ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

La Fuga segons l'Akademie für Alte Music Berlin
La Fuga segons l'Akademie für Alte Music Berlin

La Fuga segons l'Akademie für Alte Music Berlin

Classificació temàtica: Música de cambra i solista instrumental


Die Kunst der Fuge

Johann Sebastian Bach

Akademie für Alte Music Berlin

HMC 902064

77'41

Harmonia Mundi

L’Art de la Fuga de Bach és una d’aquelles obres que, més enllà de la seva qualitat musical –inqüestionable- té un punt extra, quelcom que la fa encara més atractiva. És la darrera de les obres pel Kantor de Leipzig, té un fort caràcter especulatiu, un punt d’abstracció i, a més, no s’ha trobat cap indicació pel que fa a la instrumentació. És un perfecte epitafi a la seva obra, una pàgina que resumeix i subratlla l'excel·lència del més savi contrapuntista de la història de la música.

L'Art de la Fuga no és fàcil. Té una bellesa especial. Requereix cert esforç, certa constància. Però us asseguro que un cop t’atrapa, ja no et deixa. És una sonoritat que embolcalla, de subtil seducció i de gairebé infinites lectures, on sempre descobreixes aspectes no percebuts en anteriors audicions.

Hi ha moltes versions per a teclat, ja sigui piano, orgue, o clavecí; altres per a quartet de corda i altres –les menys- per a un grup heterogeni d’instruments. La proposta de l’Akademie für Alte Music Berlin va en aquest darrer sentit. I justifiquen el perquè. En el llibret ens informen que conceben aquest conjunt de canons i contrapunts com un cicle complert, i que la combinació d’aquestes especulacions al voltant d’un tema aparentment simple encaixa perfectament amb les diferents sonoritats i textures, ara un únic solista, ara un conjunt, ara el tutti, compost per un curt conjunt de cordes, enriquit per alguns vents i un clavecí.

L’altre element destacable del disc és que, a mode d’introducció, s’ha afegit el coral per a orgue ‘Aus tiefer Not’ BWV 38 adaptada tonalment a l’Art de la Fuga; és a dir en Re menor. El motiu? La simetria que s’aconsegueix posant-la davant del primer dels contrapunts ja que s’ha escrit invertint la notació, amb la qual cosa es produeix entre ambdues un efecte mirall.

Més enllà de valorar aquest punt d’originalitat ben trobat, la seva interpretació de l’Akademie für Alte Music Berlin, com sempre, és perfecta i la combinació instrumental a la que em referia, realment ressalta les possibilitats d’aquesta infinita obra.

Comprar-lo aquí

Altres crítiques sobre aquest disc:

· The Independent

· Guardian

· The Classical Review

· Presto Classical



Ignasi Albors

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet