ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

In audatia veritas: reflexions d'un gestor cultural

In audatia veritas: reflexions d'un gestor cultural

Classificació temàtica: Òpera i sarsuela


In audatia veritas

Gerard Mortier

Confluencias Editorial, SA. Almeria, 2015. (232 pàgines)

IBSN: 978-84-943298-4-5

Valoración: *

Confluencias Editorial

Un any després de la mort de Gerard Mortier (1943-2014) aquest llibre comercialitzat per Confluencias Editorial és un homenatge a la figura del gestor cultural belga. Es tracta de la segona referència bibliogràfica en castellà del controvertit i il·lustre personatge. Dirigit al melòman mig, té un caràcter eminentment divulgatiu gràcies a una prosa fluïda, accessible, que mostra la saviesa i la riquesa intel·lectual d’un home que va veure món i va raonar sobre ell.  

Silvain Cambreling i Peters Sellars el retraten des de l’ ideari del projecte artístic mentre que Mar Fosca aborda la trajectòria. Seguidament l’assaig de Mortier es divideix en tres grans blocs: un polític, un altre artístic i el darrer, operístic. Hi reflexiona sobre la importància de l’equilibri dels ordres econòmic, polític i cultural com a base de salubritat social. El referit equilibri és viable per un creixement i estabilitat social només possibles en època de pau. També critica una part de l’ ideari del neoliberalisme i del despotisme del mercat econòmic contemporani. Igualment reflexiona sobre els eixos de la identitat cultural europea (el concepte musical andante associat al caminar, els mites, la religió, la filosofia, art). Tot això prepara al lector per a concebre l’òpera com una de les màximes manifestacions culturals de la civilització. Per això és encertat el seu comentari sobre les tipologies del teatre i el seu reflex social a partir de l’arquitectura.

D’altra banda, Mortier reivindica la vitalitat de l’espai teatral i la voluntat que aquest no degenerés en pura decoració. L’ acció havia d’ interpretar-se i no il·lustrar-se com es percep en el comentari i profundització d’alguns títols que indueixen al lector a ampliar els seu punt de vista. Una menció especial mereix el capítol dedicat a Messiaen i al seu San Francisco de Asís, una obra que fascinava al gestor belga. En quant a la filosofia operística també incideix en la importància de guiar al públic abans de la difusió de l’ òpera; en el paper del teatre en correlació amb el món actual i, finalment, en la funció de l’art com agent educatiu dins la societat. Com és sabut, en els seus pensaments hi ha un dimensió moral, una invitació a la reflexió i un ús dels codis contemporanis: per a Mortier no hi havia una estètica que es justifiqués sense ètica.

L’edició és atractiva amb una estètica cuidada amb fotografies, cobertes rústiques i tipografia de lletra còmodament llegible. Cal assenyalar un possible error de traducció a la pàgina 146: on indica “el gran corazón del pelegrino” segurament es refereixi “coro de pelegrinos” de Tannhäuser.



Albert Ferrer Flamarich

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet