ClàssicsWeb, el teu espai

Almanac

Novetats

Tria un apartat:

Cerca de novetats

Paraules:
Tema:
Tipus:
Ajuda

la mà de guido
 

NOVETAT

Al voltant del silenci

Al voltant del silenci

Classificació temàtica: Música de cambra i solista instrumental


Lassus Quartet

Johannes Ockeghem, Missa 'Mi-Mi' (Missa Quarti Toni) a 4. Kyrie 

Salvatore Sciarrino, Ombre nel mattino di Piero. Quartet número 9

Johannes Ockeghem, Missa 'Mi-Mi' (Missa Quarti Toni) a 4. Kyrie 

Backlash

Fa unes setmanes Seed Music i el Lassus Quartet van presentar a l’Arts Santa Mònica de Barcelona ‘Music in silence’ un projecte del segell noruec Backlash Music que va tenir com a objectiu experimentar i documentar el procés d'enregistrament, en absolut silenci al llarg de cinc dies, de la peça ‘Ombre nel mattino di piero’ del compositor contemporani Salvatore Sciarrino.

Aquest CD confronta aquest Quartet, el novè de Sciarrino de 2012, situant-lo entre mig de dos moviments de la Missa Mi-Mi (Quarti Toni) d’Ockeghem. I és que als Lassus els agrada aquest exercici de posar junts, de forçar un diàleg entre creacions distants, almenys pel que fa el temps. Es tracta d’una proposta innovadora dins la música de cambra que integra veus corals en base a una programació original que mescla repertori nou i antic per a cambra. Al Quartet liderat pel Joel Bardolet els agrada els programes originals i trencadors on reflecteixen la seva curiositat per la pràctica de la composició contemporània i la polifonia franco-flamenca renaixentista, a qui deuen el nom. La propera temporada els podrem escoltar al Palau interpretant Mozart (Quartet K 458 La Caça) al costat d’obres de Magrané (la revisió del seu primer quartet) i Widmann (Quartet núm. 3 La Caça).

El so del disc és molt net i equilibrat, es nota que ha sorgit de molt treball i una alta concentració, on res no és sobrer. En Sciarrino destaca l’ús del silenci i de tècniques instrumentals alternatives a les convencionals que provoca una singularitat del material sonor amb una síntesi extrema dels mitjans tot i que amb una gran riquesa de detalls. Es tracta d’una música que sovint se situa en una zona ambigua entre el so i el silenci on sembla que cada nota sigui arrancada després d’un dolorós part, el que provoca que l’oïda s’afili i s’obri a cada esdeveniment sonor creant una experiència auditiva fortament emocional. Una sonoritat que suggereix més del que exposa on els murmuris, les insinuacions i els gestos exigeixen que s’activi la imaginació produint màgia.



Ignasi Albors

Catclàssics, música clàssica de Catalunya a internet Amb el suport de