ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Jacobs porta Idemeneo al Liceu

27/1/2025 |

 

Idomeneo de Mozart torna al Gran Teatre del Liceu amb un elenc encapçalat per Ian Koziara, Olivia Vermeulen, Polina Pastirchack i Kateryna Kasper, sota la direcció de René Jacobs al capdavant de la Freiburger Barockorchester. L’òpera, que es representarà en versió concert el 29 de gener, s’ambienta a l’antiga illa de Creta, immediatament després de la Guerra de Troia, un dels episodis més coneguts de la mitologia grega. Situa els seus esdeveniments en un context mitològic que combina el retorn del rei Idomeneo al seu regne amb el conflicte amb els déus i els dilemes humans, en un moment de transició entre la destrucció causada per la guerra i l’esperança d’una nova pau.

Estrenada el 1781 a Múnic, Idomeneo és un dramma en tres actes amb llibret de Giambattista Varesco basat en textos clàssics de la mitologia grega. Idomeneo tracta sobre el retorn fatal del rei de Creta a la seva pàtria després de la guerra de Troia: per salvar la seva vida ofereix un tribut de sang als déus i, sense saber-ho, condemna a mort al seu propi fill. Aquesta història tràgica, plena de dilemes humans, està enriquida per una partitura extraordinària, considerada una de les més ambicioses de Mozart pel seu enginy, equilibri i riquesa orquestral.

Els protagonistes de la trama són els fills dels herois de la Ilíada, l’epopeia èpica grega que narra la guerra entre grecs i troians que va acabar amb la destrucció de Troia. Així, Idamante té un enorme pes dramàtic, Ilia un caràcter més suau, Elettra és expressiva en la seva bogeria arquetípica, mentre que Idomeneo renunciarà serenament al seu tron per anunciar la pau. A partir d'aquest fil argumental, l'òpera de Mozart es converteix en una reflexió sobre l'inevitable del destí, que només pot ser vençut gràcies a la força de l'amor.

Mozart va compondre Idomeneo el 1780 per encàrrec directe de la cort de Baviera per a la seva temporada de carnestoltes, i el jove compositor va aprofitar l'oportunitat per a crear un prodigi musical amb ajuda de la millor orquestra del seu temps. A partir del mateix llibret adaptat que faria servir André Campra en el seu Idoménée, tragédie lyrique del 1712, Mozart l’escriu quan, amb vint-i-quatre anys, representa la seva tercera “opera seria”, després de Lucio Silla i Il Re pastore. Així, Idomeneo, esdevé un important repte per al compositor a l’hora de fusionar un nou model híbrid (la flexibilitat de la tragèdia francesa amb el lirisme de l’òpera italiana). Considerada com la millor partitura operística de Mozart (encara que no el millor drama), el Gran Teatre del Liceu recupera la seva brillantor de la mà de l'especialista René Jacobs.

L’òpera Idomeneo ofereix tres moments musicals clau que exemplifiquen el geni compositiu de Mozart: l’ària Padre, germani, addio!, de l’Acte I, on Ilia expressa el conflicte entre l’enyorança pel seu poble i l’amor per Idamante amb una bellesa lírica incomparable; l’ària Fuor del mar de l’Acte II, una peça magistral i tècnicament exigent que reflecteix la lluita interior d’Idomeneo davant la promesa de sacrificar el seu fill; i el quartet Andrò ramingo e solo de l’Acte III, una innovadora composició que integra les veus principals per avançar la trama i desembocar en un desenllaç carregat d’emoció i tensió dramàtica.

René Jacobs, una de les figures més importants de la interpretació musical dels darrers cinquanta anys, torna al Gran Teatre del Liceu per dirigir Idomeneo. Format inicialment com a contratenor, Jacobs va fer el salt a la direcció als anys vuitanta, centrant-se en el repertori del barroc i el primer classicisme, sempre amb un ferm compromís amb la interpretació “històricament informada”. Aquesta filosofia l’ha portat a utilitzar edicions crítiques de les partitures i instruments originals, aportant una nova llum a moltes obres del passat. La seva connexió amb el Liceu és sòlida: entre 2021 i 2024 va presentar una trilogia d’òperes basades en el mite d’Orfeu, i aquest any s’endinsa en un dels seus compositors fetitxe, Mozart.

Jacobs dirigirà la Freiburger Barockorchester, una formació amb una llarga trajectòria i prestigi indiscutible en la música antiga, i el cor Zürcher Sing-Akademie, per donar vida a un Idomeneo que destaca per la brillantor de la seva partitura i els desafiaments vocals que planteja als cantants. El repartiment el lidera Ian Koziara, tenor nord-americà que ha convertit a Idomeneo en un dels personatges principals del seu repertori des de 2018. Olivia Vermuelen, mezzosoprano holandesa, interpretarà el rol d’Idamante. Polina Pastirchak i Kateryna Kasper, dues reconegudes sopranos, donaran veu a Ilia i Elettra, mentre que Mark Milhofer i Krešimir Špicer completaran els papers d’Arbace i el Sacerdot de Neptú.

Com és habitual en el treball de René Jacobs, i especialment en les òperes en versió concert, el director tria intèrprets en el màxim de les seves capacitats per a aconseguir l'excel·lència en tots els aspectes, tant instrumentals com vocals. Un conjunt de professionals, per tant, que li donaran esplendor a una de les partitures més riques i elegants d'un Mozart que ja havia aconseguit la maduresa total com a compositor. 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet