2/5/2025 |
El baríton Andrè Schuen, un dels més reconeguts del moment, tornarà al Palau de la Música Catalana el divendres 9 de maig (Sala de Concerts, 20 h) per oferir el cicle de lied Schwanengesang, D. 957 (El cant del cigne) de Franz Schubert, obra de la qual és intèrpret de referència gràcies al seu enregistrament per a Deutsche Grammophon (novembre del 2022), que va guanyar un premi Opus Klassik. Schuen actuarà amb el pianista Daniel Heide, company habitual i amb qui va enregistrar el disc. Aquest recital, coproducció del Palau amb Schubertíada-Associació Franz Schubert, forma part del cicle Palau Grans Veus i també inclourà altres lieder del compositor vienès. El cantant tirolès va debutar a la sala modernista l’any passat (19 de març de 2024), al cicle Palau 100, interpretant Des Knaben Wunderhorn (El corn màgic de la joventut) de Gustav Mahler, a petició del mateix Palau, al costat de l’Ensemble de l’Orquestra de la Comunitat Valenciana, sota la direcció d’Anna Sułkowska-Migoń.
El cant del cigne, el cicle pòstum del catàleg de Schubert, recull alguns dels últims lieder escrits pel compositor abans de morir i és sovint presentat com el tercer cicle schubertià, després de La bella molinera i Viatge d’hivern, tot i no ser concebut d’aquesta manera. Andrè Schuen l’interpretarà intercalant-hi sis cançons més: Herbst, D. 945; Bei dir allein, D. 866/2; Der Wanderer an den Mond, D. 870; Wiegenlied, D. 867; Am Fenster, D. 878, i Die Taubenpost, D. 965A.
“Com és ben sabut, l’Schwanengesang editat per Haslinger estava format per set lieder amb poemes de Ludwig Rellstab, sis amb poemes de Heinrich Heine i un amb poema de Johann Gabriel Seidl. Com que ningú no esperava a l’època que la col·lecció s’interpretés íntegrament, sinó que era per a consum domèstic, el contingut no cridava l’atenció: eren, senzillament, els últims lieder de Schubert. Per a nosaltres, acostumats a mirar amb lupa les obres que escoltem, és incongruent: dos poetes molt diferents que inspiren dos grups de cançons molt diferents i un afegitó. Tan incongruent que els musicòlegs van independitzar-ne fa dècades l’afegitó, Die Taubenpost. Tan incongruent que, tot i que parlem d’El cant del cigne com el tercer gran cicle de Schubert, trobem natural que els duos l’interpretin en un ordre o en un altre, complet o per parts, sol o amb altres cançons. Andrè Schuen i Daniel Heide s’inclinen per aquesta última opció, i complementen el cicle original amb altres lieder a partir dels mateixos poetes”, explica la divulgadora musical especialitzada en lied Sílvia Pujalte Piñán al programa de mà del concert.
Catclàssics