar amb projectes que han resultat ser un èxit, com ara la tarifa plana -25, que ja ha atret a més de 340 joves aquest any, amb una mitjana de 5 concerts assistits per persona. La nova Tarifa Plana -35 donarà també accés als menors de 35 anys, tot nodrint un públic que es fa cada vegada més indispensable.

L’Auditori assumeix una gran quantitat de reptes. D’aquesta manera, i sense renunciar a res, es pretén reafirmar la personalitat de la institució, per traçar un camí directe cap al futur no tan llunyà de les seves sales, que ja formen part, després de 20 anys de treball, de l’imaginari col·lectiu de Barcelona. L’Auditori es vol erigir com un reflex de la diversitat musical del segle XXI, amb una nova personalitat artística, però sempre pròpia. Jove, digital i equitativa, la nova temporada promet evocar els valors contemporanis en una institució que avança amb la mirada posada en el futur.  

Clara Casasnovas Florit
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet