ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Víctor Garcia de Gomar renova com a director artístic al Liceu

24/1/2026 |

 

Avui, en la Comissió Executiva, presidida per Salvador Alemany, a petició del president i del director general Valentí Oviedo, s’ha aprovat el segon període de l’actual director artístic del Liceu, Víctor Garcia de Gomar, que s’iniciarà amb la seva renovació i s’estendrà fins al final de la temporada 2030/31. El projecte artístic actual, que es va iniciar amb l’arribada de De Gomar el 2019, es troba en un moment d’estabilitat i èxit, amb grans fites recents com el debut mundial de Lise Davidsen en el rol d’Isolda (Tristan und Isolde), l’èxit d’Akhnaten de Philip Glass o la imminent estrena de Balkan Erotic Epic de la performer Marina Abramović.

Durant els darrers sis anys, Víctor Garcia de Gomar ha desplegat al Gran Teatre del Liceu una línia artística que ha consolidat el Teatre com un centre de les arts, amb una mirada oberta al pensament contemporani i una clara voluntat de repensar l’òpera del segle XXI.

Aquesta etapa s’ha caracteritzat per una aposta decidida per noves produccions, la creació contemporània, la recuperació de patrimoni musical, el diàleg constant amb altres disciplines artístiques i la consolidació del Liceu com a teatre de les veus, amb una presència destacada de grans cantants del panorama líric internacional.

Aquesta visió s’ha materialitzat en una intensa col·laboració amb artistes visuals de primer nivell, que han aportat nous llenguatges i mirades a l’escena operística. Propostes com Wozzeck de Berg amb William Kentridge, Macbeth de Verdi amb una posada en escena de Jaume Plensa, 7 Deaths of Maria Callas i Balkan Erotic Epic amb Marina Abramović o el diàleg entre l’obra d’Antonio López i el Winterreise de Schubert, obra amb la qual el fotògraf Joan Fontcuberta també va articular un diàleg visual o una intervenció artística al Foyer del reconegut artista G. Richter exemplifiquen una aposta artística que entén l’òpera com un espai on dialoguen tradició i contemporaneïtat, emoció i reflexió estètica. En el context excepcional de la pandèmia, el Liceu va impulsar el Concert pel Biocè, una acció simbòlica i d’alt impacte conceptual concebuda per l’artista Eugenio Ampudia, en què les butaques del Teatre es van omplir amb 2.292 plantes que van assistir com a públic a un concert, convertint el coliseu de les Rambles en un potent espai de reflexió sobre la relació entre l’art, la natura i la societat.

El Liceu ha estat escenari d’estrenes absolutes com Alexina B., de Raquel García-Tomás, i Benjamin a Portbou, d’Antoni Ros-Marbà així com de produccions de gran impacte internacional com la nova producció de Lady Macbeth de Mtsensk de Xostakóvitx, dirigida per Àlex Ollé, o el Requiem de Mozart amb posada en escena de Romeo Castellucci. A aquestes fites s’hi sumen noves coproduccions internacionals com l’estrena europea d’Antony & Cleopatra de John Adams (qui va dirigir la seva partitura al Liceu), Orgia d’Hèctor Parra, així com moments històrics com el debut de l’Orquestra del Liceu a l’Opéra de Paris amb El castell de Barbablava de Bartók.

Aquest projecte artístic s’ha sustentat també en una aposta clara per una nova generació de cantants de primer nivell internacional, amb noms com Lise Davidsen, Nadine Sierra, Lisette Oropesa, Xabier Anduaga, Sara Blanch, Serena Sáenz, Carles Pachon o Saioa Hernández, entre d’altres, i per la creació de noves oportunitats per a compositors, llibretistes i equips creatius del país. En aquest àmbit destaca el projecte Òh!pera, desenvolupat conjuntament amb Àlex Ollé, que fomenta l’accés de les noves generacions a la creació operística i genera espais sòlids d’investigació i experimentació en el camp de l’òpera contemporània.

En l’àmbit musical, el Liceu ha comptat al llarg d’aquest període amb la presència de grans directors musicals del panorama internacional, que han contribuït de manera decisiva a l’excel·lència artística del Teatre. Noms com Gustavo Dudamel, Marc Minkowski, Susanna Mälkki o Giovanni Antonini etc. han dirigit l’Orquestra del Liceu en produccions i concerts de referència, reforçant el posicionament del Teatre com a espai de trobada dels grans batutes del nostre temps.

Paral·lelament, el Gran Teatre del Liceu també ha esdevingut un espai sensible a la creació expositiva i visual, ampliant la seva presència més enllà de l’escenari. En aquest marc destaquen exposicions i instal·lacions com la mostra d’Antonio López a l’antiga presó Model, així com propostes d’artistes com Chiharu Shiota, Sergio Roger, Okuda San Miguel, Eulàlia Valldosera, Maria Pratts, Flavia Junqueira, William Kentridge, Antoni Tàpies, Cristina de Middel o el duet Lolo & Sosaku, que han reforçat el Liceu com a plataforma de diàleg entre les arts i la ciutat.

La nova etapa artística coincideix amb l’inici del període de Jonathan Nott com a director musical titular, amb Josep Pons com a director honorari, i reforça el compromís amb el creixement artístic del Cor i l’Orquestra del Liceu, eixos vertebradors del Teatre, en un camí compartit cap a l’excel·lència.

El projecte artístic es desenvolupa de manera inseparable del projecte educatiu i social del Liceu, un dels pilars estratègics de la institució, articulat en estreta col·laboració entre la direcció artística i la direcció general, encapçalada per Valentí Oviedo. Amb programes orientats a l’accessibilitat, la inclusió, la mediació cultural i l’aprenentatge, el Liceu reafirma la seva missió d’inspirar, impactar i transformar les persones i la societat a través de l’Art i, específicament, de l’òpera, reforçant el seu compromís com a institució cultural de servei públic.

En aquest context s’emmarca també Liceu OPERA+, la plataforma audiovisual del Teatre, concebuda com una temporada digital viva i sincronitzada amb l’activitat escènica. Amb una nova direcció artística a càrrec d’Igor Cortadellas, la plataforma aposta per un llenguatge audiovisual d’ambició cinematogràfica, innovador i immersiu, que amplia l’experiència operística i apropa l’òpera, la música i la institució a nous públics mitjançant continguts de mediació i divulgació cultural.

El Gran Teatre del Liceu reafirma la voluntat de consolidar el nivell artístic assolit en els darrers anys, continuar aprofundint en el seu creixement i reforçar la seva projecció internacional. El tercer període de Víctor Garcia de Gomar culminarà amb l’any previst d’inauguració de la nova seu del Teatre, el Liceu Mar, actualment en fase de concurs internacional d’idees, com a fita clau en l’evolució i el desenvolupament futur de la institució. 


Catclàssics

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet