3/3/2023 |
Palau 100, el cicle estrella de la Fundació Orfeó Català-Palau de la Música Catalana, ha presentat avui el seu avançament de programa. Punt de trobada amb l’excel·lència, ja que cada concert resulta un esdeveniment únic i excepcional, Palau 100 presenta dotze concerts (dos dels quals fora d’abonament). Un espai per als melòmans amb la presència de les grans figures de la clàssica del panorama internacional, però amb una personalitat pròpia que enguany fa una proposta més coral que mai i que, atent la sostenibilitat, estableix lligams amb els artistes tot creant complicitats i residències.
L’Ensemble Pygmalion i Raphaël Pichon inauguren la temporada amb una versió particular del Requiem de Mozart
Obrirà la temporada el 19 d’octubre la versió del Requiem de Mozart que oferirà l’Ensemble Pygmalion sota la direcció del seu titular Raphäel Pichon. Formació i director emergents, coneguts de la casa, destaquen pel seu enfocament dels programes i el seu acostament historicista de les interpretacions. Al Palau oferiran una versió particular de l’obra de Mozart que inclourà alguns fragments de la litúrgia gregoriana com In paradisum i altres obres de Mozart.
Torna la London Symphony Orchestra amb Així parlà Zaratustra de Richard Strauss
El 26 d’octubre, la London Symphony Orchestra torna a Palau 100 de la mà del seu nou titular, Antonio Pappano, amb un programa amb diversos al·licients. D’una banda, la interpretació del poema simfònic Així parlà Zaratustra de Richard Strauss, escrit el 1896 i inspirat en l’obra del mateix títol de Friedrich Nietzsche, amb la famosa fanfàrria inicial coneguda amb el títol d’“albada” i que va aconseguir gran popularitat després de l’ús en la pel·lícula 2001: Una odissea de l’espai (1968) de Stanley Kubrick. Un altre al·licient serà l’actuació de la pianista germano-japonesa Alice Sara Ott, qui al costat de l’orquestra oferirà el Totentanz de Franz Liszt. I, finalment, el concert inclourà la interpretació d’una obra de la britànica Hannah Kendall, un encàrrec de la LSO que la formació estrenarà en la seva gira internacional.
Pinchas Zukerman interpreta el Concert per a violí, en Si menor d’Elgar
El 21 de novembre, Palau 100 convida l’Orquestra Nacional de Lió i el seu titular, Nikolaj Znaider, a col·laborar amb el Palau de la Música Catalana arran de la recent entrada de l’Auditori de Lió a l’organització ECHO. Destaca la participació en aquesta cita de l’emblemàtic Pinchas Zukerman, que interpretarà el Concert per a violí, en Si menor d’Edward Elgar. Compost per al violinista Fritz Kreisler, que el va estrenar a Londres el 1910, aquest concert és un dels més difícils del repertori. El concert es completarà amb la Primera Simfonia de Johannes Brahms, tot un cim del repertori simfònic romàntic.
Laurence Equilbey es presenta per primera vegada per dirigir El Messies de Händel amb el cor Accentus
El 21 de desembre, ja en plenes dates nadalenques, la directora francesa Laurence Equilbey es posarà al capdavant de la seva formació el cor Accentus, un dels cors professionals més reconeguts a nivell internacional, per dirigir amb l’Insula Orchestra El Messies de Händel. L’oratori, una de les obres més interpretades tradicionalment en dates nadalenques, que va compondre el compositor alemany l’any 1741, comptarà en la seva versió al Palau amb quatre gran solistes vocals en què destaca la soprano Louise Alder i el tenor Stuart Jackson.
Pablo González dirigirà l’Orquestra Filharmònica de Dresden amb la participació del pianista Francesco Piamontesi
Obrirà el 2024, concretament el 22 de gener, l’Orquestra Filharmònica de Dresden, formació amb més 150 anys d’història, que en aquesta ocasió estarà dirigida per Pablo González. El concert presentarà també el pianista suís Francesco Piamontesi -deixeble d’Alexis Weissenberg i Alfred Brendel- que interpretarà el Concert per a piano núm. 25 de Mozart. Per la seva banda, l’orquestra en solitari oferirà el poema simfònic Mort i transfiguració de Strauss, i l’”Adagio” de la Desena Simfonia de Mahler, una de les obres més renovadores i properes a l’avantguarda vienesa de músics com Schönberg i Berg.
La residència del Balthasar Neumann Chor & Ensemble sota la direcció de Hengelbrock i amb la participació de l’Orfeó Català i del Cor de Cambra del Palau, el projecte de la temporada
Els dos concerts amb el Balthasar Neumann Chor & Ensemble (13 i 14 de febrer) seran la culminació de la residència artística que les formacions fundades i liderades per Thomas Hengelbrock faran a Barcelona durant la setmana anterior als concerts. Un dels projectes més emblemàtics de la temporada que permetrà que els membres de les formacions s’estableixin i interactuïn amb la ciutat de Barcelona mitjançant assajos oberts, concerts de cambra a institucions amb caràcter solidari i pedagògic i un treball exhaustiu amb l’Orfeó Català i el Cor de Cambra. Formacions que, per a aquest projecte, es dividiran en dos grups per poder treballar les dues obres simfònico-coral que s’oferiran en els concerts: Un requiem alemany de Brahms i la Simfonia núm. 2, “Lobgesang” de Mendelssohn, obres cabdals del romanticisme alemany. Cal destacar que els concerts de Barcelona aniran seguits d’una sortida internacional a Hamburg, on l’Orfeó Català i el Cor de Cambra actuaran per primera vegada amb les formacions alemanyes a la Laeiszhalle (17.02.24) i a l’Elbphilharmonie (18.02.24), amb el mateix repertori que al Palau.
Gardiner aterra al Palau amb les seves formacions per dirigir Israel a Egipte de Händel
L’estreta relació entre John Eliot Gardiner i les seves formacions amb el Palau de la Música Catalana va creixent any rere any, sumant al repertori noves fites en què les formacions fundades pel director anglès son especialistes, sota el seu lideratge. El 18 de març el director anglès presenta l’oratori bíblic Israel a Egipte, de Händel. L’obra, que té el cor com a màxim protagonista, es va estrenar el 1739 al King’s Theatre de Londres i està basada en textos de l’Èxode i el Llibre dels psalms. Pertany al període en què Händel busca a través de l’oratori cridar l’atenció d’un públic que necessitava nous estímuls després de l’increment d’oferta d’òpera italiana que competia a la ciutat de Londres.
La segona visita de Gardiner serà amb la Philharmonia Orchestra i Jean-Guihen Queyras
I el 22 d’abril, John Eliot Gardiner tornarà al Palau de la Música Catalana aquest cop com a director convidat de la Philharmonia Orchestra de Londres i amb un programa eminentment romàntic. D’una banda l’obertura Otel·lo del compositor bohemi Antonin Dvorák i la seva Simfonia núm. 6. El concert comptarà amb el violoncel·lista canadenc Jean-Guihen Queyras, habitual de les temporades del Palau, que serà el solista del Concert per a violoncel de Robert Schumann, una de les obres més apreciades del repertori solista per a aquest instrument.
Per primera vegada Los Angeles Philharmonic actuarà amb el seu titular, Gustavo Dudamel, al Palau
Sempre és un esdeveniment tenir Gustavo Dudamel a la ciutat de Barcelona i més amb la seva formació, Los Angeles Philharmonic (28 de maig de 2024), amb un programa que inclou la Fanfara olímpica de John Williams i la Simfonia núm. 9, “del Nou Món” de Dvorák, que el compositor bohemi va escriure als Estats Units i que es va estrenar al Carnegie Hall de Nova York el 1893. En la sessió al Palau, la jove violinista espanyola María Dueñas, que ja va debutar al Palau de la Música Catalana, interpretarà el Concert per a violí de la compositora mexicana Gabriela Ortiz, escrit per encàrrec de la LA Phil i estrenada precisament per Dueñas a Los Angeles.
L’OBC, en el marc de la col·laboració entre institucions, interpretarà La Creació de Haydn amb el Cor Jove de l’Orfeó Català
Dins l’acord de col·laboració entre les institucions musicals de Barcelona, i en un concert fora de l’abonament, l’OBC visitarà el Palau de la Música Catalana per interpretar, l’1 de març, amb el Cor Jove de l’Orfeó Català La Creació de Haydn, que il·lustra la creació del mon tal com es narra al Gènesi. Una obra molt adient per a la formació coral jove i que comptarà amb tres solistes de gran nivell com son la soprano Jone Martínez, el tenor Jorge Navarro i el baix-baríton José Antonio López. El concert serà també el debut a la sala de modernista de la directora convidada de l’OBC, la polonesa Marta Gardolińksa.
El cicle presenta un dels referents de la veu, el baríton André Schuen amb El corn màgic de la joventut de Mahler
Ja fora de l’abonament, el 19 de març, el baríton italià natural del Tirol André Schuen, un dels referents de la nova generació de liederistes, debutarà al Palau de la Música Catalana amb un programa que té com a obra central els lieder orquestrats Des Knaben Wunderhorn de Gustav Mahler (El corn màgic de la joventut), en una reducció instrumental de Klaus Simon. Aquest concert comptarà amb la col·laboració de l’Ensemble de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana i l’actuació de la directora Anna Sułkowska-Migoń, guanyadora del concurs de directores d’orquestra La Maestra, promogut per la Philharmonie de París, l’any 2022. El concert inclourà també l’Idil·li de Siegfried de Richard Wagner.
Conferències Parlem de Música i Perspectives Musicals, creant comunitat i difonent el repertori
Com ja és habitual, una hora abans de l’inici dels concerts de Palau 100 tindran lloc les conferències Parlem de Música a càrrec d’experts que posaran en context i donaran les claus per entendre el programa del concert, els secrets d’un compositor o el context històric en el qual es va crear una obra. Es tracta d’exitoses sessions de 45 minuts, que es fan al Petit Palau o a la Sala d’Assaig de l’Orfeó Català i que s’han convertit un referent per al públic assistent, tot creant una comunitat al voltant del fet artístic que guanya més adeptes dia rere dia. Així mateix, es continuarà apostant per les càpsules divulgatives Perspectives Musicals. Un producte digital audiovisual, gratuït, disponible abans dels concerts de Palau 100 a la plataforma Palau Digital, amb una estètica molt cuidada i amb un segell propi, dirigit a un públic melòman, però també accessible per a totes aquelles persones interessades en la música i els concerts al Palau.
Catclàssics