Les dones a través de la música
28/3/2006 |
La soprano Montserrat Figueras publica 'Lux Feminae', un CD-llibre dirigit per Jordi Savall que mostra musicalment diferents tipus de dones del segle X al XVII.
La soprano Montserrat Figueras ens proposa un viatge en el temps per conèixer les diferents facetes de la feminitat al llarg de la història, i ho fa a través del que coneix millor: la música. La soprano acaba de publicar el disc Lux Feminae, en què interpreta, juntament amb el seu marit, Jordi Savall, set peces que parlen de set aspectes de la dona: "La sàvia, la jove, la sensual, la mística, l'amorosa, la maternal i la que es plany", precisa Figueras, set perfils de dona que musicalment van des de l'antiga Hespèria, amb cançons jueves, cristianes i musulmanes, fins al Renaixement, passant per l'Edat Mitjana.
Figueras va presentar Lux Feminae ahir a la capella de Santa Àgata, en un acte que va comptar amb la presència de Jordi Savall, que ha dirigit l'enregistrament, i del poeta Manuel Forcano, que ha escrit unes glosses originals per a cadascuna de les composicions que es poden llegir en el llibret que acompanya l'àlbum.
El disc ha estat editat per Alia Vox, la discogràfica independent que Jordi Savall va crear encara no fa vuit anys -"l'única manera de fer els propis projectes amb llibertat", assegura- i que en aquest temps ja ha editat 45 àlbums, dels quals s'han venut 1.200.000 còpies en 40 països. Unes xifres que segur que omplen d'orgull Jordi Savall, com també el premi Midem al millor disc de l'any pel seu Don Quijote de la Mancha. Romances y músicas, "un premi que ens dóna coratge per continuar en aquesta línia".
En aquest sentit, Savall va presentar els pròxims projectes dels ensembles que dirigeix -Hespèrion XXI, la Capella Reial de Catalunya i Le Concert des Nations-. El primer, titulat Orient-Occident, serà un diàleg entre les músiques de l'antiga Espanya cristiana, jueva i musulmana i la Itàlia medieval amb Israel, Grècia, Turquia, Afganistan i els països àrabs. Seguiran Les Metamorfosis de la Fe, sobre músiques cristianes i de cristians conversos; Els paradisos perduts, músiques entorn del 1492 i del nou món; San Francisco Javier. La ruta de Oriente, basat en les músiques que deuria escoltar el sant en els seus viatges pel món; i finalment, un disc de peces per a viola de Marin Marais.
Marta Porter
Avui