Òpera i electrònica
24/10/2006 |
El Festival d'Òpera de Butxaca proposa nou muntatges en què la veu s'entrellaça amb la dansa, la música, la robòtica i el videoart.
El Festival d'Òpera de Butxaca i Noves Creacions vol demostrar que l'òpera no només són les grans produccions del Liceu, sinó que també existeix en formats més petits i tecnologies més actuals. Del 2 de novembre al 3 de desembre, el Festival proposa nou espectacles en set escenaris diferents que combinen la música i la veu amb la dansa, la robòtica, el videoart i l'electrònica i en què el barroc es creua amb l'òpera més actual i el lied romàntic.
Quant als compositors, la varietat és considerable. A més del polifacètic músic britànic Peter Maxwell Davies, de qui es presentaran quatre òperes; també es veuran obres de Carles Santos, Lars Graugaard i Alain Baumann i òperes clàssiques de Paisiello i Caldara.
El festival arrenca amb una estrena absoluta de rabiosa actualitat, Trenes de marzo, una òpera electroacústica i interactiva per a contratenor sobre l'atemptat de l'11-M a Madrid, amb música del danès Lars Graugaard, llibret de Toni Montesinos i direcció escènica de Rafael Duran.
Projecció exterior
Reclamat per un sector del públic, el Festival recupera dues òperes clàssiques: Il Barbiere di Siviglia de Giovanni Paisiello, amb direcció escènica de Joan-Anton Sánchez-Aznar i interpretada per cinc cantants i l'Orquestra de l'Acadèmia del Liceu; i l'òpera barroca Il più bel nome, d'Antonio Caldara, que portarà el Festival a Tarragona amb direcció musical de David Magrané, escènica de Josep Maria Mestres i interpretada per la Jove Orquestra de la Ribera d'Ebre.
El Festival també s'estén a Girona, amb la presentació dins del Festival Temporada Alta de l'estrena de l'últim espectacle de Carles Santos, El fervor de la perseverança (o les quatre avantguardes), una reflexió sobre el dret a equivocar-se, amb un piano, una cantant, una actriu i un ballarí vertical. L'òpera també es veurà al Teatre Lliure.
Marc Rosich i Elisenda Carrasco oferiran un muntatge basat en els lieder d'Alma Mahler en el FAD, un nou espai que s'incorpora al Festival i on també es presentarà el monodrama per a mezzosoprano The Medium, del britànic Peter Maxwell Davies, i una de les quatre produccions internacionals programades, a més deVesaliui Icones, un concert escènic per a ballarí, amb coreografia i interpretació de Ferran Carvajal, i el doble programa compost per Miss Donnithorne's Maggot i Eight Songs for a Mad King.
Finalment, l'experimentació anirà a càrrec del grup Kònic thtr amb Nou I-D, un sofisticat espectacle per a contratenor i electrònica.
Marta Porter
Avui