12/3/2025 |
L’Auditori i la Banda Municipal de Barcelona (BMB), amb la col·laboració de la Federació Catalana de Societats Musicals, obren la convocatòria d'inscripcions per a la cinquena edició del Curs de direcció per a banda. Així, des d'ara i fins al 15 de maig, els interessats −directors, estudiants de direcció o músics interessats en aquesta disciplina− podran inscriure's al curs, que es durà a terme del 7 a l'11 de juliol de 2025 a L'Auditori, i que està dirigit pel director titular de la BMB, el mestre José R. Pascual-Vilaplana.
Aquest any, el professor convidat serà el director i compositor alacantí Josep Vicent Egea, que se suma a la llista de grans mestres que ja han participat en el curs en edicions anteriors com els mestres Luis Serrano, Salvador Brotons i Christian Janssen.
Com en les edicions anteriors, el Curs de direcció per a banda seleccionarà una desena d'alumnes que seguiran activament el curs i n'admetrà també d'altres en la modalitat d'alumnes oients, que podran formar part de les classes teòriques i assistir com a espectadors a les classes pràctiques. En la passada edició, es van rebre una quarentena d'inscripcions i es va fer una selecció final de 12 alumnes en cada una de les modalitats. Els interessats poden escriure a cursdirecciobandes@gmail.com per tal de conèixer tots els detalls de la formació.
Contingut del V Curs de direcció
L'objectiu del curs és contribuir a la formació de directors i directores a través de sessions teòriques i pràctiques. Els alumnes treballaran amb la Banda Municipal el repertori proposat pel curs i reflexionaran sobre aspectes com l’estudi de la gestualitat, l’anàlisi i tècnica d’estudi de partitures, la planificació d’assajos, l’afinació, així com aspectes necessaris tenint en compte la realitat de les bandes de música com ara la programació o tàctiques per mantenir la motivació i estimular l’evolució dels membres d'aquestes formacions.
J. Vincent Egea, com a professor convidat, impartirà les sessions teòriques durant una jornada, afegint-se a la tasca duta a terme per Pascual-Vilaplana com a director del curs. Enguany, el repertori del curs que alumnes hauran de preparar-se inclou una obra del director d'Alacant (Poema Sanférmico), al costat d'altres autors com Franz von Suppé, Vincent Persichetti, Cindy McTee, Philip Sparke i Frigyes Hidas.
El darrer dia del curs, divendres 11 de juliol, es dedicarà a la preparació del concert de cloenda, en què els alumnes de la modalitat d'actius dirigiran la Banda Municipal amb les peces que han treballat durant la setmana. El concert se celebrarà a la Sala 2 Oriol Martorell de L’Auditori i serà d’accés gratuït amb invitació,
Un professorat de luxe: Pascual-Vilaplana i Vincent Egea
El director del Curs de direcció J. R. Pascual-Vilaplana compta amb una llarga trajectòria que avala la seva excel·lència en la direcció, així com en la composició. Nascut a Muro (Alacant), ha estudiat Direcció de Banda a Holanda amb mestres com Jan Cober i Eugene Corporon, i Direcció d’Orquestra a Viena amb figures com Karl Österreicher, Yuji Yuasa i Hans Graf. Ha dirigit la Banda Municipal de Buenos Aires, la Banda Nacional Juvenil d’Holanda, la Banda Nacional de Cuba, les bandes municipals d’Alacant, Castelló, Madrid, Pontevedra, Santa Cruz de Tenerife, entre d’altres. Actualment, a més de ser al capdavant de la BMB, també és director titular de la Banda Municipal de Bilbao i principal director convidat de la banda Simfònica Portuguesa d’O porto. Ha rebut diversos premis de composició, entre els quals destaca el Primer Premi Baton of Honour del 1r Concurs Europeu de Joves Directors de la EBBA a Birmingham o el Premi Euterpe de Composició de Música per a la Festa i el Premi Euterpe de Direcció de Banda, atorgats per la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana. El 2010 rep el Premi Nacional de Música “Ignacio Morales Nieva” del Festival de Música de Castella-la Manxa.
J. Vicent Egea és titulat superior en Composició, Direcció de Cors i Orquestra, diplomat d’Estudis Avançats en Direcció d’Orquestra de la Royal Academy of Music de Londres i “Special Student” en Direcció d’Orquestra a la Manhattan School of Music de Nova York. Ha dirigit l’Orquestra Simfònica de Navarra, d'Euskadi, de la Comunitat de Madrid, la Reial Filharmonia de Galícia i l’Orquestra Simfònica de Madrid. també ha estat director assistent de l’Orquestra Nacional d’Espanya i cap d’estudis de l’Escola Superior de Música Reina Sofia. Actualment, és director de la Banda i l’Orquestra Simfònica del Conservatori Superior de Navarra, de la Banda Municipal de Pamplona, i compositor i director convidat de diferents grups i orquestres. Ha rebut encàrrecs d'innumerables administracions, centres i orquestres nacionals i rebut nombrosos premis nacionals i internacionals, entre els quals el British Petroleum International de Leipzig o el Premi de composició JoaquÍn Turina.
Catclàssics