ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El somni d'una nit d'estiu

2/2/2021 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/el-somni-duna-nit-destiu-151366

L'Orquestra Simfònica del Vallès presenta una nova proposta del clàssic de Mendelssohn i l’estrena absoluta d’una obra de Marc Timón.

L’Orquestra Simfònica del Vallès presenta aquest cap de setmana una nova producció de la cèlebre obra El Somni d’una nit d’estiu de Felix Mendelssohn a La Faràndula de Sabadell i al Palau de la Música Catalana. El concert a Barcelona també comptarà amb l’estrena absoluta d’una nova obra del compositor empordanès Marc Timón.

La proposta arriba després de l’èxit de la pastoral de Beethoven del penúltim cap de setmana de gener que va viatjar a Terrassa, Sant Cugat i al Palau de la Música. Aquest darrer espai tornarà a acollir l’orquestra en marc del cicle Simfònics al Palau, aquest cop amb una combinació d’un clàssic del repertori simfònic i la nova creació de Timón.

Victor Pablo Pérez serà l’encarregat de portar la batuta a l’orquestra i s’hi sumarà el Cor de Noies de l’Orfeó Català. Com a solistes hi participaran la soprano Núria Vilà, habitual de les propostes dels Amics de l’Òpera de Sabadell i la mezzosoprano Marta Valero que havia de participar en l’anul·lat ‘Stabat Mater’ amb l’OSV el passat mes d’abril.

La producció, però, dista de l’habitual format de concert simfònic. L’OSV, com el Palau de la Música, sol apostar per oferir un pensament, una posada en escena, una visió teatral que aporti un afegit als concerts. És per això que s’ha comptat amb la direcció escènica de Dani Coma, mestre d’escena del Conservatori del Liceu, i Mar Blanch, col·laboradora habitual de Dani Coma, com a narradora.

La producció dista de l’habitual format de concert d’orquestra simfònica
Un plus molt interessant, tenint en compte que El Somni d’una nit d’estiu és una obra arxiconeguda i molt interpretada però no sempre narrada. Rere aquesta obra, plena d’aportacions de la música incidental, s’hi amaga l’obra de teatre homònima de William Shakespeare. Al llarg de dotze números musicals, entre ells la famosa Marxa Nupcial, una trepidant obertura i el Finale, l’espectador s’endinsa en el món oníric dels boscos atenencs plens de fades i éssers mitològics. Hèrmia, que s’està a punt de casar amb el seu promès, fuig al bosc amb el seu amant Lisandre. Allà, perseguits pel promès i Helena, una jove enamorada d’ell, s’endinsen en un embolic d’amors, desavinences i encanteris propiciats pels reis de les fades que habiten a les profunditats del bosc. Tot un viatge metafòric de descoberta de l’amor real, del que és correcte i el que és incorrecte, del desig pur i el desig emmetzinat que enganxa a l’espectador immers en una comèdia romàntica plena de situacions insospitades.

Amb aquesta obra, Felix Mendelssohn convida l’espectador a finir cicles, a acabar etapes i, conseqüentment, a passar pàgina. Als seus primers anys com a compositor, el jove alemany va crear l’obertura que, vint anys després, va formar part d’El Somni d’una nit d’estiu, una de les seves darreres obres poc abans de morir. Una forma de reprendre el Mendelssohn dels seus inicis i tancar el cercle amb el compositor més madur i malalt del final de la seva vida. Tot i estar amagat en les dades biogràfiques, s’envia un missatge esperançador cap a la societat que, sovint pessimista, li sembla que no s’acabarà mai aquesta pandèmia.

Abans de l’obra del compositor alemany, però, pels assistents al concert del Palau de la Música es produirà l’estrena absoluta de l’obra Les trompetes de la mort de Marc Timón, compositor convidat del Palau aquesta temporada. Es tracta d’una creació coral basada en el capítol homònim de l’exitós llibre Canto jo i la muntanya balla de l’escriptora Irene Solà.

La història de l’obra construeix el món i l’imaginari col·lectiu del Pirineu català, més concretament a la zona del Coll d’Ares. Diversos elements de la natura prenen el protagonisme per parlar dels fets que han marcat aquell territori al llarg dels segles, des de l’exili republicà fins a les llegendes i tradicions més inaudites.

La creació de Timón, tot i prendre de punt de partida un capítol del llibre d’Irene Solà, no és una traducció literal, i encara menys música programàtica. El compositor ha concebut una nova proposta inspirada en el llibre i que tracta temes com el dolor, la mort i la dualitat entre l’individu i allò col·lectiu. El creador compartia en una entrevista a Núvol el lema “no hi ha dolor si el dolor és compartit”, un element que, com molts d’altres, es pot aplicar a la situació actual.

El músic empordanès, però, es pren la llibertat d’afegir un personatge nou a la història: el sotabosc, interpretat pel Cor de Noies de l’Orfeó Català que ha estat preparant-se l’obra durant mesos. Malgrat partir d’una estètica contemporània, com en moltes de les obres de Timón la peça no casa amb cap estil o estètica concreta. Tot i això, també hi són presents els recursos narratius del gènere cinemàtic, estil musical pel qual el compositor destaca.

Entre alguns elements innovadors s’hi podrà sentir una adaptació del recurs electrònic del delay però transcrit de manera manual a una formació analògica com són l’orquestra simfònica i el cor. També s’hi inclou el que Timón anomena un “thriller” musical: una part central a l’obra amb un temps ràpid i frenètic que demostra que aquest estil narratiu no és exclusiu del món del cinema.

Al llarg dels deu minuts de duració de Les trompetes de la mort, l’espectador del Palau viurà una barreja de foscor i fantasia, en què la naturalesa prendrà forma de notes i es mostrarà en tots els seus temperaments. És la seva primera obra d’estrena com a compositor resident del Palau, però en té més de previstes, la majoria d’elles sense data confirmada a causa dels canvis per la pandèmia.

Divendres 5 de febrer a les 20.30 h es podrà gaudir de la proposta musical a La Faràndula de Sabadell amb l’obra de Mendelssohn com a única protagonista amb unes entrades disponibles a partir de 14 €. Caldrà esperar, però, al concert de dissabte 6 de febrer a les 18.30 h al Palau de la Música per gaudir també de l’estrena mundial de l’obra de Timón. El preu de les entrades d’aquest darrer concert oscil·la entre 18 € i els 68 € i es poden adquirir al mateix web del Palau. 

Pau Requena
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet