L'Òpera de Butxaca recupera «Il barbiere di Siviglia» de Giovanni Paisiello
27/11/2006 |
El director d'escena Joan-Anton Sánchez va fer una posada en escena d'Il barbiere el 1997 al Teatre Malic. Ara, aquest muntatge tindrà un altre elenc i 32 músics de l'Orquestra de l'Acadèmia del Gran Teatre del Liceu. I un emplaçament nou: la sala de cambra de l'Auditori. La proposta, que ambienta l'òpera bufa als anys cinquanta de la postguerra espanyola, també forma part, com el 1997, del festival Òpera de Butxaca i Noves Creacions, que lidera Toni Rumbau.
Paisiello va estrenar la seva òpera Il barbiere a Sant Petersburg el 1782. Va ser un èxit i va consagrar l'autor ja que va ser una de les peces més representades del seu temps. Uns 25 anys més tard, Rossini en va fer una versió, motiu pel qual va rebre una esbroncada, explica Sánchez: no entenien per què havia de fer una altra partitura d'un llibret que ja era molt conegut. El temps ha fet que la música de Rossini s'hagi revalorat i hagin caigut en un segon terme les notes de Paisiello, «tot i que segueix fent-se», diu el director d'escena.
DEBUT A LA CAMBRA
Il barbiere es representa el 29 i 30 de novembre i l'1 de desembre. Serà el primer cop que la sala de cambra oferirà una òpera. De fet, el director general, Joan Oller, afirma: «L'Auditori no ha de fer òpera, el nostre paper és per a la simfònica, la de cambra i les noves músiques.» Rumbau i Oller ja parlen de repetir col·laboracions entre espai i festival l'any vinent. La posada en escena a l'Auditori, com ho havia estat al Malic per falta d'espai, serà «essencialista». La situació dels personatges als anys cinquanta s'identificarà pel vestuari i la caracterització, i per alguns elements d'atrezzo. Com que la sala no té fossa, l'orquestra i el director se situaran al darrere.
J.B.
El Punt