Els Goigs de l’ermita de Sant Salvador del Vendrell. Textos, edicions i música.
Diversos autors.
Amics de l'Orgue del Vendrell, 2025. 72 pàgines.
Amics de l'Orgue del Vendrell
Amb un grafisme elegant, ben maquetat i il·lustracions de qualitat que inclouen fotografies, quadres sinòptics i dibuixos, aquest volum ofereix una aportació rellevant a l’entorn de la música devocional popular del Penedès. El punt de partida són els manuscrits recentment retrobats dels Goigs a Sant Salvador del Vendrell, compostos pel pianista i pedagog Benvingut Socias Mercadé (1877–1952) l’any 1894, quan només tenia disset anys. Aquest material justifica sobradament una edició que no es limita a la recuperació crítica de la partitura —a càrrec del baríton Lluís Sintes que també la comenta formalment—, sinó que s’enriqueix amb una sèrie de petits capítols complementaris que amplien el context històric, literari i musical de la composició i el text en què es basa.
Si Nativitat Castejón aporta una síntesi biogràfica de Socias que permet situar la peça dins el seu període de formació; Salvador Arroyo hi afegeix un estudi comparatiu especialment valuós sobre les diverses versions textuals dels Goigs a Sant Salvador documentades al llarg del segle XIX i inicis del XX. Aquest estudi analitza els orígens d’un primer text procedent de Sabadell, reutilitzat a El Vendrell en un exercici de reapropiació habitual a l’època; la versió recopilada per Francesc Barot vigent la dècada dels 80 però amb arrels orals anteriors; i, de manera més detallada, els versos de Mossèn Josep Pont Dalmau (1860–1941), vallenc de naixement i que va ocupar la vicària vendrellenca el 1894 essent professor del Colegio Vendrell entre 1892 i 1899. Autor prolífic de goigs i vicari de la parròquia del Vendrell entre 1892 i 1899. Precisament el seu text va ser el que Socias va musicar, en una versió que es va estrenar el 12 de novembre de 1894 i que coneixeria, posteriorment, diverses reedicions i adaptacions amb variacions lingüístiques i formals que s’analitzen en el llibre amb claredat i rigor: en total, dotze edicions entre 1894 i 2008 (1894, 1900-02, 1917, 1917, 1919-23, 1931, 1933, 2001, 2002, 2004, 2005, 2006, 2008).
El volum es completa amb dues aportacions addicionals. D’una banda, Jordi Quintana ofereix una reflexió sobre l’estil musical dels goigs en general, amb especial atenció a les característiques dels de Sant Salvador. Prèviament, Marc Casellas contextualitza els orígens de la vila vendrellenca, el castell de Sant Vicenç de Calders i de l’ermita de Sant Salvador i el devenir de la celebració i del romiatge, el cants dels goigs a partir del segle XVIII i la funció dels ermitans.
El conjunt combina el caràcter musicològic, històric, textual i patrimonial que complementa la monografia El cant i les melodies tradicionals dels goigs. De la Mediterrània fins a Amèrica i les Filipines de Jaume Ayats, Juanma Ferrando i Ester Llop (FICTA, 2023), la de Benvingut Socias Mercadé (1877–1952), un músic vendrellenc per a descobrir de Nativitat Castejón (Consell Comarcal del Baix Penedès, 2019) i l’edició crítica de motets i cançons a càrrec de Lluís Sintes, Benvingut Socias Mercadé (1877–1952). Motets i cançons del seu llegat a l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès (Consell Comarcal del Baix Penedès, 2024).