12/9/2009 |
El grup Acadèmia 1750 entusiasma amb la interpretació de ‘Juditha triumphans’.
La formació impulsada pel Festival de Torroella de Montgrí, l’Orquestra Acadèmia 1750, va debutar ahir internacionalment amb un concert a Venècia. Va interpretar l’oratori sacromilitar de Vivaldi Juditha triumphans, que feia 20 anys que no s’escoltava en directe a la ciutat dels canals. L’actuació, que va tenir lloc a la coqueta església de San Giovanni in Bragora, la mateixa on el compositor va ser batejat, va ser un gran èxit davant les 300 persones que abarrotaven el recinte.
Gairebé amb el mateix elenc de solistes i músics que van estrenar l’oratori a Torroella el 2007, dirigida com llavors per Ottavio Dantone (una de les batutes més interessants del panorama musical), la formació va emocionar el públic que va assistir al concert, on van brillar les veus tant dels solistes Gemma Coma-Alabert (Juditha), Emanuela Galli (Vagaus), José Maria Lo Monaco (Holofernes), María Hinojosa (Abra) i Marta Infante (Ozias) com del cor de La Stagione Armonica. Vivaldi va escriure per a les òrfenes de l’Ospedalle della Pietà, d’aquí que la paleta vocal es limiti a les veus agudes de sopranos i mezzos.
Dantone va ressaltar els colors i matisos d’aquesta bella obra barroca que portava a escena per tercera vegada l’Orquestra Acadèmia 1750, especialitzada en la interpretació amb instruments i criteris historicistes. «Més que tocar amb instruments antics, el més important és dominar i entendre el llenguatge de la música barroca. Tot i que, per descomptat, amb un instrument antic serà més fàcil utilitzar aquest llenguatge», va destacar el director italià hores abans de l’actuació.
PROJECCIÓ / Els músics de l’orquestra es van entregar conscients del repte que suposava tocar la peça de Vivaldi a la pàtria del compositor, on l’obra es va estrenar el 1716. Van tenir com a premi un calorós aplaudiment i diversos bravos a l’acabar.
A Josep Bargalló, responsable de l’Institut Ramon Llull, se’l veia satisfet celebrant la Diada a Venècia. L’organisme que dirigeix s’ha implicat de ple en l’acte, que s’emmarca dins de la participació de Catalunya a la Biennale. Tant ell com Josep Lloret, responsable del Festival de Torroella, van destacar la necessitat de projectar el treball de l’Orquestra Acadèmia 1750. Després de gravar dos CD, ha d’ampliar el nombre d’actuacions més enllà de la seva presència a Torroella per consolidar el seu futur.
Vivaldi va compondre Juditha Triumphans com a al·legoria i exaltació del triomf de la República de Venècia sobre els turcs, en una època en què la ciutat era una potència en el comerç per mar com ho va ser Barcelona en el seu dia abans de veure’s convertida, com Venècia, en un reclam turístic de primer ordre. No obstant, no eren gaires els forans que van assistir ahir a la cita. Dominava el públic local.
MARTA CERVERA
El Periódico de Catalunya