1/10/2024 |
Avui, L’Auditori ha presentat en roda de premsa la nova temporada 2024-25 de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) que, per tercer any consecutiu, estarà dirigida pel mestre Ludovic Morlot. Aquesta temporada (Contra) Natura, segona part del relat artístic en forma de díptic que es va encetar la temporada passada amb Poder o Revolta , presenta una reflexió sobre la relació entre la creació artística, intrínsecament humana, i la natura.
El concert inaugural tindrà lloc aquest divendres 4 d’octubre a la Sala 1 de L’Auditori i oferirà una obra que poques vegades s’interpreta sencera: Daphnis et Chloé, el meravellós ballet del francès Maurice Ravel, obra mestra per a gran orquestra i cor, admirada i elogiada pels compositors més destacats del segle XX. Estrenada el 1912 al Théâtre du Châtelet, narra una història d’amor basada en el drama pastoral del mateix títol escrita per l’escriptor grec Longo a finals del s. II – inici del s. III d.C.
El programa inclourà també una selecció de cançons de Frederic Mompou sobre textos de Paul Valéry, orquestrades especialment per a l’ocasió per Albert Guinovart. La soprano Núria Rial, que amb la puresa i lluminositat de la seva veu s’ha convertit en una de les veus més paradigmàtiques del repertori barroc i clàssic dels últims anys, posarà veu a aquesta selecció de cançons.
Per últim, completarà el programa la icònica Rhapsody in Blue del compositor nord-americà Georges Gershwin, composada enguany ara fa cent anys. Concebuda per a banda de jazz, la peça compta amb la participació d’un piano solista, que alterna la delicadesa amb una animositat rítmica que amenaça d’engolir-lo, i que en aquesta ocasió interpretarà el pianista Lucas Debargue, premiat al Concurs Internacional Txaikovski de 2015 i amb una visió artística i llibertat creativa molt poc usuals. Com a continuació de la gira europea de la temporada passada, el pianista Lucas Debargue acompanyarà l’OBC en la seva visita a Lió i Aix-en-Provence; el violinista Renaud Capuçon, al Concertgebouw d’Amsterdam, i la violinista Carolin Widmann, a Madrid.
Tot això, de la mà de tot un expert en la matèria com és Ludovic Morlot, amb l'OBC i el meravellós Orfeó Català. Morlot, que encara la titularitat de l’orquestra per tercer any consecutiu, és reconegut mundialment pel seu vast coneixement de l’obra simfònica de compositors francesos. El seu repertori abraça des de les obres clàssiques de l'impressionisme francès fins a peces més recents, la qual cosa demostra la seva versatilitat i estima per la rica tradició musical de França. “Adoro la música de Ravel. Sóc francès, i com no podia ser d’altra manera, vaig créixer envoltat de la seva música. Amb l'OBC ens hem embarcat en l'enregistrament de l'obra simfònica completa de Ravel al llarg de tres o quatre temporades. De fet, ens vam emportar la segona suite de Daphnis et Chloé de gira que vam fer amb l’orquestra l'any passat a Hamburg i Estocolm. Ara hem treballat el ballet complet amb l'Orfeó Català, uns mesos abans de fer l'enregistrament, que serà al novembre. Així doncs, ens ha semblat molt natural obrir la temporada amb aquesta gran obra”, ha afirmat Morlot.
Durant la roda de premsa també s’ha parlat dels concerts més destacats que l’OBC oferirà aquesta temporada, entre els quals s’inclouen la Sisena simfonia Pastoral de Beethoven, els esbossos simfònics de Debussy a La Mer, la Primera simfonia Tità de Mahler, la Cinquena simfonia de Sibelius o l’Alpina de Strauss. A més a més, l’OBC té previst estrenar, juntament amb la soprano Anna Prohaska, l’obra Dream Requiem, de Rufus Wainwright, un coencàrrec de L’Auditori.
D’altra banda, Robert Brufau, director de L’Auditori, ha anunciat les novetats del segell de L’Auditori, que seguirà creixent al llarg de la temporada 2024-25. Després de la bona rebuda internacional del primer disc de la integral de Ravel, l’OBC i la BMB continuaran treballant tant en l’obra del compositor francès com en la línia patrimonial amb Manuel Oltra, Héctor Parra, Octavi Rumbau, Albert Guinovart, Salvador Brotons, Luís Codera Puzo, Joan Magrané i Ricard Lamote de Grignon, i en la línia editorial dedicada a les dones compositores, amb publicacions de Betsy Jolas, Raquel García-Tomàs i Gabriella Smith.
Catclàssics