ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Cerca de notícies

Paraules:
Tema:
Inici: Escollir data inici
Fí: Escollir data fi
Ajuda
Verso

NOTÍCIA

L'òpera participativa s'obre a públics i idees

27/6/2011 |

 

Barcelona El simposi ‘Òpera & Llibret' beneeix el treball col·lectiu per l'evolució del gènere.

 

Les comunitats turques a Alemanya i els Països Baixos se serveixen de l'òpera per explicar-se la seva pròpia tradició musical i històrica. És el resultat de tallers que realitzen joves de tercera generació, amb un notable desarrelament de la seva cultura originària. El protagonista de Tango Türk, Gunter Bradt, ja format en la tradició clàssica, se sorprèn del cor entusiasta de dones, que canten peces tradicionals, incloses dins d'una òpera romàntica que recorda un Romeo i Julieta, canviant els papers en un europeu i una noia turca. Pieter Verstraete aclareix que aquelles dones, després de la participació en aquests tallers amb representació final, acaben entenent millor la seva pròpia cultura. El repte és mantenir un diàleg obert entre les dues cultures i permetre que en conflueixi una de nova. De fet, segons explicaven ahir a la tarda participants del simposi Òpera & Llibret, que organitza Òpera de Butxaca i Noves Creacions (OBNC), col·laborar en un projecte artístic amb gent que desconeix el món de l'òpera, atansa nou públic i, alhora, aporta noves idees per als propis professionals que hi col·laboren.

Però no tot són flors i violes en l'òpera participativa. Alguns dels compositors, com el mateix Agustí Charles, es qüestionaven aquest model que arracona, si encara és la difícil autoria contemporània. Karin Dietrich (impulsora d'una altra òpera participativa) va aclarir que un projecte no és substitutiu. De fons, algú opinava que allò podia ser entre la frontera de l'art i l'entreteniment i de la cultura democràtica o que la cultura la imposi només una elit.

El Punt
J.B.

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet