ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Mallorquina silenciada

23/12/2021 |

 

https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2075995-mallorquina-silenciada.html

Un disc rescata les partitures oblidades de la compositora Matilde Escalas
Francesc Blanco (pianista) i José Manuel Sánchez (tenor) han enregistrat les 15 cançons del disc

El des­co­bri­ment, per part de la seva neta neboda, Teresa Esca­las, en un magat­zem de la casa fami­liar de San­tanyí, a l’illa de Mallorca, d’una qua­ran­tena de par­ti­tu­res manus­cri­tes inèdites, ha con­tribuït a divul­gar una mica més la figura de Matilde Esca­las (1870-1936), com­po­si­tora mallor­quina a qui s’atri­bu­eix un romanç amb San­ti­ago Rusiñol, que la va retra­tar, supo­sa­da­ment, en alguns qua­dres, i de la qual es con­ser­vava ben poca obra publi­cada.

La tro­ba­lla, fruit de la tasca incan­sa­ble de la seva neta neboda per rei­vin­di­car la com­po­si­tora, intro­duc­tora del moder­nisme a Mallorca, ha moti­vat l’enre­gis­tra­ment d’un disc, Matilde Esca­las. Obra inèdita (Casmúsic), produït per la musicòloga Eugènia Gallego, amb quinze cançons per a veu i piano, la majo­ria de les quals en català, inter­pre­ta­des pel pia­nista Fran­cesc Blanco i el tenor José Manuel Sánchez. “Si et diuen que aques­tes com­po­si­ci­ons són d’una dona com­po­si­tora obli­dada com ella no t’ho creus, ja que n’hi ha que estan per­fec­ta­ment al nivell d’altres com­po­si­ci­ons de música de cam­bra d’aque­lla època”, explica Blanco, que aquest any ha estat pre­sen­tant el tre­ball en dife­rents muni­ci­pis de Mallorca. “Poder, com a pia­nista, tre­ba­llar amb una música de la qual no tens cap referència i que feia tants anys que estava ama­gada en un calaix pro­voca una bar­reja d’emoció i res­pecte”, hi afe­geix.

Con­tem­porània d’autors com ara Isaac Albéniz i Erick Satie, als quals va arri­bar a conèixer, Matilde Esca­las era filla d’un apo­de­rat de banca i va ser edu­cada en un bon ambi­ent musi­cal i cul­tu­ral. Envi­ada a Bar­ce­lona per estu­diar com­po­sició amb Felip Pedrell, va inte­grar-se ben aviat en els ambi­ents bohe­mis i moder­nis­tes de la ciu­tat i també en els de París. 

G. VIDAL
El Punt/Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet