11/10/2025 |
https://www.catalunyacristiana.cat/presentacio-de-la-36a-edicio-del-cicle-dorgue-de-la-catedral-de-barcelona/
Reafirma la seva vocació internacional i el seu prestigi a casa nostra
Aquest divendres 10 d’octubre s’ha presentat una nova edició del Cicle d’Orgue de la Catedral de Barcelona. L’acte ha comptat amb la presència de Mn. Santiago Bueno, degà del Capítol de la Catedral de Barcelona i prefecte de música; Juan de la Rubia, director artístic del cicle i organista, i la magnífica intervenció musical del jove organista Miquel Carr.
La temporada 2025-2026 marca la 36a edició del cicle, ja plenament consolidat com una de les grans cites musicals de la ciutat i en un moment de plenitud artística. Any rere any, el cicle reforça la seva identitat gràcies a una combinació acurada d’intèrprets de prestigi, repertoris diversos i una proposta cultural dissenyada per emocionar, descobrir i fidelitzar el públic. L’entrada als concerts és lliure amb aportació voluntària.
El jove organista Miquel Carr ha executat magistralment una peça durant la presentació del cicle als mitjans de comunicació. Foto: Agustí Codinach.
La programació d’aquesta nova temporada, dissenyada novament per Juan de la Rubia, manté els valors que han definit el cicle al llarg dels anys: qualitat artística, pluralitat d’estils i una clara aposta per la internacionalització. Hi participaran organistes de reconegut prestigi provinents de França, Àustria, Alemanya, Eslovàquia i diversos punts de l’Estat, sense oblidar el suport al talent emergent. Els vuit concerts que conformen el cicle es presenten en formats diversos: recitals solistes, duos i concerts temàtics al voltant de la improvisació.
A més, es repeteix la col·laboració amb el Centro Nacional de Difusión Musical (CNDM), a través del seu programa El órgano en las catedrales, que aporta valor i projecció al cicle.
Cal recordar que l’orgue de la catedral de Barcelona és un dels més importants de Catalunya. Construït al segle XVI i restaurat l’any 1994 per l’orguener Gabriel Blancafort, compta amb 57 registres repartits entre quatre teclats i pedal. Gràcies a la seva mida i possibilitats, permet interpretar repertori de diferents èpoques i estils, tots ells representats en aquesta nova edició del cicle.
Programació
—15 d’octubre. Michel Bouvard i Yasuko bouvard (França). Duo d’orgue a quatre mans. El cicle comença amb dues figures de referència en el món de l’orgue. Michel Bouvard és professor emèrit del Conservatori de París i concertista internacional. Yasuko Bouvard, professora emèrita del Conservatori de Tolosa, també té una àmplia trajectòria com a concertista.
—19 de novembre. Monica Melcova (Eslovàquia). Concert coproduït amb el CNDM. Melcova és professora d’improvisació a Musikene i té una destacada trajectòria com a concertista a nivell europeu. Especialista en repertori i improvisació, oferirà un programa centrat en aquesta tècnica, que combina la interpretació, la comunicació emocional i la resposta espontània del públic.
—17 de desembre. Jorge García (Salamanca). Especialista en teclats històrics (orgue, clavecí i pianoforte) i professor al Conservatori Superior de Música de Castella i Lleó. Presentarà un programa d’improvisacions sobre temes nadalencs en diferents estils, ja convertit en una tradició d’aquestes dates.
—21 de gener del 2026. Miriam Cepeda i Luis Alberto Requejo (Bilbao). Habitualment, el cicle inclou un concert en què l’orgue actua com a instrument acompanyant. En aquesta ocasió, podrem escoltar un duo format per orgue i clarinet. Cepeda és organista titular de la Basílica de Begoña i Requejo és clarinetista de l’Orquestra Simfònica de Bilbao. Una proposta amb sonoritats singulars que obre el cicle a noves textures.
—25 de febrer. Pol Àlvarez (Terrassa-Stuttgart). Amb la proposta de Pol Àlvarez, organista de l’església d’Alt Heumaden de Stuttgart, el Cicle manté la seva aposta pel talent jove nacional.
—18 de març. Konstantin Reymaier (Àustria). Organista de la Catedral de Sant Esteve de Viena, és una de les propostes musicals més potents de la temporada.
—15 d’abril. Susana García Lastra (Sevilla). A només dos dies del centenari de la prestigiosa organista Montserrat Torrent (17 d’abril de 2026), Susana García Lastra —que en va ser alumna— oferirà un concert homenatge a la seva mestra. Actualment és organista titular de l’orgue de la Capella dels Venerables de Sevilla.
Torrent és una de les intèrprets més importants del país i, probablement, l’artista en actiu més longeva de l’Estat espanyol. Les seves actuacions són un referent del més alt nivell, tant pel seu rigor acadèmic com per la seva calidesa i musicalitat. Aquest concert s’inclou dins dels actes commemoratius del Centenari Montserrat Torrent, organitzats per la Fundació homònima.
—20 de maig. Nicola Procaccini (Alemanya). Per cloure el cicle, actuarà Nicola Procaccini, professor d’orgue i improvisació a la Universitat Franz Liszt de Weimar. Actualment és un dels organistes més reconeguts i destacats de la seva generació.
Catalunya Cristiana