ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Mozart, en l'era Covid

20/10/2020 |

 

https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1866738-mozart-en-l-era-covid.html

El Liceu obre la temporada de muntatges escenificats amb un ‘Don Giovanni’ amb direcció escènica de Christof Loy i adaptat a les restriccions sanitàries.

L’òpera s’ha hagut d’escurçar dotze minuts i només els rols principals no duran mascareta
Un Don Gio­vanni produït per l’Òpera de Frank­furt amb posada en escena de Chris­tof Loy i direcció musi­cal del mes­tre Josep Pons obrirà aquesta set­mana la tem­po­rada d’òperes esce­ni­fi­ca­des del Gran Tea­tre del Liceu. Serà, com afir­mava diven­dres Víctor Gar­cia de Gomar, direc­tor artístic del tea­tre, un “acte de resistència cul­tu­ral” con­di­ci­o­nat, com tot el que es fa des de fa mesos en el ter­reny cul­tu­ral, per la situ­ació pandèmica: capa­ci­tat màxima del 50% (poc més d’un miler de buta­ques), pau­ses entre actes de vint minuts en comp­tes de trenta, reducció del cos orques­tral (amb la secció de corda com a prin­ci­pal dam­ni­fi­cada), mas­ca­re­tes per a tot­hom menys els rols prin­ci­pals i els músics d’ins­tru­ments de vent i eli­mi­nació de dues esce­nes del segon acte –d’entre deu i dotze minuts– per tal d’aca­bar pun­tu­al­ment les fun­ci­ons a les onze de la nit. “És dolorós, és com si t’ampu­tes­sin una part del cos...”, reco­nei­xia, en la pre­sen­tació del mun­tatge, Josep Pons, que s’aven­tu­rava a dir que el for­mat de l’orques­tra –en què els músics de vent esta­ran sepa­rats per un metre de distància, i els de corda, per un metre i mig– és el que més s’ajusta al que va tenir Mozart quan va estre­nar la peça el 1787. “Espero que ningú marxi a casa dient que ha vist un Don Gio­vanni en versió Covid, sinó tot el con­trari; espero que durant el temps que s’esti­guin al tea­tre puguin obli­dar-se de la pandèmia”, va asse­nya­lar, per la seva banda, Axel Wei­da­uer, aju­dant de direcció de Chris­tof Loy, en relació amb les reta­lla­des que s’han apli­cat al mun­tatge: un duet de Zer­lina i Lepo­re­llo del segon acte que “rara­ment” es repre­senta però que, no obs­tant això, sí que s’havia inclòs en aquesta pro­ducció, i una altra al final de l’ària de Donna Elvira, després de la mort de Don Gio­vanni.

El baríton britànic Malt­man (Don Gio­vanni), les sopra­nos Miah Pers­son (Donna Anna) i Verónique Gens (Donna Elvira), i el baix-baríton Luca Pisa­roni (Lepo­re­llo), qua­tre reco­ne­gu­des veus mozar­ti­a­nes que, en la seva estada a Bar­ce­lona, se sot­me­tran a un test PCR set­ma­nal, par­ti­ci­pen en el mun­tatge, que té també Leo­nor Boni­lla, jove soprano gua­nya­dora del con­curs Tenor Viñas 2018, com a Zer­lina. “L’estimo i l’adoro, encara que no m’agradi la seva forma de ser”, deia Malt­man en relació amb el per­so­natge de Don Gio­vanni, que ha inter­pre­tat en nom­bro­ses oca­si­ons i del qual Chris­tof Loy, en aquesta pro­ducció, ha vol­gut emfa­tit­zar la seva soli­tud i des­es­pe­ració. “En el fons del seu cor trobo veri­tat, hones­te­dat: és un rebel.” “És la veri­tat pura, sent un amor incon­di­ci­o­nal per Don Gio­vanni, ena­mo­rada fins a la medul·la, i a qui per­dona tots els hor­rors que li fa”, deia, per la seva banda, Verónique Gens del per­so­natge de Donna Elvira. Allu­nyant-se de les visi­ons moder­nes que s’han fet de l’òpera, Roy ha optat en la seva versió, segons Wei­da­uer, per “retor­nar al mite” i apro­fun­dir en la pro­fun­di­tat psi­cològica del per­so­natge.

Funció per a joves

El Don Gio­vanni de Loy, que en la seva estrena ale­ma­nya va rebre crítiques nota­bles, es podrà veure al Liceu a par­tir del 24 d’octu­bre i fins al 8 de novem­bre, tot i que aquest dijous se’n farà una pri­mera funció en el marc del pro­grama per a menors de 35 anys Liceu Under 35, amb un preu únic de 15 euros i una “bata­lla de galls” entre dos rapers en l’entre­acte.

‘La flauta màgica’, a Sabadell
La represa operística a Catalunya es completa amb l’arrencada del 33è Cicle d’Òpera a Catalunya i 38a Temporada d’Òpera a Sabadell, que demà porta al Teatre de la Faràndula una versió de La flauta màgica de Mozart amb direcció escènica de Daniel Gil de Tejada i direcció musical de Pau Monterde. Carles Pachon (Papageno), Marc Sala (Tamino) i Serena Sáenz (Pamina) participen el muntatge, que, després de Sabadell (on es podrà veure els dies 21, 23 i 25), visitarà el novembre Sant Cugat del Vallès (6), Granollers (8), Reus (10), Barcelona (14) i Manresa (15). La nova temporada de la Fundació Òpera Catalunya es completa amb Macbeth, de Verdi (27 i 29 de novembre), Tosca, de Puccini (febrer i març del 2021), i Aida, també de Verdi (abril i maig del 2021), així com concerts extraordinaris com el que el tenor Josep Bros oferirà el 12 de novembre a Sabadell. 

GUILLEM VIDAL
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet