4/3/2025 |
Èxit rotund de Jordi Savall i l’orquestra Le Concert des Nations a la Konzerthaus de Viena amb els dos primers concerts del cicle Beethoven: Simfonies n. 3 & 5, i 6 & 7.
Jordi Savall va dirigir amb gran mestria els dos primers concerts de l’integral de les Simfonies de Beethoven, celebrats els dies 21 i 23 de febrer a la prestigiosa Konzerthaus de Viena. L’actuació va marcar l’inici d’un conjunt de quatre concerts que culminaran el juny de 2025, amb el dos últims dedicats a les simfonies n. 1, 2 i 4, i les n. 8 i 9. Serà la primera vegada que aquesta integral amb les 9 simfonies de l’artista de Bonn es presenten de manera completa a la Konzerthaus, interpretades amb instruments d’època i seguint criteris històrics.
Com és habitual amb aquest repertori, Savall va dirigir la seva orquestra, Le Concert des Nations, amb instruments d'època i seguint els criteris històrics d'interpretació per a respectar fidelment la sonoritat original i els temps de l'època de Beethoven. Els dos primers concerts, amb entrades exhaurides des de fa més d’un any, van ser un èxit rotund, tant per al públic com per a la crítica especialitzada, tal com ho recullen les cròniques de premsa:
“Amb el seu conjunt d’instruments d’època Le Concert des Nations, els músics van retre homenatge a l’Eroica i després a la Cinquena a la primera sessió. La instrumentació, magnífica: vents de fusta i metall extraordinaris, cordes excel·lents i un timbal fabulós. Què més se’n podia esperar! (...)"
“Savall havia assajat aquesta simfonia a la perfecció, completant sempre totes les repeticions de les exposicions. Els tempos, sempre fluids. Fins i tot el segon moviment, que sovint es pot tornar feixuc, presentava una dramatúrgia excel·lent (...)”
“Després d’un impressionant primer moviment, hi seguí l’Allegretto, que en realitat és una marxa fúnebre. Savall i els seus músics van tenir la destresa d’aconseguir efectes dinàmicament meravellosos. Sobretot el clarinet va ser sublim en el tema secundari en to major (...)”
“Un concert absolutament deliciós, que fa venir moltes ganes d’escoltar els següents (...)”
“Els interessats que s’hagin perdut aquests concerts encara tenen l’ocasió de viure aquest extraordinari conjunt a la Wiener Konzerthaus els dies 24 (simfonies núm. 1, 2 i 4) i 26 de juny de 2025 (simfonies núm. 8 i 9). Val la pena no perdre-se’ls (...)"
“Per altra banda, aquest cicle de Savall s’està duent a terme en el context del projecte YOCPA (Youth Orchestra and Choir Professional Academies), destinat a la recuperació del patrimoni musical (...)"
“No hi ha manera millor i més bonica de promoure’l.”
Klassik Beigstert. Herbert Hiess, 24 de febrer de 2025
Aquest cicle musical de Beethoven forma part del projecte YOCPA (Youth Orchestra and Choir Professional Academies), destinat a la recuperació i difusió del patrimoni musical. La primera acadèmia de perfeccionament, que ha comptat amb la participació de 51 músics, va destacar per la seva notable paritat de gènere, amb la meitat dels participants van ser dones.
La segona acadèmia tindrà lloc a Àustria entre el 18 i el 23 de juny de 2025, amb la participació de 103 músics (orquestra i cor), també amb una paritat de gènere. Els concerts que la seguiran es realitzaran a la Wiener Konzerthaus els dies 24 i 26 de juny de 2025.
Catclàssics