17/12/2006 |
Una raó de la fugida d'Alagna pot ser la gelosia per les aclamacions i l'atenció mediàtica que ha rebut Franco Zeffirelli, el qual acaba de publicar a Itàlia -¿per coincidència?- la seva autobiografia. En el molt discutible editorial del número de desembre d'Ópera actual s'hi posa com a exemple el veterà director italià, que tornava a la Scala després de barallar-se amb Riccardo Muti. Potser per això el va convidar Lissner, perquè aquesta Aida no lliga gaire amb la seva trajectòria. ¿De veritat creu en aquest tipus d'espectacles, o les motivacions són simplement produir sense embuts un crowd pleaser? Ah, i que no ens vinguin amb la típica dicotomia entre muntatges respectuosos o produccions modernes. Visualment, la proposta de Zeffirelli va ser excessiva, enfarfegant, recarregada, hortera, amb detalls risibles (les quatre figures voladores!) i provincians (apujar el teló per gaudir del quadre plàstic del final) i un malaltís horror vacui que va culminar amb una escena triomfal en què no hi havia ni un centímetre cúbic d'escenari lliure.
Xavier Cester
Avui