ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La 67a edició del Maria Canals al Palau de la Música entre el 26 de març i el 7 d'abril

22/3/2022 |

 

Després de l’excepcional edició estiuenca del 66è Concurs Maria Canals, l’Associació del Concurs Internacional Maria Canals celebra el seu primer concurs sense restriccions notòries després de l’inici de la pandèmia. El 67è concurs buscarà recuperar l’essència fraternal i de celebració col·lectiva que ha caracteritzat el certamen des del seu inici. La competició es viurà entre els dies 26 de març i 7 d’abril al Palau de la Música Catalana amb joves pianistes de desenes de nacionalitats diferents sobre un mateix escenari.

La 67a edició del Concurs Internacional de Música Maria Canals Barcelona, el certamen més antic i de més prestigi a Espanya, comptarà enguany amb 78 pianistes de 28 nacionalitats diferents que faran lluir el seu talent a l’edifici modernista. En aquesta ocasió, hi haurà cinc participants espanyols, un de Catalunya. Els països amb més concursants són Corea, la Xina i el Japó. Malgrat algunes baixes a causa de la invasió d’Ucraïna, l’organització insisteix a comptar amb tots els pianistes seleccionats, independentment de la seva nacionalitat, sempre sota un missatge de fraternitat mundial, de pau i de diàleg.

Aquesta edició incorpora diverses novetats als requeriments del repertori, amb una aposta per la creació femenina, contemporània i local. El Maria Canals és el primer gran concurs que obliga els seus concursants a interpretar un mínim d’una obra d’una dona compositora, una iniciativa pionera en un món, el de la creació clàssica i contemporània, molt masculinitzat. Gràcies a aquest fet es podrà xalar amb la música de 40 compositores diferents, entre les quals es troben Clara Schumann, Teresa Catalán, Lili Boulanger, i creadores catalanes com Alicia Larrocha, Carlota Garriga o Mariona Vila.

Amb la voluntat de potenciar encara més el patrimoni musical local, aquest any s’incorpora l’obligatorietat de la interpretació de dues obres de compositors espanyols, de les quals com a mínim una ha de ser d’un compositor català. De fet, en aquesta edició s’hi podran escoltar fins a 11 compositors contemporanis espanyols diferents.

Per a incentivar la interpretació de compositors catalans, el concurs compta amb premis especials a les millors interpretacions de Mompou, Granados, Albéniz o Blancafort, i un enregistrament ofert per la discogràfica Naxos amb les sonates del Pare Antoni Soler.

El concurs compta amb un jurat paritari i intergeneracional sota la direcció artística de Carlos Cebro, que és també president del jurat. Destaquen, per haver participat en el concurs, els pianistes Enrique Bagaría, guanyador el 2006, i Pascal Le Corre, segon premi l’any 1984, i la guanyadora de l'edició de 2003, la ucraïnesa Inesa Sinkevych. El jurat el completarà Anna Malikova, de Rússia, la Sud Coreana Yangsook Lee, el francès Billy Eidi, la japonesa Akiko Ebi i l’israelià Albert Mamriev.

Les proves del concurs i la Gran Final

El concurs de 2022 manté l’estructura dels darrers anys, amb diversos canvis en el repertori que s’interpreta en cada fase fins a la Gran Final. Les proves són una gran oportunitat per a tots els melòmans i amants del piano per gaudir del gran repertori per a l’instrument, en què gran part no acostuma a interpretar-se a les sales de concert i, encara menys, de forma tan concentrada i intensa, en mans de tant talent fresc i renovat.

Les proves eliminatòries i semifinal. Del 27 de març al 3 d'abril

La primera prova del concurs, que enguany es desenvoluparà al Petit Palau entre el 27 i el 29 de març, avalua l’excel·lència tècnica i els grans referents. Tots els concursants han d’oferir un preludi i fuga de Johann Sebastian Bach, una sonata de Beethoven i un gran estudi romàntic. Els concursants que hagin assolit millor puntuació a la primera prova són citats els dies 31 de març i 1 d'abril a la segona prova per demostrar versatilitat i oferir grans obres del repertori, amb una gran varietat al programa. A la semifinal només hi arriben els 6 millors. El dia 3 d'abril viurem una autèntica marató en què els pianistes més reeixits podran disposar de quaranta minuts per demostrar els seus matisos interpretatius, el seu caràcter i la seva profunditat artística.

La Gran Final

La Gran Final és una vertadera festa a la sala gran del Palau de la Música Catalana. Malgrat l’encomiable repte de tocar en format concert amb una gran orquestra, la JONC, -i que, per la jovenesa dels pianistes és molt possible que passi per primera vegada-, no deixa de ser un esdeveniment on el que realment s’avalua, són aspectes més enllà dels estrictament musicals: la presència i l’actitud, la capacitat de comunicació amb l’orquestra i el públic i l’elegància i prestància sobre un dels escenaris més emblemàtics d’Europa.

Per tant, el dia 6 d’abril, tant jurat com públic i el jurat d’estudiants testaran el pols artístic i el carisma dels finalistes amb concerts essencials per a piano i orquestra d’autors com Beethoven, Chopin, Ravel, Brahms, Schumann, Prokófiev, Rakhmàninov o Txaikovski i el seu concert número 1. Al popular concert núm. 2 de Rakhmàninov, en aquesta edició s’hi incorpora la possibilitat d’interpretar el seu tercer concert per a piano i orquestra, un dels més exigents del repertori pianístic. En aquesta cita de gala i celebració, per fi, coneixem els tres guardonats dels premis principals, atorgats per la Fundació Jesús Serra, la Fundació Carulla i l'Associació Concurs Maria Canals.

L'entrega de premis

Després de més de deu dies de gran intensitat, l'endemà de la Gran Final, el 7 d’abril, el Saló de Cent de l’Ajuntament de Barcelona acull el lliurament de premis. Un homenatge de tota la ciutat a l’esforç dels guardonats, el jurat i també a tots els donants de premis, essencials per fer possible aquesta festa del pianisme mundial. És el punt final que ens emplaça a la 68a edició del 2023.

Els premiats s’enduen més de 80.000 euros en guardons, entre els premis principals (el primer és el Premi Fundació Jesús Serra, dotat amb 25.000 euros; el segon l’atorga la Fundació Carulla, i suma 10.000 euros, i el tercer és el Premi Maria Canals, amb 6.000 euros de dotació), a banda dels especials i els concerts en sales de prestigi, entre les quals es troba el Palau de la Música Catalana. Tot plegat, un total de 25 recitals i concerts amb orquestra remunerats. 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet