ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

OCM: el camí cap a una orquestra de classe A

13/6/2021 |

 

https://www.nuvol.com/musica/classica/ocm-el-cami-cap-a-una-orquestra-de-classe-a-186265

Tomàs Grau va presentar una temporada ambiciosa que pot rivalitzar amb les millors sales de concerts d’Europa.

L’Orquestra Simfònica Camera Musicae (OCM) va presentar divendres 11 de juny al matí la seva nova programació de concerts al Palau de la Música Catalana per la temporada 2021-2022 que celebra la dècada de participacions de la formació a la sala barcelonina. L’esdeveniment va tenir lloc a la llibreria Ona i va comptar amb el director titular i artístic de la formació, Tomàs Grau i el director general del Palau de la Música, Joan Oller.

Amb el títol Interpretant el Moment, la formació aspira a repetir l’èxit de la temporada anterior, la del seu quinzè aniversari, que s’ha pogut tirar endavant sense cap cancel·lació i ha portat a Barcelona solistes de primer nivell. L’orquestra oferirà 10 concerts rics d’estils on els protagonistes seran el violí, el simfonisme i, especialment, el piano, amb alguns dels concerts més importants de la història de la música per aquest instrument. La programació és fruit de la feina ben feta de l’OCM i el tracte directe amb els artistes per trobar les obres òptimes per cada ocasió i el públic. La Simfònica Camera Musicae interpreta el moment també des de la perspectiva social, amb una programació que enalteix l’esperit i que busca fer tornar la música simfònica a casa nostra amb més força que mai.

Grau expressa el desig de la formació d’esdevenir una “orquestra de classe A” d’aquí a cinc anys al nivell dels grans conjunts europeus. Un dels passos per arribar-hi és ser un pol d’atracció del millor talent directiu internacional. És per això que, per la nova temporada, es comptarà amb directors convidats de l’altura de Pablo González (08/11/21), Paul Agnew (12/12/21) amb un Messies de Händel que entrarà per primer cop en l’abonament de temporada de l’orquestra, o Rinaldo Alessandrini (16/03/22).

Actualment, ja està disponible la renovació i l’adquisició preferent dels abonaments de la temporada al web de l’OCM. Per obtenir les entrades individuals caldrà esperar, però, a l’1 de juliol amb un preu per unitat que oscil·larà entre els 20 € i els 68 €. La formació i el Palau seguiran apostant per l’streaming en fals directe amb un nou sistema de subscripció de pagament. Una temporada que, després del gran salt del quinzè aniversari, és possiblement “la millor que ha fet mai l’OCM fins ara”, en paraules de Grau.

Una programació de màxims
L’Orquestra Simfònica Camera Musicae continua el seu camí, tenaç i imparable, cap a l’excel·lència, i tal com va dir el seu director musical i artístic, Tomàs Grau, actualment són en un estadi intermedi. L’objectiu final? Esdevenir una orquestra europea de classe A, que pugui rivalitzar amb formacions de la talla d’un Concertgebouw d’Amsterdam o d’una London Symphony.

En la presentació de la propera temporada del Palau de la Música, Tomàs Grau va desgranar, concert a concert, els programes i els solistes convidats. Cada nom feia venir salivera només d’esmentar-lo. Són deu concerts pensats de manera estratègica, amb obres que la formació estigui preparada per abordar. El que Grau està construint és tan valuós que val més no voler córrer massa. Tanmateix, ja és més que meritori el nivell que ha assolit l’orquestra en només quinze anys d’existència.

Després d’una temporada molt difícil a causa de les baixes que ha causat la pandèmia, Grau es va enorgullir per ser l’OCM l’única formació a Europa que no ha cancel·lat ni un sol concert de tota la seva programació. Més enllà de les baixes, també hi ha hagut —i encara continua— l’obstacle d’haver de tocar amb mascareta, que afecta moltíssim la percepció del so entre els músics.

Dit tot això, la temporada 2021/22 continua l’aposta pels grans solistes. Així, tindrem Paul Lewis interpretant els cinc concerts per a piano de Beethoven en dues actuacions, que estaven originalment previstes pel mes de maig de 2020 i que es van anul·lar. Lewis és un gran especialista en la Primera Escola de Viena, cosa que ja hem pogut comprovar en directe en interpretacions brillants de Mozart, Haydn, Beethoven i Schubert.

També hi haurà dos noms d’alta volada en la interpretació amb criteris històrics com Paul Agnew, que dirigirà una versió extractada d’El Messies, i Rinaldo Alessandrini, que en un mateix concert dirigirà Les Quatre Estacions des del clave, i la Simfonia núm. 2 de Schubert amb batuta.

A part de la integral dels concerts de Beethoven, el piano tindrà un paper protagonista, de la mà de Javier Perianes i Alexei Volodin. Perianes, un dels millors pianistes espanyols del moment, tocarà el Concert núm. 21 de Mozart, i Volodin, un artista de gran sensibilitat, molt estimat pel públic barceloní, interpretarà el Concert núm. 2 de Brahms.

El violí també tindrà protagonisme, amb tres violinistes de gran renom internacional: Alexandra Soumm, que tocarà el famós i temut concert de Max Bruch, Patricia Kopatchinskaja, que s’encararà amb el Concert núm. 1 de Xostakóvitx, i finalment, la neerlandesa Lisa Ferschtman, que interpretarà Les quatre estacions al costat d’Alessandrini.

Si bé fins ara s’han centrat a portar solistes de primer nivell, ha arribat el moment d’obrir-se en la mateixa mesura a les millors batutes
Hi ha un concert, però, en què l’orquestra descansarà i serà el que protagonitzarà en solitari el violoncel·lista letó Mischa Maisky, que aquesta temporada va interpretar el concert de Dvorák amb gran èxit, i davant l’entusiasme del públic en les tres propines de Bach que va oferir, l’orquestra i ell mateix han decidit fer un conveni perquè la temporada propera interpreti les Suites núm. 1, 4 i 5 de Bach, i les altres tres la temporada següent.

Esperem amb candeletes saber quins noms té Tomàs Grau al cap perquè vinguin a dirigir una orquestra que ja està a tocar de l’excel·lència. 

Elsa Álvarez i Pau Requena
Núvol

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet