ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

El Cor Francesc Valls presenta una gira amb un programa sobre la polifonia veneciana del 1600

25/5/2023 |

 

El Cor Francesc Valls presenta una gira amb un programa sobre la polifonia veneciana del 1600: Claudio Monteverdi i Giovanni Gabrieli. Sabadell, Barcelona, Sant Vicenç dels Horts, Guardiola de Berguedà i Vilafranca del Penedès, els municipis on rebran aquesta gira

El Cor Francesc Valls, Cor de la Catedral de Barcelona, presenta un programa sobre la polifonia veneciana del 1600 amb Claudio Monteverdi i Giovanni Gabrieli, com a protagonistes. Serà a partir d’una gira a 5 municipis de Catalunya:

• Divendres 26 de maig 20:30h Sabadell. Església de la Puríssima.
• Diumenge 28 de maig 10:30h Barcelona. Catedral (Missa conventual polifònica)
• Divendres 02 de juny 20:00h Sant Vicenç dels Horts. Església de la Puríssima.
• Dissabte 03 de juny 19:00h Guardiola de Berguedà. Monestir de Sant Llorenç
• Dimecres 07 de juny 20:30h Vilafranca del Penedès. Capella dels Dolors

La figura i obra de Claudio Monteverdi (1567-1643) son d’una transcendència històrica enorme; ja que la seva trajectòria s’inicia en el renaixement, per obrir les portes del Barroc, on la preeminència del text poètic, s’imposa a l’antic contrapunt polifònic, en el que s’anomenarà la “seconda prattica”. Monteverdi crea i desenvolupa les primeres grans òperes (Orfeo, Ulisse, Poppea...) i la seva obra suposa tota una revolució universal.

Però, tanmateix, el 1640 publica la “Selva Morale ed spirituale” un recull d’obres sacres on s’hi inclou una missa a quatre veus, escrita en la “prima prattica”, o sigui l’estil polifònic antic de Palestrina. Un homenatge als antics mestres, i alhora una gran exhibició de coneixement i maestria d’aquest art secular.

La “Messa a Quattro” ens retorna, d’una banda, a les estructures clàssiques de la polifonia renaixentista, ja que en respecta tots els cànons, però alhora ens aporta unes constants sonoritats modernes, que apareixen a través de les potents línies melòdiques que proposen les veus. Així, es produeix un curiós retrobament entre els dos estils, units per melodia moderna i estructura antiga.

Complementem aquest programa amb motets d’Andrea Gabrieli (1510-1586) i Giovanni Gabrieli (1555-1612), compositors venecians, mestres de capella a St. Marc (Heinrich Schütz i Michael Praetorius, pares de la música alemanya van ser alumnes de Giovanni).

Es consideren aquests grans compositors (oncle i nebot) com un dels pares de la música policoral.
Situaven els cantors, dividits per grups, en dos o més tribunes de la nau, creant un revolucionari efecte estereofònic que de seguida es va fer famós arreu i es va aplicar per tot Europa. Els seus motets son d’una gran riquesa melòdica, elegància en el ritme i la forma, aconseguint un equilibri total entre text i música.

Programa:
Cantate Domino a 6 de Giovanni Gabrieli
Kyrie de la Missa a 4 (1641) de Claudio Monteverdi
Gloria de la Missa a 4 (1641) de Claudio Monteverdi
Credo de la Missa a 4 (1641) de Claudio Monteverdi
Sic deus dilexit mundum d’Andrea Gabrieli
Sanctus de la Missa a 4 (1641) de Claudio Monteverdi
Agnus de la Missa a 4 (1641) de Claudio Monteverdi
O Sacrum Convivium d’Andrea Gabrieli
Cantate Domino a 6 de Claudio Monteverdi 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet