ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

“Tantes vegades com ens veiem obligats a tancar, tantes tornarem a obrir”

19/11/2020 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/esborrany-automatic-136106

El Palau celebra el 80è aniversari de l'estrena del Concierto de Aranjuez i reforça el Palau Digital amb nous continguts i propostes

Aquests dies d’informacions contraposades i filtracions sobre les properes mesures que reglaran la nostra vida quotidiana i també la cultural, el Palau de la Música no es resigna a esperar temps millors, sinó que reafirma el seu compromís amb el públic i els artistes per continuar la seva activitat en format digital. Així, avui ens oferiran en streaming un concert especial amb el Concierto de Aranjuez de Joaquín Rodrigo com a plat fort que suposa la celebració de diverses efemèrides: el 80è aniversari de l’estrena de la peça (al mateix Palau, per cert), la cloenda del cicle El Primer Palau i, alhora, el 25è aniversari d’aquesta iniciativa que dóna la primera oportunitat d’actuar a la històrica sala barcelonina a artistes emergents. És el cas del guitarrista canari Luis Alejandro García Pérez, guanyador del premi corresponent al 2019 i que avui gaudirà del seu concert acompanyat per l’Orquestra Simfònica del Vallès sota la batuta de Xavier Puig.

Tantes vegades com ens veiem obligats a tancar, tantes tornarem a obrir
A la roda de premsa virtual d’ahir al matí van participar la presidenta de l’associació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, Mariona Carulla; Joan Oller, director general, i Mercedes Conde, directora artística adjunta. Si d’una banda Mariona Carulla ha recordat el cicle amb què es va reobrir per primer cop el Palau, Joan Ollé ha llençat un missatge positiu: “Tantes vegades com ens veiem obligats a tancar, tantes tornarem a obrir”. Mentre arriba aquest moment i sense oblidar que la institució es troba sota un ERTO parcial i que el segon tancament ha suposat un cop dur, s’ha insistit en mirar de transformar aquesta situació en una oportunitat per fer ús de la imaginació i definir una nova manera de fer les coses.

I és que aquesta transmissió posa sobre la taula una qüestió important: l’oferta digital es multiplica però, en paraules d’Oller, cal fer una reflexió sobre el tipus de contingut que es posa a l’abast dels usuaris. El director ha volgut destacar que, tot i que no està clar que la inversió en aquest àmbit es pugui recuperar, el Palau es va voler sumar a aquesta transformació ja fa temps i va obrir la plataforma aviat farà dos anys i prenent com a referent el Digital Concert Hall i Medici TV. Per tant, no estem parlant d’una iniciativa fruït de la crisi i la precipitació sinó d’una planificació a llarg termini que ara s’adapta a la nova realitat. Oller demostra una gran visió en demanar-se pels tipus de codis i dinàmiques que són pròpies d’aquest nou mitjà en comptes de limitar-se a filmar concerts de manera convencional i penjar-los a la xarxa. Així, entre les més de 150 propostes, es poden trobar, efectivament, concerts, però també conferències, càpsules divulgatives, mirades al backstage i projectes específicament creats pensant en el format de consum domèstic com La justa, un recull de madrigals coreografiats gravat sense públic pel Cor de Cambra.

La plataforma digital també donarà cobertura properament al Magnificat de Bach amb el Cor de Cambra, el recital dedicat a Beethoven de la pianista Valentina Lisitsa —més que acostumada a les transmissions online: compta amb 650.000 seguidors a YouTube— i el tradicional Concert de Sant Esteve, a més d’oferir la gravació de les simfonies de Beethoven que va dirigir John Elliott Gardiner la temporada passada i que les contingències sanitàries han convertit en l’únic testimoni d’una gira que es va haver de cancel·lar poc després.

Tornant al streaming d’avui, la que probablement sigui l'”obra espanyola més interpretada arreu del món” estarà complementada per la peça Platero y yo, d’Eduardo Sainz de la Maza, que el jove protagonista García Pérez va triar per afinitat personal, però que després en va descobrir el vincle amb el “Concierto de Aranjuez”: el compositor era germà del guitarrista que va estrenar l’obra de Rodrigo, Regino Sainz de la Maza. El solista es mostra molt emocionat i agraït per l’oportunitat d’interpretar una partitura que ha marcat un abans i un després en la composició per a guitarra de concert.

Els responsables del Palau han recordat el gran esforç que han fet per adaptar-se a les mesures de seguretat, han recalcat que no s’ha donat cap contagi a la seva sala i han desitjat que les autoritats els permetin recuperar l’activitat en breu.

Meritxell Tena
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet