17/12/2025 |
El Museu de la Música reivindica Conxita Badia amb una exposició que descobreix la faceta política de la soprano catalana.
El Museu de la Música, L'Auditori i l’Any Conxita Badia presenten Conxita Badia. Vine tu i les cançons, una mostra amb peces originals mai exposades abans d’arxius catalans i forans, que posa en valor la trajectòria i el llegat de Conxita Badia i revela noves facetes de la cantatriu catalana. L'exposició, que s’inaugura avui 17 de desembre i es podrà visitar fins el 15 de febrer del 2026 al Museu, s'emmarca en les activitats commemoratives que la Generalitat de Catalunya ha promogut coincidint amb el 50è aniversari de la seva mort.
L'exposició −comissariada per Mireia Domènech i Bonet, besneta gran de l'artista i també al capdavant de l'Any Conxita Badia− recorre els inicis amb el seu mentor, Enric Granados, i altres mestres com Rosa Culmell i Felip Pedrell. S’exposen, entre altres, partitures originals que Granados li va dedicar, així com la seva darrera carta, que va arribar a Barcelona quan acabava de morir en un atac alemany tornant de Nova York. De fet, la comissària ha explicat que el subtítol de la mostra ("Vine tu i les cançons") és una aclucada d'ull al missatge que li va escriure el mestre lleidatà per tal de convocar-la a assajar les seves noves composicions, fascinat per les dots d'una llavors molt jove Badia.
La mostra repassa la trajectòria fulgurant que la soprano emprèn la mà del seu segon mestre, Pau Casals, de qui estrena les cançons i el mateix que reconeix en una carta adreçada a la cantant que «tot el que he escrit per a veu de soprano ha sigut pensant en tu, tot doncs et pertany…». També va ser la musa i intèrpret predilecta dels grans compositors del moment com Robert Gerhard, Eduard Toldrà o Frederic Mompou, entre d'altres, i evidencia igualment la seva figura com a dona respectada i avançada al seu temps: s'inclou una carta en la qual apareix com l’única dona signant entre els prohoms catalans que conviden Arnold Schönberg ;a Barcelona, compositor de qui cantarà les obres al nostre país. I és a ella igualment a qui Toldrà va dedicar l'obra La rosa als llavis, guanyadora de l’últim Premi de composició Albéniz atorgat per la Generalitat abans de l'inici de la guerra el 1936, i que l'autor no voldrà estrenar fins al retorn de la soprano de l'exili 11 anys més tard. La mostra, doncs, reivindica Badia com al centre del món musical durant els anys d’efervescència cultural que converteixen Barcelona en capital internacional de la música als anys 20 i 30.
Conxita Badia. Vine tu i les cançons també aborda una nova faceta de l'artista com a ambaixadora de la cultura catalana i del país, un cop esclata la Guerra Civil, quan s'estronca la seva carrera musical. D'aquest període s’exposa nova documentació que revela com el Govern de la Generalitat republicana li encarrega presentar l’art medieval català rescatat de la guerra i desplaçat a França, coincidint amb l’Exposició internacional de Paris de 1937. De fet, Badia és qui inaugura amb un concert el pavelló de la República espanyola d'aquesta fita mundial, on també van ser presentat ;el Guernica de Pablo Picasso. Després de Paris i una gira europea, la cantatriu va traslladar-se a viure a l'Amèrica Llatina, on va estendre la seva influència i reputació, especialment a l’Argentina, on va col·laborar estretament amb Manuel de Falla.
De retorn a Barcelona, va desenvolupar una important carrera com a professora de cant amb deixebles de la talla de Montserrat Caballé, Heleni Barjau o Elena Obratzsova. A més, la recerca duta a terme durant aquest Any Conxita Badia, també ha permès descobrir la implicació en la resistència cultural sota el Franquisme d'una de les veus cabdals del segle XX, injustament oblidada fins ara. Amb una veu i una sensibilitat inconfusibles, la tasca d’intèrpret de Badia va ser fonamental en la configuració i difusió del repertori de lied català i espanyol, impulsant-ne la composició i estimulant l’escriptura de nous textos poètics.
Per últim, l'exposició també destaca la faceta de Badia amb la col·laboració d'Emili Pujol −amb peces originals del Museu de la Música de Barcelona− quan el duet va sorprendre el món internacional de la música a mitjans dels anys 1930, reconstruint una viola tradicional i recuperant partitures de música antiga en un repertori que van dissenyar i que encara avui és referent.
Any Conxita Badia al Museu i L'Auditori
Amb aquesta mostra, L'Auditori i el Museu de la Música completen tot un seguit d'activitats que han acollit en el marc de l'Any Conxita Badia: d'una banda, la interpretació de la Balada de la Nova Solveig, obra dedicada a Conxita Badia pel seu mestre Pau Casals amb lletra del poeta Ventura Gassol, en una orquestració d'Enric Casals per part de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i la soprano Elena Copons el passat 21 de novembre.
I, per l'altra banda, el Museu va acollir el primer dels dos dies del simposi acadèmic "Els reptes i la petjada de Conxita Badia” dedicat a l'artista el passat 13 de novembre, així com l'estrena del nou espectacle del grup EKHO l'endemà, commemorant així el dia del seu aniversari. El mes de febrer, el Museu dedicarà les darreres activitats i diàlegs entorn de Conxita Badia, just abans de la clausura de l'exposició prevista pel dia 15.
Catclàssics