26/4/2025 |
El públic de l'Auditori de Lió es va rendir ahir als peus de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) dirigida pel seu titular, Ludovic Morlot, en el primer dels concerts que ofereix aquest cap de setmana en la seva gira francesa, que continua aquest vespre al Festival de Pasque d'Aix-en-Provence.
Aquest concert, va significar la tornada del mestre Morlot a la seva ciutat natal, Lió, de la qual va marxar amb 20 anys com a violinista per residir als Estats Units; la mateixa que li va donar també l'oportunitat d'iniciar la seva carrera en la Direcció, primer com a director resident de l'Orquestra Nacional de la ciutat, i després dirigint-ne les seves dues orquestres juvenils. Segons Robert Brufau, director de L'Audiori, el repertori d'aquest concert "és un viatge retrat del mestre Ludovic Morlot. El concert inclou repertori dels països que l'han marcat en el seu recorregut vital".
Els aplaudiments d'una sala gairebé plena a vessar van arribar ja a la primera part del concert, que va arrencar amb la versió orquestral del 1919 de l'Alborada del gracioso de Maurice Ravel, de qui enguany se celebra el 150è aniversari del seu naixement. i que va comptar amb intervencions destacades de l’arpa, la flauta, el fagot i la percussió. A continuació, el solista convidat, el pianista francès Lucas Debargue va protagonitzar el Concert per a piano en Fa de George Gershwin , que va tocar amb un piano Opus 92 del constructor Stephan Paulello, un instrument molt especial format per més cordes i tecles que el tradicional de 88. Donant continuïtat a Gershwin, Debargue es va posar el públic a la butxaca interpretant un bis dedicat al conegudíssim Summertime, també del compositor americà d'influències jazzístiques.
La segona part del concert va reprendre amb l'última estrena d'un dels compositors catalans amb més projecció internacional avui dia: Hèctor Parra. Un emocionat Parra va dedicar una paraules a l'auditori de Lió, ciutat per qui va fer una de les seves primeres obres de gran format quan va venir a viure a França, ara ja fa més de vint anys. L'OBC va interpretar Deux constellations pour orchestre d’après Joan Miró, la versió per a orquestra d'una peça inicialment concebuda per piano a quatre mans i actor presentada el 2023, com a encàrrec de L'Auditori.
"La música que he composat per aquestes dues constel·lacions de Joan Miró és una música molt condensada, com les pintures que l'artista portava sota el braç fugint del feixisme franquista. És música que parla de sofriment, de mort, de soroll, però també de la necessitat de seguir creant en les pitjors circumstàncies com ho va fer Miró. És d’alguna manera un clam contra el feixisme”, ha explicat Parra de la seva obra.
Ravel va posar també el punt i final a la cita d'un entregat Auditori de Lió, que es va fondre en un llarga ovació. L'OBC va oferir la seva versió orquestral de Quadres d’una exposició de Modest Mussorgski, peça originalment composta per a piano. Una passejada musical pels mons fantasiosos, on els instruments de l'orquestra van plasmar eficaçment els colors i relats dels quadres d'aquesta obra clau de la història del simfonisme. De fet, les dues obres de Ravel que ahir es van interpretar formen part del 3r CD (dels 6 totals) de l'integral del compositor que l'OBC està enregistrant amb Ludovic Morlot i que veurà la llum properament.
Propera parada: Aix-en-Provence (avui 26 d'abril)
L'endemà, l'OBC viatja a la ciutat veïna d'Aix-en-Provence per oferir el concert que tancarà la gira per França d'enguany. Serà al Grand Théâtre de Provence, on debutarà al prestigiós Festival de Pasqua, dirigit per Renaud Capuçon, apreciat amic del mestre Morlot. L'orquestra hi interpretarà el mateix repertori que l'ofert ahir a Lió, amb el qual espera també emocionar el públic de la ciutat.
Catclàssics