ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

‘Lessons in Love and Violence', al Liceu

26/2/2021 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/lessons-in-love-and-violence-al-liceu-157571

El Gran Teatre estrena a l’Estat la darrera òpera de George Benjamin.

El Gran Teatre del Liceu protagonitza el 26 de febrer l’estrena a l’Estat Espanyol de la darrera òpera de George Benjamin: Lessons in Love and Violence. Basada en el llibret de Martin Crimp, l’obra narra la història d’amor del rei Eduard II d’Anglaterra i el seu cavaller Piers Gaveston.

Aquesta innovadora producció es va estrenar el 2018 a Londres i suposa la suma d’esforços de set de les grans institucions operístiques actuals com la Royal Opera House, la Staatsoper d’Hamburg, el Teatro Real de Madrid i el mateix Liceu. La proposta es va presentar en societat en una roda de premsa del passat dimarts 23 de febrer a l’òpera de la Rambla.

Katie Mitchell s’encarrega de la direcció d’escena i la producció d’aquesta nova proposta de Benjamin, un dels compositors actuals amb més reconeixement. La història medieval de Lessons in Love and Violence es trasllada a un modern apartament on s’evidencia el xoc entre el plaer propi del rei i l’abandonament de les responsabilitats polítiques d’aquest governant.

Josep Pons, principal introductor de l’obra de Benjamin a Barcelona a finals dels 90, portarà la batuta de l’Orquestra Simfònica del Gran Teatre del Liceu. El director va descriure l’òpera a la roda de premsa com “noranta minuts de frenetisme musical sense interrupció”. I és que, malgrat tractar-se de música contemporània, gènere conreat de ja fa força anys, la composició conté elements sorprenents i tímbrics innovadors.

En l’àmbit vocal, l’obra és molt més fosca que la darrera òpera de Benjamin, Written on Skin, estrenada al Liceu el 2016 amb un gran èxit de públic. Un dels avantatges d’assistir a una òpera contemporània és comptar amb els intèrprets en papers fets a mida per ells. És per això que el Liceu ha apostat per repetir el màxim de noms que van participar en l’estrena absoluta de Londres el 2018.

El baríton Stéphane Degout encarnarà el rei, Samuel Boden serà el fill del rei i Peter Hoare repetirà com a Mortimer. Per l’ocasió s’hi afegirà la soprano Georgia Jarman a l’exigent paper de reina Isabel i el baix Daniel Okulitch serà Gaveston. Tots ells actuaran per primera vegada al Gran Teatre del Liceu i tornaran a pujar a l’escenari les veus d’Isabella Gaudí, Gemma Coma-Alabert i Toni Marsol. La producció també comptarà amb l’actriu Ocean Barrington-Cook al paper mut de la filla del monarca. Uns cantants de primera divisió per una obra amb un llenguatge vocal difícil, precís, plena de tensió i amb un protagonisme de les veus masculines.

Riquesa i la diversitat de colors sonors de l’orquestra a l’hora d’interpretar l’obra fa que la formació no es pugui adaptar a les mesures anti-COVID del fossat del Liceu. La gran presència d’instruments de vent i de grans dimensions com una celesta fa que l’orquestra ocupi l’espai de les quatre primeres files de la platea. La formació, per tant, estarà més a prop del públic que mai en estar més elevada.

El públic català tindrà l’oportunitat de gaudir d’aquesta nova òpera fins al 11 de març. Un cop acabades les funcions al Liceu, Lessons in Love and Violence viatjarà al Teatro Real de Madrid.

En paraules de Víctor García de Gomar, director artístic del Liceu, amb aquesta estrena “el teatre segueix l’aspiració històrica d’introduir nou repertori al país” i esdevé un acte “heroic” en un context complicat com l’actual. García de Gomar també va voler condemnar els abusos que s’han donat a conèixer a l’Institut del Teatre, però no va voler entrar en detalls pel que fa a la gestió dels protocols del centre.

Lliçons de com fer una òpera sorprenent
George Benjamin acumula una carrera meteòrica a l’esquena que li ha merescut un gran reconeixement internacional. Després de Into the Hill i Written on Skin, Benjamin segueix el seu progrés en l’àmbit operístic amb Lessons in Love and Violence. L’òpera està dividida en set escenes sense pausa que es concep com una obra de Cambra. Un format habitual a l’òpera de nova creació que facilita la innovació artística.

Lessons in Love and Violence es va començar a escriure el 2013 i la seva creació es va allargar cinc anys. Els personatges polièdrics i la convulsa història darrera la infidelitat del rei Eduard II justifica una música plena de contrastos, impetuositat i cruesa. Amb unes aportacions innovadores al gènere musical més enllà del fet de relatar una relació homosexual, poc vista a l’òpera al llarg de la història.

En paraules de Benjamin, present de forma virtual a la presentació de l’obra al Liceu, el públic de l’òpera ha d’assistir-hi amb “la ment oberta” i ha d’estar disposat a “sorprendre’s en veure una òpera diferent de les habituals”. Pel que fa als seus projectes futurs, el compositor ho porta amb discreció i caldrà esperar encara un temps per saber-ne més novetats. 

Pau Requena
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet