2/7/2025 |
Jordi Savall ha tancat recentment el primer cicle integral de les simfonies de Beethoven mai interpretat a la Konzerthaus de Viena. La Konzerthaus l’ha nomenat Membre d'Honor amb motiu d’aquest projecte i en reconeixement a la seva trajectòria artística i a la relació consolidada amb aquesta prestigiosa institució. Al capdavant de Le Concert des Nations i La Capella Nacional de Catalunya, el projecte —concebut des d’una aproximació històricament informada amb instruments d’època— ha estat valorat molt positivament tant pel públic com per diversos mitjans especialitzats austríacs.
Segons la revista Pizzicato (28.06.2025), Savall ha conclòs el cicle “amb un Beethoven potent, commovedor i vibrant”. L’article destaca que “El Concert des Nations va actuar amb un petit conjunt simfònic de corda” i que “van demostrar, des del murmuri de la música de cambra fins al so ampli però contingut del fortissimo, que havien assajat aquestes obres extremadament bé”. També es posa en relleu “l’atenció al detall amb què els músics van donar vida a Beethoven”.
Pel que fa a la participació de La Capella Nacional de Catalunya, Pizzicato remarca que, tot i estar format només per 36 veus, el cor “va ser capaç de cantar l’‘Oda a l’Alegria’ i al ‘Cel estrellat’ amb potència i convicció”, afegint que “fins i tot cantaven de memòria, cosa que els donava més llibertat de moviment”.
Die Presse (28.06.2025) també destaca la interpretació del cor, que “va omplir la Sala Gran amb una lleugeresa i un volum de so, un entusiasme, energia i alegria de cantar gairebé palpables”, i ho relaciona directament amb “l’entusiasme final del públic” després de la Novena Simfonia.
El diari Kurier (28.06.2025) recull que “les ovacions semblaven interminables” i posa l’èmfasi en el caràcter expressiu de la direcció de Savall, afirmant que “porta la seva orquestra a explosions impetuoses i poderoses”. També s’hi destaca que “Savall dirigeix el seu cor […] de manera emocionant a través de l’‘Oda a l’alegria’ de Schiller” i que les veus “sonen equilibrades”. El mateix Savall afirmava: “Si la gent sentís aquesta simfonia cada dia, hi hauria pau”.
Finalment, Klassik Begeistert (28.06.2025) destaca l’actuació del quartet de solistes, amb menció especial a la soprano Lina Johnson pel seu “pianissimo extremadament commovedor al final”, així com la prestació del cor, que va interpretar l’‘Oda de Schiller’ “amb alegria contagiosa, tant de memòria com, sobretot, amb eloqüència”.
Aquest cicle Beethoven representa una nova gran fita dins la trajectòria internacional de Jordi Savall i el seu projecte musical de recuperació del repertori del segle XIX, amb instruments d’època, posant en relleu la vigència artística i expressiva d’aquest repertori des d’una mirada contemporània i al mateix temps molt fidel al llenguatge del temps d’aquests compositors.
La pròxima etapa amb l’orquestra Le Concert des Nations serà l’1 d’agost al Festival de Salzburg amb les dues últimes simfonies nº 8 i 9 de Schubert.
Catclàssics