30/10/2005 |
El retorn de Patrice Chéreau a la direcció operística després d'una llarga absència va ser un dels esdeveniments de l'estiu. Reprès al Palais Garnier, aquest Così fan tutte estrenat al Festival d'Ais de Provença es revela com una criatura fascinant i, alhora, un pèl insatisfactòria. Un excés d'expectatives? Què va fallar? El millor, sens dubte, va ser l'orfebreria teatral de Chéreau en el que va ser una de les millors direccions d'actors que mai hem vist en un teatre operístic. Gestos, mirades, col·locació en un escenari transformat en la part posterior d'un teatre italià -un gran Vietato fumare presidia l'acció-, tot va ser d'una precisió i un detallisme meravellosos al servei d'aquesta escola dels amants que Chéreau observa amb mirada melangiosa, intensament trista, fins que, passada la tempesta d'unes emocions pocs cops tan palpables i creïbles, els sis personatges, una mica més savis, s'abracen. Massa tristor? Per sort, per a Chéreau l'argument de la més trasbalsadora de les òperes de Mozart no és pas un invent inversemblant sinó un dels retrats més punyents de la complexitat dels sentiments humans.
Avui