Gags al 'bel canto'
19/4/2006 |
Toni Albà i Jordi Purtí presenten el musical 'Hop!era'.
El Teatre Condal acull dilluns que ve, amb honors d'estrena, l'obra Hop!era, una visió molt particular del bel canto dels actors i directors Toni Albà i Jordi Purtí. És una esbojarrada successió de gags amb prop de vint àries i peces operístiques molt conegudes. "Pot agradar tant a un melòman com a algú que no sàpiga gaire de lírica, perquè l'hem fet des del respecte; ens agrada l'òpera i les peces estan ben interpretades", diu Albà. No és, doncs, una paròdia, sinó una interpretació quotidiana de la música. Per exemple, el cor d'esclaus de Nabucco és un equip de neteja d'un aeroport; Carmen té una venjança feminista i l'assaig del brindis de La Traviatta és delirant.
Espectacle revelació
Albà i Purtí van crear i dirigir Hop!era ara fa onze anys, amb la mirada posada al Festival d'Avinyó del 1996. "Vam fer un espectacle de gest, sense fronteres lingüístiques, que l'entengués igual un alemany, un italià, un català i un japonès", diu Albà. L'obra va merèixer el premi a l'Espectacle Revelació del prestigiós festival. Després van venir dos anys de gira per França i Canadà. Van fer dues temporades a París repartides en quatre teatres. Per diverses raons, Hop!era va morir d'èxit i es va deixar de fer l'any 1998.
La versió actual és gairebé nova. La interpreten set actors (un més que abans), quatre dels quals són cantants lírics. "És impressionant veure'ls perquè un cantant d'òpera ha d'estar molt ben posat perquè li surti la veu bé. En canvi, aquests salten i corren tot cantant". La música és en directe. "Fa onze anys era impensable, no teníem pressupost i fèiem playback de veus externes".
L'èxit a Avinyó va fer que Hop!era es veiés poc a Barcelona, tot just a les sessions golfes del Teatre de l'Eixample i del Teatreneu. "En Puntí tenia ganes de revisar-la i fer-la a casa. Focus ha cregut en el projecte i ara hem pogut fer una Hop!era nova, de qualitat i molt visual".
Teresa Bruna
Avui