ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Javier Perianes tanca avui el seu Any Beethoven a l'Auditori de Girona

29/12/2020 |

 

https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/1900661-javier-perianes-tanca-avui-el-seu-any-beethoven-a-l-auditori-de-girona.html

El pianista andalús dedicarà aquesta nit el seu últim concert del 2020 a dues sonates de Beethoven i una de Chopin.

Javier Peri­a­nes va obrir el 2020 amb un con­cert, el 2 de gener a Bos­ton, en què va inter­pre­tar el Con­cert per a piano núm. 5, ano­me­nat Empe­ra­dor, amb l’Orques­tra Simfònica de Bos­ton, i tan­carà aquest sin­gu­lar 2020, en què arreu del món s’ha cele­brat l’Any Beet­ho­ven amb motiu del 250è ani­ver­sari del nai­xe­ment del com­po­si­tor, amb el con­cert que el pia­nista andalús ofe­rirà avui a la sala de cam­bra de l’ Audi­tori de Girona (20.30 h, 15 euros), també amb Beet­ho­ven en el pro­grama, per par­tida doble. “De fet, man­tinc sem­pre un con­tacte molt estret amb Beet­ho­ven, ja abans del 2020 i segur que després”, deia ahir Javier Peri­a­nes (Nerva, Huelva, 1978), un dels pia­nis­tes espa­nyols amb més pro­jecció inter­na­ci­o­nal, men­tre ulti­mava els detalls del seu pro­per viatge al Japó, on ofe­rirà al gener tres con­certs amb la NHK Symp­hony Orc­hes­tra, diri­gida per Juanjo Mena. L’espe­ren també catorze dies de qua­ran­tena per poder entrar al Japó en les actu­als cir­cumstàncies, però el com­pensa de sobres poder tocar amb “una de les millors orques­tres del món”. Durant el pri­mer qua­dri­mes­tre del 2021, també ofe­rirà con­certs a Dina­marca, Angla­terra, França, el Canadà, els Estats Units, Ale­ma­nya i Itàlia, i la seva agenda pública acaba de moment amb unes ses­si­ons de gra­vació per a Har­mo­nia Mundi, els dies 24 i 25 d’abril al Tel­dex Stu­dio de Berlín, on té pre­vist enre­gis­trar la Sonata núm. 2, en Si b menor, op. 35, de Cho­pin, que inter­pre­tarà aquesta nit a l’Audi­tori de Girona, entre dues sona­tes de Beet­ho­ven: la Sonata núm. 12 en La b major, op. 26 i la Sonata núm. 31 en La b major, op. 110.

De fet, aquest con­cert ha can­viat de pro­grama des que es va modi­fi­car també la seva data –un dels molts can­vis per la pandèmia que Peri­a­nes assu­meix amb espor­ti­vi­tat: “Unes coses n’han reem­plaçat d’altres, i des del 20 de juny no he parat”–, ja que ini­ci­al­ment estava pre­vist per al 2 de novem­bre.

Fúnebre i vital

El pro­grama ini­cial s’ha reduït perquè duri uns 70 minuts sense pausa “La Sonata núm. 12 de Beet­ho­ven i la de Cho­pin inclo­uen mar­xes fúnebres i, de fet, aquest últim va com­pon­dre la seva ins­pi­rant-se en la de Beet­ho­ven. Per com­pen­sar tanta marxa fúnebre en aquest pro­grama dedi­cat a la mort i l’amor, hi he afe­git l’altra sonata de Beet­ho­ven, la penúltima que va fer per a piano solo, que té un to més espe­rançador i conté una crida clara a la vida.”

És clar que per a Peri­a­nes un con­cert és més que una suc­cessió aleatòria de peces: “M’interessa que en els pro­gra­mes que ela­boro hi hagi una certa dra­matúrgia, tant en els con­certs com en els pro­jec­tes dis­cogràfics.” Inter­ro­gat sobre els seus com­po­si­tors de referència, Peri­a­nes no deixa anar noms, però ho té clar: “Quan tinc un con­cert en pers­pec­tiva, dedico tota l’ener­gia als com­po­si­tors que inter­preto aque­lla nit com els únics que tinc al davant.” 

XAVIER CASTILLÓN
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet