ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El nadal de l'OSV

16/12/2020 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/el-nadal-de-osv-141649

L'Orquestra ofereix la seva versió més dansaire amb tretze concerts a diverses poblacions catalanes

IHi ha un refrany que diu així: «roda el món i torna al Born». Més enllà de si aquest «Born» té un origen geogràfic i ens remet de pet al centre de la capital catalana o si va néixer una mica forçadament només per la coincidència fonètica amb la paraula «món», la dita, molt utilitzada en èpoques nadalenques, parla de la necessitat reiterada de tornar a casa, allà on consideris que és casa teva, després de veure i conèixer i explorar i sorprendre’s amb tot el que passa a diferents punts del globus terraqüi. En aquest sentit, podríem dir, doncs, que també «roda el món i torna» el Festival de valsos i danses de l’Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), que enguany celebrarà tretze concerts a nou localitats diferents de Catalunya. El concert d’obertura serà al Palau de la Música Catalana el 19 i 20 de desembre de 2020, i el 10 de gener de 2021 es produirà el respectiu concert de clausura al Teatre Can Massallera de Sant Boi de Llobregat, sota la batuta del director titular de l’orquestra, Xavier Puig.

L’adagi català no només evoca a la font etimològica del mot «Born» —de «bornar», és a dir «fer armes en un torneig» amb influx del llatí tornare, ergo «girar»—, deixant entreveure les curioses coincidències semàntiques entre els dos verbs i la darrera paraula de l’oració, sinó que també manté reminiscències amb aquelles tradicions paganes que coexistien amb els primers moments de la que esdevindria la segona religió abrahàmica, encara precoç i poc estesa. De fet, l’origen de la commemoració del naixement de Jesús, prové també d’aquest batibull sense fons d’herències culturals i re-apropiacions de costums i pràctiques d’altres territoris i grups. Dies natalis: el dia del naixement del Fill de Déu, de l’encarnació de Déu a la Terra, d’aquest personatge que des d’una establia havia de canviar el transcurs de la Història dels humans, no era més que, en els seus inicis, una celebració cíclica de després del solstici d’hivern per retre culte al Sol invictus —nom amb què es coneixia la festivitatdel 25 de desembre, instaurada el 247 per l’emperador Aurelià.

Aquesta és una mica la idea del festival que organitza l’OSV per a finals de desembre i principis de l’any vinent que també compta amb la direcció d’Andrés Salado. Amb noves veus, com les de les sopranos Júlia Farrés-Llongueras i Irene Mas Salom que en l’edició d’enguany presidiran l’escenari com a solistes, alternant-se les dates d’actuació respectivament, i amb repertoris renovats, però que sempre piquen l’ullet al d’anys anteriors, l’orquestra pretén portar-nos de viatge des de la Viena de Johann Strauss II (1825-1899) a la sarsuela catalana d’autors locals com Nicolau Manent (1827-1887), Enric Morera (1865-1942) o Felip Caparrós (1900-1959). Un viatge de luxe que no es priva del plaer de regalar-nos moments de broma i caràcter lúdic amb interpretacions com la famosa paròdia musical de La Trinca, Oda al paper de wàter (1977), basada en una de les obres més tocades, discutides i admirades de tots els temps: la Cinquena simfonia (1804-1808) de Ludwig van Beethoven. Ni tampoc no oblida petites joies musicals —i molt menys conegudes— com l’òpera (1914) Maruxa,del compositor i escriptor català Amadeu Vives (1871-1932), també inclosa en el programa. Així doncs, aquest és l’esperit del Festival de valsos i danses 2020-2021: sofisticat i meticulós al mateix temps que lúdic i festiu; un festival que, any rere any, ens sintonitza l’agenda al compàs 3/4. 

Ivet Zwatrzko i Pou
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet