En el nom de Mendelssohn (amb permís de Mozart)
16/4/2006 |
Aquesta temporada ens ha visitat Riccardo Chailly i la Gewandhaus de Leipzig. Decca presenta ara la gravació del concert inaugural de la titularitat del director italià al capdavant de la cèlebre orquestra, una gala centrada en aquest cas en un dels grans noms lligats a la història de Leipzig, Mendelssohn (en DVD s'inclou l'obra de Wolfgang Rihm que completava el programa). Per a una ocasió tan especial, Chailly va emprar les versions originals de l'obertura d'El somni d'una nit d'estiu i de la Simfonia núm. 2, Lobgesang, molt més que simples curiositats quan reben l'empenta i la claredat analítica que són senyals distintius d'un dels millors directors del nostre temps.
Entre l'allau de novetats mozartianes, Jordi Savall ha volgut dir-hi la seva a través del seu segell Alia Vox. El músic igualadí ha optat per títols com la Serenatta Notturna, l'inevitable Eine Kleine Nachtmusik i la no menys coneguda Ein musikalischer Spass, en absolut el millor o més profund del compositor de Salzburg, però peces que en mans dels extraordinaris instrumentistes de Le Concert des Nations -una de les grans virtuts de Savall ha estat sempre la de saber envoltar-se de músics de primera fila- prenen un relleu i lluminositat encomiables.
Potser alguns desitjarien que Savall centrés més la seva atenció en repertoris que encara necessiten promoció, com el barroc hispànic. També és cert que el panorama ha canviat i ara hi ha més grups que aborden aquest capítol de la història de la música. Amb el seu grup La Grande Chapelle i un quintet vocal amb la participació del baix Pau Bordas, Àngel Recasens ens guia amb El vuelo de Ícaro (Lauda) per un passeig músico-poètic que pren com a fil conductor el fracassat enlairament d'aquest personatge mitològic com a reflex de les passions amoroses. No és un festival, però és un bon vol.
Avui