27/1/2025 |
El pròxim 7 de febrer, tots els músics de l’orquestra Le Concert des Nations, el cor de la Capella Nacional de Catalunya, els solistes i el mestre Jordi Savall, amb la col·laboració del Palau de la Música de València, participaran en un concert solidari de forma altruista per recaptar diners pels damnificats de la DANA. La Fundació Centre Internacional de Música Antiga assumirà les despeses de viatges i l'allotjament per tal de que es pugui realitzar el concert.
En aquesta ocasió, interpretaran una versió inèdita de la Missa en Do Menor de Wolfgang Amadeus Mozart, fruit de la revisió i ampliació del manuscrit original per part de Luca Guglielmi, qui ha treballat amb un profund respecte amb el material compositiu de Mozart.
Amb uns excel·lents joves solistes i la unió de les forces expertes de 30 cantants de La Capella Nacional de Catalunya i 30 músics de Le Concert des Nations, Jordi Savall abordarà la interpretació d’aquesta obra mestra d’un geni del repertori simfònic-coral.
Missa en Do menor de Mozart
L’estiu del 1782, Mozart iniciava la composició d’una obra que no seria fruit de cap encàrrec, sinó d’una promesa. Tot i l’oposició del seu pare, s’acabava de casar amb Constanze Weber a Viena, i després d’un viatge de tres mesos arribava a la seva Salzburg natal amb l’«obligació moral» d’acabar la partitura. Tenia entre les mans una missa colossal, amb àries summament exigents que havien de fer lluir el registre vocal i la capacitat tècnica de la seva esposa, soprano de formació i carrera. Podríem considerar, per tant, que aquesta Gran Missa en do menor va ser un regal de noces, però també una manera de demostrar a l’estricte Leopold de què eren capaços, ell com a compositor i ella com a intèrpret. De demanar-li l’aprovació tot exposant les seves fortaleses com a matrimoni.
Però aquella gran empresa va quedar estroncada: Mozart no finalitzà l’orquestració d’alguns passatges del Credo i no hi inclogué cap Agnus Dei, i el dia de l’estrena –segurament– va completar-la amb fragments d’altres obres preexistents. El motiu pel qual va deixar-la inacabada encara avui és objecte de debat: potser va ser per la mort tràgica del seu primer fill o per problemes personals i familiars; potser la va acabar posteriorment durant la seva estada a Salzburg i aquestes noves parts es van perdre; potser, senzillament, va evocar-se en noves feines i, aquesta, la va deixar de banda per la impossibilitat de tornar-la a interpretar. En qualsevol cas, i malgrat tot, aquella promesa va deixar-nos amb el llegat d’una obra sacra simfònico-coral imprescindible, el clar exemple d’una escriptura inspirada en la tradició i, alhora, projectada cap al futur.
I és que llavors, Mozart es trobava immers en l’estudi del barroc tardà, i molt especialment, de J. S. Bach i Händel. Alhora, alliberat de les restriccions de l’arquebisbe Colloredo –per a qui havia treballat anteriorment–, buscava l’expressivitat i el dramatisme de l’òpera italiana, amb un color orquestral brillant, parts corals de molta complexitat i passatges solístics de gran virtuosisme. Després d’un Kyrie suplicant i ombrívol, però auster, desplega un Gloria esclatant, amb números per a un, dos i tres solistes i d’altres per a doble cor; amb moments de precioses floritures i d’altres plens de dolor que culminen amb una gran fuga. Escriu un Credo d’aire festiu i lleuger que conté el solo més llarg i exigent dels tres de la soprano, «Et incarnatus est», i acaba amb un Sanctus monumental i un Benedictus més íntim.
En aquesta ocasió, interpretaran una versió inèdita de la Missa en Do Menor de Wolfgang Amadeus Mozart, fruit de la revisió i ampliació del manuscrit original per part de Luca Guglielmi, qui ha treballat amb un profund respecte amb el material compositiu de Mozart.
Les entrades al concert del dia 7 de febrer seran gratuïtes i una part d’aquestes seran repartides pel Palau de la Música entre les 32 societats musicals que s’han vist afectades directament pel desastre natural. La resta de les localitats es podran reservar a partir del dia 28 de gener, a les 10h, a través de la pàgina web de l’auditori valencià.
Aquesta iniciativa no només busca oferir un moment de solidaritat i esperança al poble valencià, sinó també mantenir viva la memòria dels damnificats per aquesta tragèdia. Per això, s’habilitarà una fila 0 per a donacions a les esmentades societats musicals que s’han vist afectades directament o a la Generalitat Valenciana, que canalitzarà els fons per ajudar a les persones damnificades.
Catclàssics