ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

Peralada presenta una contemporània i transgressora versió de «La Traviata»

3/8/2005 |

 

L'escenografia la formen cinc contenidors de mercaderies i l'acció se situa en l'actualitat.

El festival del Castell de Peralada presenta, avui i demà (22h), una versió transgressora i contemporània de l'òpera La Traviata , de Giuseppe Verdi. La posada en escena trasllada l'acció a l'actualitat, amb una escenografia presidida per cinc contenidors de mercaderies superposats, i un vestuari contemporani. Aquesta innovació en la proposta i la participació de la Joven Orquesta Nacional de España (Jonde) són els principals atractius d'aquesta versió de l'òpera de Verdi.

«Violetta Valéry és una prostituta que mor de tuberculosi, i per recrear el seu ambient professional hem decidit construir l'escenografia amb contenidors de mercaderies, que són els que es poden trobar als barris portuaris, on també se situen els bars de copes i prostíbuls», va explicar ahir, en l'acte de presentació de l'òpera, la dramaturga Silke Meier, que s'ha fet càrrec de la dramatúrgia d'aquesta versió de La Traviata, que dirigeix Manfred Weib. Meier afirma, però, que aquests contenidors també tenen un valor simbòlic: «Signifiquen que aquest personatge sempre està viatjant, sempre és un passatger, no té ni llar ni pàtria i sempre es troba en una eterna recerca. Els contenidors també viatgen contínuament, travessant l'Atlàntic o el Pacífic.»

El director d'aquesta versió de La Traviata, Manfred Weib, afirma que el mateix Verdi era conscient que amb la prostituta Violetta Valéry, malalta terminal de tuberculosi, havia creat «un caràcter nou, gairebé revolucionari» per a l'escena operística, seguint la línia de convertir en protagonistes de les seves obres marginats socials (Rigoletto i Il trovatore). Weib també remarca els paral·lelismes entre La Traviata i La dama de les camèlies, obra amb la qual Alexandre Dumas es va sobreposar al seu afer amorós amb la prostituta Marie Duplessis, morta de tuberculosi el 1847, a 23 anys, i en què Verdi es va inspirar per compondre La Traviata. Segons Wieb, «Verdi i el seu llibretista, Francesco Maria Piave, conceben l'acció com una obra de cambra de tres personatges, en què tots dos personatges masculins -l'amant de Violeta, Alfredo Germont, i el seu pare, Giorgio- troben la definició del seu caràcter humà i la seva passió a partir de la reacció envers aquesta dona que estima desesperadament». Pel director, Violetta Valéry «cau víctima de les regles morals rígides de la societat, personificades en la figura del pare d'Alfredo, Giorgio Germont».

La participació de la Joven Orquesta Nacional de España (Jonde), dirigida per Yakov Kreizberg, és un dels punts d'interès de les funcions d'avui i demà, juntament amb el cor de la Joventut Musical de Renània del Nord-Westfàlia. La Jonde es va formar el 1983 amb l'objectiu de contribuir a la formació de músics, en l'etapa prèvia a l'exercici de la seva professió. Aquesta orquestra ha col·laborat, per exemple, amb Mstislav Rostropovitx, Teresa Berganza i John Williams.

Dani Chicano
El Punt

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet