14/11/2025 |
https://www.elpuntavui.cat/cultura/article/19-cultura/2595286-l-obc-fent-equip-a-alemanya-amb-albeniz-i-ravel.html
L’orquestra barcelonina va fer dimecres a Stuttgart l’estrena internacional d’una obra de Miquel Oliu i avui actua a Hamburg, que aquesta setmana ofereix un cicle de música catalana
Lourdes Duñó, violoncel·lista des de fa 41 anys de l’OBC, està a punt d’arribar en tren, junt amb la resta de músics de l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya, a l’estació d’Hamburg. Avui, que té lliure, l’espera el ja tradicional sopar de violoncel·listes que fan en cada gira. I, aquest any, prolífic quant a activitat internacional, ja en porten uns quants. “És anant de gira quan trobes, amb la resta de músics, afinitats que desconeixies...”, ens explica.
El dia anterior, dimecres, l’OBC va començar una gira alemanya de tres concerts a Stuttgart, on, convidada pel cicle Russ Klassik, i en la línia de presentar en aquests viatges diferents obres d’encàrrec a compositors contemporanis catalans, ha realitzat l’estrena internacional de Pluja, de Miquel Oliu (1973), una obra que ja es va poder escoltar fa uns dies a Barcelona i que suggereix les diferents intensitats que pot tenir la pluja. En un Liederhalle gairebé ple amb capacitat per a 2.100 espectadors, l’OBC, amb l’acompanyament virtuós de la violinista sud-coreana Bomsori, ha interpretat també el Concert per a violí n. 2 de Henryk Wieniawski (1835-1880) i la Fantasia Carmen de Franz Waxman (1906-1967), així com la suite d’una opereta anglesa poc coneguda d’Isaac Albéniz (1860-1909), The Magical Opa, i la Rapsòdia espanyola de Maurice Ravel (1875-1937), compositor de qui l’OBC està acabant d’enregistrar tota l’obra orquestral. “Estem fent la música de Ravel a un nivell molt remarcable”, assenyala, per la seva banda, Víctor Medem, director de L’Auditori. “L’OBC pot estar molt orgullosa d’estar-la oferint a un gran nivell...”
El coneixement “a la perfecció” que Ludovic Morlot, director titular de l’OBC, té del repertori francès, segons ens reconeix, en aquesta ocasió, el violinista veneçolà Raúl Suárez, que fa només dos mesos que és músic de l’OBC, està sent determinant. “El mestre Morlot treballa molt la cerca de textures i colors, i aquesta informació que té de la música de compositors com Ravel després la transfereix a l’obra d’Oliu o Frederic Mompou [autor del qual, avui a l’Elbphilharmonie d’Hamburg, segona parada d’una gira que finalitzarà, amb el mateix programa que a Stuttgart, demà al Tonhalle de Düsseldorf, interpretarà una selecció de cançons orquestrades per Albert Guinovart]”.
Per a Suárez, que, pel que intuïm, en qüestió de dies parlarà ja el català a la perfecció, aquesta primera gira és una “oportunitat” per conèixer la resta de músics de l’orquestra, cosa que –assenyala convençut– després “sempre queda reflectida a la música”. “No hem d’oblidar que a l’OBC han entrat una vintena de músics nous els últims tres anys”, afegeix Medem. “Cal un bon assemblatge, que la gent es conegui i passi temps junta. I, per això, les gires són perfectes.” “Sortir de gira és important perquè el nom de l’OBC vagi ressonant”, conclou Lourdes Duñó, que aquest 2025 ha actuat amb l’OBC a Madrid, França i els Països Baixos, i, després d’Alemanya, actuarà al País Basc. “En els concerts alemanys sempre hi ha músics, mànagers..., sempre poden passar coses!”
Els de l’OBC, però, no seran aquesta setmana els únics músics catalans a Hamburg, ja que al seu icònic auditori s’hi fa aquests dies un cicle, Fokus Catalunya, amb presència de l’orquestra (que actuarà amb la soprano Núria Rial) així com de Jordi Savall, Marco Mezquida i Chicuelo, Tarta Relena, Sílvia Pérez Cruz i Salvador Sobral, la Cobla Sant Jordi, i el Cor de Cambra del Palau.
Guillem Vidal
El Punt/Avui