ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Les cançons de Julio Gómez

Les cançons de Julio Gómez

Classificació temàtica: Recital vocal i lied


Julio Gómez: canciones

AnnaTonna, mezzosoprano. Jorge Robaina, piano.

VERSO VRS 2106 DDD 2010 1CD 59:40 2012

So: **** / Valoració: ****

 

Verso

Recomanat per Catclassics

El segell Verso persisteix en la seva tasca de recuperació del patrimoni espanyol dels segles XIX i XX. Entre les nombroses aportacions, la del madrileny Julio Gómez (1886-1973) era una de la més necessàries i agraïdes per l’anonimat en què ha quedat el seu catàleg i per la qualitat del mateix. Editada l’obra simfònica també a Verso (VRS 2046. 135 min), aquest compacte presenta una selecció de cançons i cicles, ordenats cronològicament, que inclou la meitat de la producció que des dels seus anys al Conservatorio de Madrid fins a 1962 va llegar. Són obres que no surten del marc tonal, d’elaboració culta, arrelades a un nacionalisme espanyol depurat –distant del casticisme- i que, ocasionalment, assumeixen l’herència d’Strauss, Fauré o de la canzonetta italiana. En conjunt, són un dels millors exemples de la línea poc explotada de Kunstlied espanyol. Per aquest motiu i per la voluntat de Julio Gómez de crear una escola en l’apartat de la cançó només es va basar en textos en castellà -o traduïts-. Hi predomina el tractament dramàtic de la veu, la declamació –ocasionalment el crit-, amb explosions vocals de perfil lliure i que musicalitzen els textos generalment de forma sil·làbica.

Enregistrat l’octubre de 2010, aquest disc va començar a gestar-se gràcies a una beca Fullbright que la mezzosoprano nord-americana Anna Tonna va rebre el curs 2007-08. Això li va permetre traslladar-se a Madrid sota la tutela de la Fundación Juan March. Alhora, aquest projecte va motivar l’edició d’algunes cançons i cicles que es trobaven exhaurits i inèdits. Una tasca que l’editorial catalana Boileau va dur a terme. El pianista Jorge Robaina aferma la seva sòlida formació liederística i ofereix un acompanyament que malda per ennoblir la música oferint un equilibri i claredat en la textura. Sobre aquest coixí, la mezzo Anna Tonna ofereix un bon treball d’adequació estilística, fluïdesa del discurs musical i del fraseig, sense èmfasis innecessaris i amb un bon gust evident al servei de la individualitat de cada cançó. Hi destaquen l’ homogeneïtat de registre, les puntuals demostracions de fiato i legato, la facilitat a l’agut, tot i que un punt descontrolat, amb excés de vibrato. La dicció és perfectament intel·ligible i l’idiomatisme de les peces és ric en inflexions: per exemple, els floreos i les emulacions jondes de Coplas de amores (1914) o l’èmfasis operístic de les Tres melodías (1907/09) i les Tres canciones (1920/23). Especial atenció mereixen els Seis poemas líricos de Juana de Ibarborou (1934).

La presentació manté l’estètica de característica del segell (faixa exterior, llibret en dos idiomes, inclusió dels cantables) i compta amb unes excel·lents notes de carpeta de la musicòloga Beatriz Martínez del Fresno, autora de la monografia fonamental sobre Julio Gómez publicada per l’ICCMU. En conjunt, es tracta d’un altre encert de la discogràfica madrilenya que poc a poc va cobrint moltes de les llacunes que la historiografia musical té pendents.

 

 



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de