Weigle a Frankfurt
23/11/2005 |
El director musical del Liceu, Sebastian Weigle, serà a partir del 2008 el nou titular de l'Òpera de Frankfurt.
Sebastian Weigle, actual director musical del Gran Teatre del Liceu, ha estat nomenat nou director musical de l'Òpera de Frankfurt. El músic alemany assumirà aquesta nova posició a partir de la temporada 2008-09, prenent el relleu de l'italià Paolo Carignani. Això implica que durant aquesta temporada Weigle compatibilitzarà els dos teatres.
En conversa telefònica des de Frankfurt, on està dirigint aquests dies una nova producció de La dama de piques de Txaikovski, Sebastian Weigle va comentar que "hi ha un acord total entre el Liceu i Frankfurt" per poder compaginar durant un any les dues titularitats. Fonts del Liceu es van limitar a comentar que no hi havia "cap problema" perquè Weigle ocupés alhora els dos càrrecs.
Retorn a Alemanya
Weigle va començar el seu mandat a Barcelona en la temporada 2004-05 amb un contracte per tres anys renovable a dos més. Tot i que oficialment mai s'ha fet pública l'ampliació d'aquest contracte, Weigle té clar que estarà al Liceu "cinc anys". "Hi ha molt bon feeling amb l'orquestra, amb el cor i amb Joan Matabosch [director artístic]".
El director berlinès afegeix que dedicarà tota la seva "energia al Liceu". Tanmateix, ja va comunicar als responsables del teatre que "volia tornar a Alemanya", insistint un cop més a "no perdre la meva visió" en el coliseu de la Rambla.
Weigle apunta les diferències entre els dos teatres. "L'estructura és diferent, Frankfurt és un teatre de repertori", com els de la majoria d'Alemanya, és a dir, amb representacions pràcticament cada dia. A més de les forces estables de cor i orquestra, Frankfurt compta "amb un equip de cantants contractats". "Tinc interès a treballar amb aquest conjunt i no només amb estrelles", afegeix. En tot cas, espera poder "establir més coproduccions entre el Liceu i Frankfurt i, per descomptat, continuar treballant a Barcelona".
A l'anunciar el nomenament del nou director musical, l'intendent de l'Òpera de Frankfurt, Bernd Loebe, va comentar que "Weigle era una tria excel·lent". "Qualsevol teatre es consideraria afortunat d'aconseguir un home com ell".
L'Òpera de Frankfurt va assolir especial notorietat als anys 80, quan, sota la direcció de Michael Gielen i sobretot amb diversos muntatges de Ruth Berghaus, va esdevenir un dels escenaris més avantguardistes d'Europa gràcies a les seves innovadores posades en escena. El teatre, però, va ser destruït per un incendi el 1987, i posteriorment es va reinaugurar el 1991.
Èxit a Frankfurt
Sobre la situació actual de la institució, Sebastian Weigle creu que "Loebe té una gran capacitat amb els joves cantants", i que el teatre està duent a terme una feina "molt excitant" que és observada i envejada per la resta del país. Pel que fa a la situació financera, "tots els teatres tenen problemes", reconeix el músic, però "a Frankfurt hi ha menys problemes que a Berlín", tot i un dèficit anual d'1,3 milions d'euros.
Sebastian Weigle té una tan curta com exitosa relació amb l'Òpera de Frankfurt. Hi va debutar a la temporada 2002-03 amb Salomé de Strauss, per tornar amb una nova producció de La dona sense ombra que li va valer, el 2003, el premi al millor director de l'any segons la crítica alemanya. Un guardó que també ha aconseguit entre els crítics de Barcelona pel seu Parsifal durant la seva primera temporada com a titular del Liceu, com es recorda en la seva web, disponible en alemany, anglès i català.
L'ascendent carrera d'aquest músic nascut a Berlín el 1941 ve marcada per nombrosos compromisos internacionals, entre els quals destaca el seu debut al Festival de Bayreuth, el 2007, amb una nova producció d'Els mestres cantaires de Nuremberg de Wagner, en una posada en escena de Katharina Wagner, besnéta del compositor.
Xavier Cester
Avui