ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Don Giovanni en temps de pandèmia

18/10/2020 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/don-giovanni-en-temps-de-pandemia-127697

El Liceu presenta la seva primera òpera escenificada de la temporada

La COVID-19 ha vingut per a quedar-se: alguns experts parlen d’una vacuna per a principis de l’any vinent, altres no atribueixen la tornada a la normalitat fins a l’any 2022… El que és evident, però, és que, tal com ha afirmat aquest migdia el director artístic del Gran Teatre del Liceu Víctor Garcia de Gomar, tots els esdeveniments que les institucions culturals estan fent un esforç per tirar endavant són actes de resistència.

En aquest context pandèmic, aquest migdia hem pogut assistir a la roda de premsa de presentació de la que serà la primera òpera escenificada de la temporada al Gran Teatre del Liceu. Es tracta de Don Giovanni, el fatídic títol de Mozart que, compost en la seva “etapa de deliri” —tal com l’ha qualificat el mestre Josep Pons— juntament amb la Simfonia Júpiter i l’etern Rèquiem, arriba al teatre de la Rambla barcelonina amb una posada en escena de Christof Loy adaptada a les restriccions sanitàries actuals.

Excloent el final de l’obra i el duet entre Masetto i Donna Elvira i l’ària Mi tradì quell’alma ingrata d’aquesta mateixa en el segon acte per tal de poder acabar a les 23:00h de la nit cada funció—i complir, així, la normativa del PROCICAT—, el director d’escena alemany proposa un Don Giovanni centrat en la cerca de l’arrel del mite d’aquest personatge: la clau de l’òpera, segons Loy, es troba en el primer acord de l’obertura i la forta experiència existencial que comporta, en Don Giovanni —interpretat per Christopher Maltman— veient la seva pròpia mort a través dels ulls d’un Commendatore moribund —Adam Palka— que ell mateix ha assassinat: a partir de llavors, la vida de Don Giovanni, que sent una terrible necessitat —o addicció— per reafirmar la seva existència a través de qui el rodeja, és un descens continu cap a la mort, l’únic enemic que no pot vèncer però davant de la qual tampoc abandonarà la seva fermesa.

Miah Persson i Véronique Gens —ambdues presents a la roda de premsa— s’endinsen en els papers de Donna Anna i Donna Elvira, respectivament. Dos personatges que, si bé igual d’honestos i unides irremeiablement al womanizer protagonista, tenen caràcters totalment oposats: per una banda, Gens, que s’ha posat nombroses vegades en la pell de Donna Elvira, defensa la capacitat de commoure del personatge, que estima Don Giovanni des del principi i fins al final; per una altra, Persson és el primer cop que assumeix el paper de Donna Anna, una oportunitat que, diu, li permet descobrir la partitura des del punt de vista d’un personatge amb un temperament explosiu.

Luca Pisaroni —Leoporello—, Ben Bliss —Don Ottavio—, Josep-Ramon Olivé —Masetto— i Leonor Bonilla —Zerlina— completen l’elenc de la producció, que preveu set funcions entre el 24 d’octubre i el 8 de novembre, donant el primer tret de sortida el proper dijous 22 amb una funció exclusiva Under35. Mascaretes durant els assajos, PCRs setmanals pels membres del repartiment principal, distàncies de seguretat i reducció de la plantilla orquestral han sigut algunes de les moltes mesures que el Liceu està duent a terme per tal de garantir al públic un espai cultural segur d’aquesta òpera, que gaudirem des d’un punt de vista històric gràcies al timbre de l’orquestra reduïda i l’estètica dels escenaris i del vestuari. «Volem oferir un espectacle el major grau de normalitat possible: sent curosos en el seguidament de les normes de seguretat durant els assajos ens permet aconseguir-ho», ha dit Loy, que també ha agraït que es permeti la continuïtat de les funcions.

I és que, prenent de nou les paraules del director escènic, l’art és llum, vida, bellesa, tot el que necessitem durant aquests dies negres. Per què hem de justificar la seva essencialitat? «No ho és, d’imprescindible, de la mateixa manera que no ho és somriure»: aprofitem el que tenim mentre ho tenim. No us perdeu el proper Don Giovanni: sonarà fresc, sonarà lleuger, sonarà dramàtic quan convingui, però sonarà; perquè amb prou cura, amb prou voluntat, amb prou dedicació en la feina, tot és possible, i l’equip darrere de Don Giovanni l’ha fet possible.

Podeu comprar entrades al web del Liceu. 

Loles Raventós
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet