ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

La Fenice reneix

14/12/2003 |

 

Quasi vuit anys després que un incendi destruís La Fenice, Venècia ha recuperat el seu gran teatre. Avui obre les portes al públic i a la música per presentar la seva reconstrucció. Una celebració que s'avança a la seva inauguració oficial, prevista per a finals del 2004.

La Fenice és un teatre marcat pel seu nom que ara, com l'ocell mitològic, reneix de les seves pròpies cendres després d'haver-se cremat la nit del 29 de gener del 1996. Aquella data no serà fàcilment oblidada pels venecians, que van veure impotents com un dels símbols de la ciutat -i un dels teatres més famosos del món- quedava completament destruït per les flames.
Ara que han passat gairebé vuit anys, la Fenice reneix durant una setmana, a partir d'avui fins diumenge que ve. Aquest vespre, Riccardo Muti serà el mestre de cerimònies d'una nit molt especial que comptarà, entre els espectadors, cares conegudes com les de George Clooney, Al Pacino o Jeremy Irons, el president de la Comissió de la UE, Romano Prodi; el president de la República italiana, Carlo Azeglio Ciampi, i vuit ministres del govern Berlusconi entre d'altres. Tots es trobaran a Venècia per celebrar l'obertura del Gran Teatre, que farà la seva inauguració definitiva el 13 novembre del 2004.
Riccardo Muti ha escollit Beethoven per a la primera nit de la Fenice, i després un programa especialment pensat per a Venècia, amb peces d'Igor Stravinsky, -el compositor que reposa al cementiri de l'illa de San Michele-, del venecià Antonio Caldara i de Richard Wagner, que va passar llargs períodes de la seva vida a la ciutat.
La setmana també tindrà altres invitats d'exepció com l'Orquestra Filarmònica de Londres, dirigida per Christian Thielemann; l'orquestra i el Cor de Santa Cecília juntament amb el Cor Aurelià de veus blanques, sota la direcció de Myung-Whun Chung; o l'Orquestra i el Cor de la Fenice, dirigits per Marcello Viotti, que oferiran un concert homenatge al compositor i director d'orquestra venecià Giuseppe Sinopoli. El punt més trencador de la setmana el posarà divendres a la nit Elton John, que tot i que és un gran enamorat de Venècia i hi passa uns quants mesos l'any, serà la primera vegada que tocarà a la ciutat dels canals.
El teatre, que obrirà les seves portes diumenge, però, no és una simple còpia de l'antiga Fenice, ni tan sols una reconstrucció. Els arquitectes han refet l'edifici de dalt a baix amb una intervenció molt complexa que ha inclòs diverses fases, des de la reconstrucció fins a la restauració, passant per la reinterpretació de l'antic edifici, per fer el projecte del nou i per una extrema cura en les mesures antiincendis perquè el teatre no torni a fer honor al seu nom en el futur. El creador i instigador del projecte va ser Aldo Rossi, arquitecte milanès que va morir el 1997 i que solia dir: "hem estat fidels a la identitat històrica, però sense renunciar a la invenció", quan parlava del projecte del teatre venecià. Rossi i els seus socis van guanyar el concurs per a la reconstrucció de la Fenice basant-se en una idea que avui ja és una realitat: la de convertir el nou teatre en "un acte d'amor cap als fragments que han sobreviscut", tot matisant que han "fet aquest projecte no per posar remei a un desastre sinó per tornar a crear un momument de Venècia", un incís que avui s'ha convertit en una realitat.

Plans de futur
Amb la nova Fenice naixeran també una sèrie de nous projectes que ja han estat anunciats pel director de la Fundació del teatre, Gianpaolo Vianello. El primer serà la creació d'un conveni de col·laboració amb l'Arena de Verona. També apuntava que la intenció de La Fenice serà "ampliar al màxim possible el seu circuit, perquè no té sentit tancar el teatre en una sola ciutat" i que la gestió del teatre intentarà ser com més moderna possible, entenent per moderna el fet de "redescobrir títols estranys, donar cabuda a gèneres diferents, com fer una versió de La Bohème en clau de musical, però sobretot saber reconèixer l'exigència del públic i intentar acostar-nos als joves".

Una història marcada pel foc
El foc és l'element que ha marcat La Fenice des del seu naixement. La història d'aquest teatre es remunta a finals del segle XVIII, quan un incendi va destruir el teatre San Benedetto i de les seves cendres la potent aristocràcia veneciana va decidir alcar-ne un altre. El gran teatre de Venècia, La Fenice, un edifici majestuós i elegant, que va néixer el 1792, va començar a destacar de seguida entre els teatres italians i europeus i va acollir en aquella època les premières d'algunes obres de Rossini, Bellini o Donizetti. El 1836, però, de nou un altre incendi el va destruir gairebé completament, tot i que aquesta vegada la reconstrucció es va fer en poc més d'un any. La nova Fenice va començar a acollir les estrenes d'un llavors prometedor Giuseppe Verdi amb obres com Nabucco, Rigoletto o La Traviata i va iniciar així la seva consolidació com a teatre de nivell internacional, un paper que va jugar fins a l'esclat de la Primera Guerra Mundial -que en va comportar el tancament forçat- però que va continuar després del conflicte i fins al 1996.

Thaïs Gutiérrez
Avui

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet