Una orquestra de 150 joves omple de música Santa Maria del Mar
31/12/2003 |
Les Orquestrades reuneixen músics adolescents catalans i japonesos durant quatre dies per oferir un concert conjunt.
Els turistes i passejants que ahir al matí entraven a Santa Maria del Mar es van trobar amb l'agradable sorpresa d'una orquestra simfònica assajant. Vistos de prop, però, els músics esdevenien adolescents amagats rere els seus instruments.
L a sorpresa era encara més gran, per al visitant accidental, quan s'adonava que rere els timbals s'amagava un nen que no devia superar els 12 anys, o un clarinet i dos violins probablement encara més joves, o que més de la meitat de l'orquestra eren violins i l'altra gran part flautes, o que només hi havia un trombó i cap tuba. Una formació certament inversemblant per a un repertori simfònic, que, tanmateix, a Santa Maria del Mar sonava bé. Amb tot, Alfons Reverté, el director, assegurava a posteriori que, en el concert de la nit, es reforçaria l'orquestra amb els músics professionals necessaris per dotar-la dels mínims adients. I és que l'objectiu era "passar-ho bé fent música", més enllà de l'encarcarament que suposa fer música clàssica.
Onzena trobada
La trobada era el resultat de les Orquestrades 2003, l'onzena edició d'una iniciativa musical que aquest any ha agrupat 150 músics catalans i japonesos per oferir un concert conjunt.
Van ser quatre hores d'assaig, després de quatre dies de convivència fent música i turisme, que van desembocar en un concert al vespre, a la mateixa basílica del Born.
En el concert d'ahir, es van reunir les orquestres Salvador Ginés de València -que va oferir el Concert en si menor per a violoncel de Vivaldi a la primera part-, la Simfònica Agustí Borgunyó de Sabadell, que amb obres de Brahms, Grieg i Monty Norman va actuar a la segona; i va tancar la vetllada l'orquestra de les Orquestrades 2003, en què s'hi han donat la mà joves de l'Orquestra de la Universitat de Tòquio, de les escoles de música Diaula, Pausa i Oriol Martorell de Barcelona, centres de Puig-reig, Premià de Mar, Berga, Sant Feliu de Guíxols, Mollerussa, Amposta, la Garriga, Lleida i dels Conservatoris de Barcelona, Palma, Terrassa i Sabadell, entre d'altres. En total, 150 alumnes de grau mitjà que s'hi van apuntar bé com a formació o a títol individual. Dirigits per Xavier Casademunt i Alfons Reverté, van oferir una suite d'El llac dels cignes, dels musicals West Side Story i Els miserables i de Diversitat, l'obra encarregada especialment per a l'ocasió a Lluís Vergés.
Després de quatre dies de convivència, la majoria dels joves instrumentistes es mostraven molt satisfets d'haver participat en la iniciativa. "En quatre dies hem après més que en dos anys d'estudiar", deia un jove violinista al qual secundava un company amb un "a més ens ho hem passat molt bé"; tot i que, després de quatre hores seguides d'assaig, hi havia qui esgrimia un lànguid "ja no puc més".
Entrega total
Reverté, però, estava molt satisfet del resultat obtingut. "És evident que no sonen igual que una orquestra professional, però és que aquest no és tampoc l'objectiu. Als nois els has de demanar el màxim del que poden fer, del seu nivell, i que disfrutin", i afegia que per a ell, clarinet de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC) i director de l'Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida, "la gran diferència entre el músic professional i els joves és la seva entrega total, una il·lusió que ja no trobes en els grans".
Segons Alfons Reverté, després de cinc anys al capdavant del projecte, la més gran dificultat amb què es troben és elaborar un repertori per a una formació tan desigual, no només quant a instruments sinó també per formació i edats, que van dels 10 als 18 anys. "Fins un mes abans del concert no sabem amb quins instruments comptem; és aleshores quan decidim el repertori". Un repertori que ha de ser prou variat perquè "cada noi hi trobi una peça que li agradi", ja que l'objectiu de la trobada és "fer música passant-s'ho bé".
Marta Porter
Avui